Ik heb een bonkendf geluid onder de auto alleen op een hobbelige weg.
De draagarmen (inclusief fusee) links en rechtsvoor zijn vervangen, maar het bonken blijft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar moet ik naar kijken?
Alvast bedankt.
bonkend geluid onder auto
Re: bonkend geluid onder auto
hallo Kieft,
Ik heb naast de twee draagarmen ook de stabilisatorstang linksvoor vervangen. Het geluid lijkt daar ok vandan te komen, maar wellicht is het verstandig om de stabilisatorstang rechtsvoor ook te vervangen.
Ik heb ook weleens iets gehoord over een torsiestang die van links naar rechts onder da auto loopt. Kan daar misschien iets mee zijn?
Dat is je stabilisatorstang. Waar jij naar verwijst zijn draagarmen .. Ook erg belangrijk dat die goed zijn maar als je dit forum doorneemt zie je dat de rubbers van de stabilisatorstang een zwak puntje van de Lybra zijn. Vaak is het gerammel/gebonk opgelost na het vervangen van de stabilisatorstng / rubbers en reactiearmen, krakende geluiden zijn vaak droge rubbers van de portieren... Iets meer zoekfunctie gebruiken
.. (ben zelf vaste lezer hier op het forum , heb zelf gelukkig nog geen echte problemen met onze Lybra gehad buiten een afgescheurde flens van de uitlaat na) .

Bedankt voor de uitleg.
Kun je mij vertellen wat reactiearmen zijn?
Kun je mij vertellen wat reactiearmen zijn?
Ik heb het vorig jaar ook gehad; bleek er speling op het wiellager te zitten.
Heb jij de stabilisatorstang (torsiestang) die dwars onder de auto doorloopt ook vervangen of niet?
Die lopen naar boven toe en zitten vlak bij de stabilsatorstang (achterzijde) aan de buitenzijde en zijn ongeveer 20cm lang.
Deze zijn ook aan slijtage onderhevig.
Gr, Joop
Deze zijn ook aan slijtage onderhevig.
Gr, Joop
Beste G. de Wit,
Je bent een regelmatig lezer van dit forum (ik ben vroeger regelmatig op het Dedra forum geweest; trotse bezitter van een nog steeds bijna gave Dedra SW 1.9 TD, zwart metallic uit okt 1998 met lederen bekleding, en slechts 301.000 - bijna probleemloze - km's). Nu overweeg ik de aanschaf van een Lybra 2.4jtd. Het is wat lastig zoeken op mijn vraag, en misschien weet jij het wel.
Zijn er bouwjaren waarvan je beter geen Lybra kunt kopen, omdat men bijvoorbeeld een nieuw model heeft uitgebracht waarbij de kinderziektes zijn verholpen? Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat je beter auto's van 2003 en jonger kunt kopen.
Ik meen ook gelezen te hebben dat de 2.4 (5 cilinder) problemen heeft. Weet jij daar iest van of kan ik daar ergens anders iest van vinden?
Hartelijk dank!
Alexander
Je bent een regelmatig lezer van dit forum (ik ben vroeger regelmatig op het Dedra forum geweest; trotse bezitter van een nog steeds bijna gave Dedra SW 1.9 TD, zwart metallic uit okt 1998 met lederen bekleding, en slechts 301.000 - bijna probleemloze - km's). Nu overweeg ik de aanschaf van een Lybra 2.4jtd. Het is wat lastig zoeken op mijn vraag, en misschien weet jij het wel.
Zijn er bouwjaren waarvan je beter geen Lybra kunt kopen, omdat men bijvoorbeeld een nieuw model heeft uitgebracht waarbij de kinderziektes zijn verholpen? Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat je beter auto's van 2003 en jonger kunt kopen.
Ik meen ook gelezen te hebben dat de 2.4 (5 cilinder) problemen heeft. Weet jij daar iest van of kan ik daar ergens anders iest van vinden?
Hartelijk dank!
Alexander
Ik heb een Dedra. Die bonkt ook. Schijnt een rubber te zijn, waarvan de dealer zegt dat het duur is om te vervangen, maar dat het geen probleem is om het niet te doen (geeft alleen vervelend geluid)