goede dag.
Ik ben me aan het orienteren voor eventuele aanschaf van een nieuwe auto. Moet in de toekomst aanzienlijk meer kilometers rijden.
Over het algemeen val ik op Italiaans. Het gegeven is wel dat italiaane duurder zijn in gebruik / verbuik.
Mijn vraag is of dit ook voor een Lybra geldt.
Kan iemand mij misschien wat het gemiddeld verbuik van een diesel (2.4jtd) is.
Kan iemand mijn misschien ook vertellen hoe ik het omslagpunt van diesel / benzine moet berekenen.
Bij voorbaat dank. Mark
verbruik
Re: verbruik
Over de diesel kan ik niets melden want rijd benzine, maar als ik vergelijk met de motoren in de overige Fiat produkten (heb de 2.0 5 cilinder benzine die ook in de Marea heeft gelegen) wijken ze niet erg af. Ik rijd voornamelijk snelwegkilometers en heb gemiddeld 1 op 12.3 (met Michelin energysaver banden, op Pirelli P6000's zat ik op 1 op 11.8) .
Wat de diesels aangaat, Guido Kroos (ook op dit forum) heeft een gechipte 2.4 , vraag eens aan hem wat zijn verbruik is
.
Wat de diesels aangaat, Guido Kroos (ook op dit forum) heeft een gechipte 2.4 , vraag eens aan hem wat zijn verbruik is

Ik wilde net vandaag een bericht plaatsen, maar je was me net voor.
Dit omdat ik vandaag mijn persoonlijk lybra verbruikrecord heb gebroken.
1055 km met volle tank en computer gaf nog aan dat ik nog 105 km kon rijden, al geloof en gok ik het niet.
Betreft hier een gechipte 1.9 jtd SW
Zou het te maken hebben dat ik voor de vakantie de luchtmassameter heb vervangen en in de vakantie goed heb doorgereden?
Waarschijnlijk lukt dit niet met een 2.4 maar ik denk dat het vooral met de rijstijl te maken heeft.
Dit omdat ik vandaag mijn persoonlijk lybra verbruikrecord heb gebroken.
1055 km met volle tank en computer gaf nog aan dat ik nog 105 km kon rijden, al geloof en gok ik het niet.
Betreft hier een gechipte 1.9 jtd SW
Zou het te maken hebben dat ik voor de vakantie de luchtmassameter heb vervangen en in de vakantie goed heb doorgereden?
Waarschijnlijk lukt dit niet met een 2.4 maar ik denk dat het vooral met de rijstijl te maken heeft.
Mijn 2.4 JTD uit 2000 met 235.000km op de teller rijdt al zo lang ik hem heb (4 jaar/ 100.000km) gemiddeld 1:15. Ik heb de climate control altijd aan, trek redelijk rustig op, zit voornamelijk op de snelweg en rijd daar meestal 130-140 km/h.
Een formule voor het omslagpunt vind je hier: http://www.occasionadvies.nl/handboek/17.
Dit is wel een momentopname: het verschil tussen de brandstofprijs van bezine en diesel is niet constant en de laatste jaren steeds kleiner geworden. Ook de wegenbelasting is niet constant. En tenslotte liggen de kabinetsplannen voor rekeningrijden altijd op de loer. De 2.4 JTD is een zeer fijne en krachtige diesel die wel de voordelen maar niet de nadelen heeft van dieselrijden, vanaf 15.000km raad ik je de diesel aan.
Henk
Een formule voor het omslagpunt vind je hier: http://www.occasionadvies.nl/handboek/17.
Dit is wel een momentopname: het verschil tussen de brandstofprijs van bezine en diesel is niet constant en de laatste jaren steeds kleiner geworden. Ook de wegenbelasting is niet constant. En tenslotte liggen de kabinetsplannen voor rekeningrijden altijd op de loer. De 2.4 JTD is een zeer fijne en krachtige diesel die wel de voordelen maar niet de nadelen heeft van dieselrijden, vanaf 15.000km raad ik je de diesel aan.
Henk
Dank voor de reacties.
Ik heb al eerder diesel gereden en gevoelsmatig was dit voor mij veel te duur, meer door de steeds terugkomende dure wegenbelasting. Binnekort moet ik zo'n 90km per dag rijden en denk dus dat een diesel, zeker op langere termijn toch voordeliger zal zijn. maar zal eerst het bovengenoemde link raadplegen.
Is een lancia duurder in onderhoud? vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Duitser?
mark
Ik heb al eerder diesel gereden en gevoelsmatig was dit voor mij veel te duur, meer door de steeds terugkomende dure wegenbelasting. Binnekort moet ik zo'n 90km per dag rijden en denk dus dat een diesel, zeker op langere termijn toch voordeliger zal zijn. maar zal eerst het bovengenoemde link raadplegen.
Is een lancia duurder in onderhoud? vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Duitser?
mark
Hallo Mark.
Zelf rij ik een Lybra Sw 2.4JTD. Deze heeft 225000km, gereden en word altijd
netjes onderhouden. Mijn verbruik ligt op ongeveer 1:15. Ik rij ongeveer 50 km
met mijn auto per dag. Deze vakantie ben ik er mee naar Oostenrijk geweest
en gemiddeld reed ik toen 130km en met 4 mensen en bagage aan boord en
het verbruik was toen 1:16,8. Even heel eenvoudig uit rekenen doe ik altijd zo.
Motorrijtuigen belasting van één heel jaar uitrekenen, Hoeveel kilometer je
jaarlijks rijd en dat delen door verbruik en dan maal de geldende brandstofprijs.
Zo zie je snel en eenvoudig de kosten voor gebruik. En de verzekeringspremie
berekenen van de benzine en dieselauto. Zelf rij ik altijd al diesel, heb soms even
lpg auto's gehad maar mijn ervaring is dat dieselauto's goedkoper in onderhoud
zijn.
Wat betreft Duits of Italiaans moet ik eerlijkheids halve zeggen dat Duits veel
voordeliger rijd dan Italiaans. Heb hiervoor Vw Golfen en een passat gehad, 1.9TDI maar
daar reed ik het zelfde mee als de Lancia en het verbruik was daarmee 1:21 en
het onderhoud is ook aanmerkelijk goedkoper en makkelijker uit te voeren.
Maar ja dan het emotionele auto HART van mij. Duits is zo ontzettend saai en een
Lybra is toch een geweldig stuk techniek en een HELE fijne rijdersauto. Dus ja
ik heb veel plezier aan mijn auto en weet dat het iets meer kost maar daarvoor héél
veel terug krijg en dat iedere dag weer. Hopelijk kan je hier wat mee maar ik geef je
mijn ervaring en die van een ander kan natuurlijk verschillen.
Nog even dit, een diesel heeft natuurlijk een hoger koppel dan een benzine auto
en dat voel je wel in het rijden van beide wagens. Een diesel rijd daardoor wat
soepeler. En diesels van deze generatie zijn natuurlijk stil, krachtig en oerdegelijk.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Zelf rij ik een Lybra Sw 2.4JTD. Deze heeft 225000km, gereden en word altijd
netjes onderhouden. Mijn verbruik ligt op ongeveer 1:15. Ik rij ongeveer 50 km
met mijn auto per dag. Deze vakantie ben ik er mee naar Oostenrijk geweest
en gemiddeld reed ik toen 130km en met 4 mensen en bagage aan boord en
het verbruik was toen 1:16,8. Even heel eenvoudig uit rekenen doe ik altijd zo.
Motorrijtuigen belasting van één heel jaar uitrekenen, Hoeveel kilometer je
jaarlijks rijd en dat delen door verbruik en dan maal de geldende brandstofprijs.
Zo zie je snel en eenvoudig de kosten voor gebruik. En de verzekeringspremie
berekenen van de benzine en dieselauto. Zelf rij ik altijd al diesel, heb soms even
lpg auto's gehad maar mijn ervaring is dat dieselauto's goedkoper in onderhoud
zijn.
Wat betreft Duits of Italiaans moet ik eerlijkheids halve zeggen dat Duits veel
voordeliger rijd dan Italiaans. Heb hiervoor Vw Golfen en een passat gehad, 1.9TDI maar
daar reed ik het zelfde mee als de Lancia en het verbruik was daarmee 1:21 en
het onderhoud is ook aanmerkelijk goedkoper en makkelijker uit te voeren.
Maar ja dan het emotionele auto HART van mij. Duits is zo ontzettend saai en een
Lybra is toch een geweldig stuk techniek en een HELE fijne rijdersauto. Dus ja
ik heb veel plezier aan mijn auto en weet dat het iets meer kost maar daarvoor héél
veel terug krijg en dat iedere dag weer. Hopelijk kan je hier wat mee maar ik geef je
mijn ervaring en die van een ander kan natuurlijk verschillen.
Nog even dit, een diesel heeft natuurlijk een hoger koppel dan een benzine auto
en dat voel je wel in het rijden van beide wagens. Een diesel rijd daardoor wat
soepeler. En diesels van deze generatie zijn natuurlijk stil, krachtig en oerdegelijk.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Dank je wel voor de uitleg en het uitleggen van uitrekeken van het omslagpunt.
Ik deel de mening dat Duits niet alleen oerdegelijk, maar ook oersaai is. Mijn hart gaat ook zeker sneller kloppen voor italiaans. Nu maar kijken of het ook op te brengen is.
Groet, mark
Ik deel de mening dat Duits niet alleen oerdegelijk, maar ook oersaai is. Mijn hart gaat ook zeker sneller kloppen voor italiaans. Nu maar kijken of het ook op te brengen is.
Groet, mark
Duiste auto, zijn gewoon niet beter dan italiaans of frans auto.
Een werk collega heeft 2 WW passat gehad, en heeft erg veel probleem mee gehad met deze autos.
Een BMW 5 diesel serie waarvan de motor met 200000 kms kapot gaat, is ook niet goed.
Mijn lybra heeft nu 345000 kms, nw gekocht in 2000. Tot nu toe alles werk naar tevredenheid. Geen bijzonderheden, alleen normaal onderhoud.( alleen grote buurt, elke 40000 kms) Kleine buurt vind ik niet nodig, zonde voor je centen. Ik vul zelf olie wanneer het nodig is.
Auto heeft ook geen enkele plekken met roest.
Philippe.
Een werk collega heeft 2 WW passat gehad, en heeft erg veel probleem mee gehad met deze autos.
Een BMW 5 diesel serie waarvan de motor met 200000 kms kapot gaat, is ook niet goed.
Mijn lybra heeft nu 345000 kms, nw gekocht in 2000. Tot nu toe alles werk naar tevredenheid. Geen bijzonderheden, alleen normaal onderhoud.( alleen grote buurt, elke 40000 kms) Kleine buurt vind ik niet nodig, zonde voor je centen. Ik vul zelf olie wanneer het nodig is.
Auto heeft ook geen enkele plekken met roest.
Philippe.
Dan is het toch wel leuk even een reactie te geven op je bericht dat je een record gevestigd hebt.
Heb zelf een 2.4 jtd met inmiddels 240.000 km op de teller. Ik kocht hem met 100.000 op de teller. De vorige eigenaar reed gemiddeld 1 op 15.
Ik rij dagelijks 50 km heen naar mijn werk en dan weer terug, puur snelwegkilometers. De aangehouden snelheid is tussen de 100 en 110km. Dat is gewoon met de stroom mee. De ICS geeft aan over "mijn" 140.000km gemiddeld 1 op 19.1.
Op een rit naar Zuid Frankrijk reed ik eens gemiddeld over zo'n 1000km 1:21,3
Kanttekening: ik rij nooit in de stad, de airco staat altijd uit en hard rijden vind ik niet prettig.
In mijn geval is het eigenlijk onnodig een 2.4 jtd te rijden, de 1.9 zou ook voldoen. Maar goed, die 5 cilinder rijdt wel lekker!
Geert
Heb zelf een 2.4 jtd met inmiddels 240.000 km op de teller. Ik kocht hem met 100.000 op de teller. De vorige eigenaar reed gemiddeld 1 op 15.
Ik rij dagelijks 50 km heen naar mijn werk en dan weer terug, puur snelwegkilometers. De aangehouden snelheid is tussen de 100 en 110km. Dat is gewoon met de stroom mee. De ICS geeft aan over "mijn" 140.000km gemiddeld 1 op 19.1.
Op een rit naar Zuid Frankrijk reed ik eens gemiddeld over zo'n 1000km 1:21,3
Kanttekening: ik rij nooit in de stad, de airco staat altijd uit en hard rijden vind ik niet prettig.
In mijn geval is het eigenlijk onnodig een 2.4 jtd te rijden, de 1.9 zou ook voldoen. Maar goed, die 5 cilinder rijdt wel lekker!
Geert
Ik heb een lybra SW 1.9jtd. Het verbruik ligt op 1 op 16 à 1 op 17. Volgens mij kan het nog zuiniger. Ik heb het vermoeden dat'ie (slecht) gechipt is, omdat er bij flink accelereren een flinke roetwolk achterhangt. Ook kan de luchtmassameter niet goed meer zijn. Voorlopig laat ik het maar zo omdat ik hem ga inruilen op een Thesis. Zo niet dan had'ie een Squadra-kuurtje gekregen. Dat scheelt zowel in vermogen (+) als in verbruik (-).
Wat onderhoud betreft kan de vergelijking met een 'duitser' zeker uit. Ik rij al jaren Lancia of Alfa, 35000 a 40000 km per jaar, maar heb zelden meer onderhoud dan de gebruikelijke onderhoudsbeurten. Mijn vrouw rijdt een Volvo V70 maar die is duurder in onderhoud dan een lybra of een Alfa 166 diesel. En vergeet de afschrijving ook niet, dat is de grootste kostenpost!
Mijn advies: koop een gebruikte italiaan van een jaar of 4 oud met niet te veel kilometers en blijf er een jaar of 4 in rijden. Dan rij je in een auto met een fantastische uitstraling, met een lage afschrijving, gemiddelde onderhoudskosten en een perfecte wegligging. Wil je helemaal een snoepje, laat hem dan chippen bij Squadra. Niet om reclame te maken, maar ik heb er zelf hele goede ervaringen mee.
Wat onderhoud betreft kan de vergelijking met een 'duitser' zeker uit. Ik rij al jaren Lancia of Alfa, 35000 a 40000 km per jaar, maar heb zelden meer onderhoud dan de gebruikelijke onderhoudsbeurten. Mijn vrouw rijdt een Volvo V70 maar die is duurder in onderhoud dan een lybra of een Alfa 166 diesel. En vergeet de afschrijving ook niet, dat is de grootste kostenpost!
Mijn advies: koop een gebruikte italiaan van een jaar of 4 oud met niet te veel kilometers en blijf er een jaar of 4 in rijden. Dan rij je in een auto met een fantastische uitstraling, met een lage afschrijving, gemiddelde onderhoudskosten en een perfecte wegligging. Wil je helemaal een snoepje, laat hem dan chippen bij Squadra. Niet om reclame te maken, maar ik heb er zelf hele goede ervaringen mee.