Hallo,
Ik vraag me af wat het zoemend/piepend geluid is, wat duidelijk te horen is als de motor (2.0 20V) stationair draait. Zodra er iets gasgegeven wordt, verdwijnt het geluid.
Het klinkt overigens niet als een mechanisch geluid, geen gesleep van riemen of lagers e.d., echt een electronische zoem.
Kan dit geluid kwaad? Zo ja, wat kan dan de oorzaak zijn van dit zoemen? De injectie-regelunit? Airco?
mvg, Bas
Zoemend geluid bij stationair toerental 2.0 20V
Re: Zoemend geluid bij stationair toerental 2.0 20V
is het met koude of warme motor? of maakt het niet uit?
Ik heb vroeger op mijn Alfa 155 hetzelfde gehad. Alleen bij stationair een soort elektronisch gezoem. Heb het nooit kunnen ontdekken. Wat ik wel eens heb gehoord dat er een heel klein ventilatortje achter die gaatjes zit naast je display waar de gekozen uitstroomopeningen op zijn te zien. Daarachter zou namelijk een temperatuursensor zitten die de binnentemperatuur meet. Die ventilator trekt de lucht over de sensor heen. Het kan zijn dat die het geluid veroorzaakt. Alleen zou je verwachten dat het geluid dan niet alleen bij stationair aanwezig zou moeten zijn.
Ik zit meer aan te denken dat het stationair locht omloopklep is, die hoor je altijd bij koude motor en schakeld(tijdelijk) uit bij gas geven, is ook niet meer hoorbaar bij warme motor.
Groetjes Alessandro Monni
Groetjes Alessandro Monni
Het geluid is zowel bij een koude als warme motor te horen. Ik heb gisteren nog geprobeerd om het geluid te lokaliseren en ik denk toch echt dat het van de injectie-regelunit komt (bij de rechter bovenkant van de motorafdekplaat, gezien vanaf de voorkant vd auto kijkend naar de motorruimte).
Ik hoop niet dat dit een probleem gaat worden; de gas-installatie is al besteld en wordt er binnenkort ingebouwd. Zolang het geen geknetter wordt, ga ik er maar van uit dat het wel goed blijft. Heeft iemand een idee wat het kost om de regelunit te vervangen?
mvg, Bas
Ik hoop niet dat dit een probleem gaat worden; de gas-installatie is al besteld en wordt er binnenkort ingebouwd. Zolang het geen geknetter wordt, ga ik er maar van uit dat het wel goed blijft. Heeft iemand een idee wat het kost om de regelunit te vervangen?
mvg, Bas
vervangen? ik zou er niets aan doen, volgens mij wat jij hoord is gewoon normaal dat wilt zeggen dat je gewoon de elektiche gasklepunit hoord, en ja die hoor een beetje als de motor loopt.
Groetjes/cordiali saluti Alessandro Monni
Groetjes/cordiali saluti Alessandro Monni
Dank voor de antwoorden. Zoals Alessandro zegt: niets aan doen.
Er komen binnenkort genoeg andere kostenposten. Dankzij dit forum ben ik al een stuk wijzer geworden over mogelijkheden tot zelf sleutelen en de kosten van reparaties en onderhoud zoals de distributieriem.
Er komen binnenkort genoeg andere kostenposten. Dankzij dit forum ben ik al een stuk wijzer geworden over mogelijkheden tot zelf sleutelen en de kosten van reparaties en onderhoud zoals de distributieriem.
De bron van het zoemend geluid is ondekt: het slangetje van de carterontluchting.
Als het slangetje iets wordt dichtgeknepen, verdwijnt het geluid.
Als het slangetje iets wordt dichtgeknepen, verdwijnt het geluid.
toch denk ik dat het wat anders is, ik ga het even uitzoeken op mijn auto:)