hoi, ik heb van de week mijn lybra 1.9 jtd van 2000 laten keuren en is afgekeurt op de roetmeting. ik heb voorheen een zuiverings middel gebruikt maar dat heeft dus niets geholpen, bij de meting sloegen de meters op tilt en er werd gezegt dat de turbo defect was. ik heb zelf alle slangen van de turbo gecontroleerd daar was niets mis mee. wie heeft hier kennis van en kan mij vertellen wat het zou kunnen zijn.
alvast bedankt voor jullie reactie's
ROETMETING
Re: ROETMETING (EGR?)
Ik weet natuurlijk niet wat het probleem is, maar als je de EGR retourleiding naar het inlaatspruitstuk afsluit, zal de roetuitstoot minder worden. Misschien dat je eerst je motor en uitlaat nog even "schoon" moet rijden..... Een vastzittende EGR klep is misschien zelfs wel de oorzaak, dan weet je dat gelijk ook.
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat er aan het "afdoppen" van de EGR ook nadelen kleven: je auto zal meer NOx (stikstofoxiden) uitstoten (daar is de EGR voor bedacht) en veel rijders met afgedopte EGR klagen over het langzamer op bedrijfstemperatuur komen van de motor.
Mijn 2.4jtd stoot in ieder geval minder fijstof uit (roet) en de roetmeting is alleen een probleem voor de garage, want zij denken steeds dat hun apparatuur stuk is.....
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat er aan het "afdoppen" van de EGR ook nadelen kleven: je auto zal meer NOx (stikstofoxiden) uitstoten (daar is de EGR voor bedacht) en veel rijders met afgedopte EGR klagen over het langzamer op bedrijfstemperatuur komen van de motor.
Mijn 2.4jtd stoot in ieder geval minder fijstof uit (roet) en de roetmeting is alleen een probleem voor de garage, want zij denken steeds dat hun apparatuur stuk is.....
Re: ROETMETING
Hallo,
Heb met mijn 2.4jtd ook dat probleem gehad. Afkeur op uitstoot.
Reinigingsmiddel is vaak voldoende. Je kan het in je brandstoffilter doen bij sterk vervuilde motoren. Dus filter eraf draaien, diesel eruit laten lopen, filter vullen met reinigingsmiddel en de auto daar 15 minuten op laten draaien.
Niet onbelangrijk: voor de roetmeting de auto goed warm laten lopen, en dan een stukje gaan blazen met de auto. Goed vol vermogen doortrekken zodat alle roet uit het systeem geblazen en verbrand wordt. Door het vol vermogen rijden neemt de uitlaatgas temperatuur toe, en daarmee brand je de boel weer schoner.
of de turbo defect is, dat merk je wel aan de trekkracht van je auto. Mocht de auto niet goed optrekken, en denk je dat de turbo defect is, dan kan het ook een lek vacuumslangetje zijn dat naar de turbo loopt. Slangetjes vanaf de turbo even controleren op scheurtjes etc. Even erop zuigen of blazen en je merkt het wel.
Een verstopte EGR merk je aan slechte prestaties bij lage toeren. Zeg maar het ouderwetse turbo gat. De auto komt pas op vermogen bij ongeveer 3000 toeren of meer. Buiten dat rookt de auto ook enorm en het verbruik is ook niet best dan.
Een normale JTD trekt al bij 1500 toeren of zelfs lager snel op.
Afdoppen is ook een optie, met de voor en nadelen beschrijven door Atse. Werkt inderdaad prima bij de roetmeting. Maar nogmaals even flink doortrappen moet voldoende zijn, en anders in combinatie met reinigingsmiddel.
succes.
Heb met mijn 2.4jtd ook dat probleem gehad. Afkeur op uitstoot.
Reinigingsmiddel is vaak voldoende. Je kan het in je brandstoffilter doen bij sterk vervuilde motoren. Dus filter eraf draaien, diesel eruit laten lopen, filter vullen met reinigingsmiddel en de auto daar 15 minuten op laten draaien.
Niet onbelangrijk: voor de roetmeting de auto goed warm laten lopen, en dan een stukje gaan blazen met de auto. Goed vol vermogen doortrekken zodat alle roet uit het systeem geblazen en verbrand wordt. Door het vol vermogen rijden neemt de uitlaatgas temperatuur toe, en daarmee brand je de boel weer schoner.
of de turbo defect is, dat merk je wel aan de trekkracht van je auto. Mocht de auto niet goed optrekken, en denk je dat de turbo defect is, dan kan het ook een lek vacuumslangetje zijn dat naar de turbo loopt. Slangetjes vanaf de turbo even controleren op scheurtjes etc. Even erop zuigen of blazen en je merkt het wel.
Een verstopte EGR merk je aan slechte prestaties bij lage toeren. Zeg maar het ouderwetse turbo gat. De auto komt pas op vermogen bij ongeveer 3000 toeren of meer. Buiten dat rookt de auto ook enorm en het verbruik is ook niet best dan.
Een normale JTD trekt al bij 1500 toeren of zelfs lager snel op.
Afdoppen is ook een optie, met de voor en nadelen beschrijven door Atse. Werkt inderdaad prima bij de roetmeting. Maar nogmaals even flink doortrappen moet voldoende zijn, en anders in combinatie met reinigingsmiddel.
succes.
Heren,
Ik heb van beun die auto's "keurklaar" maakt vernomen dat een roetmeting bij APK niet meer hoeft.
Alleen bij een steekproef.
Helaas heb ik dit nog nergens op internet kunnen vinden, maar het schijnt sinds eind 2007 niet meer verplicht te zijn........!!!
Omdat een roetmeting zeer veel schade kan toebrengen aan de motor
Wellicht kan iemand dit bevestigen.
gr Jos
Ik heb van beun die auto's "keurklaar" maakt vernomen dat een roetmeting bij APK niet meer hoeft.
Alleen bij een steekproef.
Helaas heb ik dit nog nergens op internet kunnen vinden, maar het schijnt sinds eind 2007 niet meer verplicht te zijn........!!!
Omdat een roetmeting zeer veel schade kan toebrengen aan de motor
Wellicht kan iemand dit bevestigen.
gr Jos
Mijn Lybra 1.9 jtd is in oktober ook niet door de keuring gekomen.
Door enige 'creativiteit' van de monteur heb ik toch een apk gekregen.
Achteraf kwam ik er achter dat er een scheur in de intercoolerslag zat, die zuigt extra lucht aan en veroorzaakte extra roet.
Intercoolerslag is de slag die rechts het blok in gaat.
Moeite waard om ff te controleren, kosten 18 euro....
Succes
Door enige 'creativiteit' van de monteur heb ik toch een apk gekregen.
Achteraf kwam ik er achter dat er een scheur in de intercoolerslag zat, die zuigt extra lucht aan en veroorzaakte extra roet.
Intercoolerslag is de slag die rechts het blok in gaat.
Moeite waard om ff te controleren, kosten 18 euro....
Succes
Mijn 2.4 jtd wil ook nog wel eens pufje zwart uitblazen (handig bij bumperklevers, even de koppeling en en volgas...). Indien je een paar keer dit achter al kaar doet (al rijdend op de snelweg bijvoorbeeld), dus volgas met de koppeling in stoot je een paar flinke wolken uit en is het systeem daarna redelijk vrij van roet. Dan haal je de keuring denk ik wel....
lijkt mijn toch niet goed voor de koppeling . die van mijn rookt helemaal niet ook niet bij volgas optrekken egr klep wel afgedopt. maar heb dan ook een 1.9 jtd 110 pk