Goeiemiddag allemaal,
Zo, ik ben weer terug van vakantie naar Troyes in Frankrijk met Lybra 1.9JTD (105pk) + 1000kg caravan.
En niets dan lof voor de Lybra! We zijn geen helling tegengekomen (op de snelweg dan) waar ie onder de 83km/u kwam. Voor de rest een gemiddelde snelheid gehaald van 97km/u incl. een klein stukje file. Het was vaak goed te doen om 110 te rijden in de 5e versnelling. Natuurlijk lustte ie 'm wel met een verbruik van 1 op 9, maar dat viel me zelfs nog mee. Het was toch urenlang planken met veel lange hellingen.
Het oliegebruik was ook erg netjes. 1500km gereden waarvan 1100 met caravan en het niveau was 3 mm onder max. En de km-stand is nu 295000.
Heerlijk zo'n Lybra!
Goeie caravantrekker!
Re: Goeie caravantrekker!
Mooie berichten, ondanks dat je met een caravan achter je Lancia rijdt;)
97 km/u gemiddeld......met 1000kg achter een wagen van 1300kg.....
laten we zeggen: we zijn blij dat je weer thuis bent......
laten we zeggen: we zijn blij dat je weer thuis bent......
Ach ja, in Frankrijk mag je zelfs 130 met caravan. Dat heb ik toch niet gehaald. Misschien een enkele keer 120 net voor een helling. Kwestie van een stabiele combinatie (gezonde kogeldruk, goed beladen en een goeie stabilisatorkoppeling) en uitkijken natuurlijk.
Ik heb zelfs achter m'n Thema Turbo 16v dezelfde caravan gehad, maar niet zulke lange afstanden. Maar die trok 'm toch wat beter
Ik heb zelfs achter m'n Thema Turbo 16v dezelfde caravan gehad, maar niet zulke lange afstanden. Maar die trok 'm toch wat beter

Helemaal mee eens!
Giancarlo schreef:
>
> Mooie berichten, ondanks dat je met een caravan achter je
> Lancia rijdt;)
Je kunt 't ook omdraaien: Als ik met 't vliegtuig zou gaan, mis ik de Lancia met z'n geweldige eigenschappen. En als je zo lang in de auto zit, kan 't maar beter een Lancia zijn. Waarom de trekauto-capaciteiten niet meemaken? Een Lancia heb ikzelf om veel in te rijden en om van te genieten! (En veel te poetsen...haha)
Heb een week voor m'n verlof ook een Lybra 1.9 jtd (110pk) gekocht omdat m'n vorige wagen niet zwaar genoeg was om de caravan te trekken.
Heb zo'n 1500 km gereden met een caravan van 1100 kg en ook hier niets dan lof.
Met snelheden van 110 heeft hij inderdaad geen problemen. Ik had ook een gemiddelde snelheid (volgens boordcomputer) van 97 km/u. En ook voor een bergop deinsde hij niet terug, gewoon even naar 4e schakelen en hij trok het gespan mooi tegen 90 naar boven.
En dit alles met een gemiddeld verbruik van 10 l/100km.
Helemaal niet slecht zou ik zeggen!
Groeten
Heb zo'n 1500 km gereden met een caravan van 1100 kg en ook hier niets dan lof.
Met snelheden van 110 heeft hij inderdaad geen problemen. Ik had ook een gemiddelde snelheid (volgens boordcomputer) van 97 km/u. En ook voor een bergop deinsde hij niet terug, gewoon even naar 4e schakelen en hij trok het gespan mooi tegen 90 naar boven.
En dit alles met een gemiddeld verbruik van 10 l/100km.
Helemaal niet slecht zou ik zeggen!
Groeten
Helemaal mee eens, Frank !
Als ik ter plaatse ben, kan ik tenminste daar rondrijden met een leuke auto ipv een huur Frod / Slopel etc.
En zelfs een Y 1.2 8v trekt een caravan overal heen (-750Kg, laag, smal en heel goede stroomlijn).
Dit jaar wordt ie ervan verlost
er komt de komende vakantie een Tsjech voor.
Koen
PS : ik heb ooit eens een trekkrachtberekening gemaakt met mijn caravan, getrokken door een Lybra SW 1.9 Jtd : waaauw, vliegen noem ik dat
Maar 't is een Tsjech geworden...
Als ik ter plaatse ben, kan ik tenminste daar rondrijden met een leuke auto ipv een huur Frod / Slopel etc.
En zelfs een Y 1.2 8v trekt een caravan overal heen (-750Kg, laag, smal en heel goede stroomlijn).
Dit jaar wordt ie ervan verlost

Koen
PS : ik heb ooit eens een trekkrachtberekening gemaakt met mijn caravan, getrokken door een Lybra SW 1.9 Jtd : waaauw, vliegen noem ik dat