caravanspiegels

Discussie en vraagbaak over Lybra
Donald

caravanspiegels

Unread post by Donald »

Jawel, ik rij regelmatig met mijn 1.9 JTD met een sleurhut; geen problemen, maar de juiste caravanspiegels aan te schaffen voor de Lybra spiegels is wel een probleem.
Iemand goede ervaringen hiermee ?
Ik hoor het graag
Frank Martens

Re: caravanspiegels

Unread post by Frank Martens »

Ik heb nog niets getrokken met mijn Lybra JTD (nog op zoek naar een trekhaak...), maar de spiegels die ik nog had, passen ook op de Lybra. Veel minder trillingsgevoelig en beter zicht dan met die ondingen voor op je autospiegels. (wel goed vastklemmen en stukjes binnenband om de uiteinden van de pootjes i.v.m. kans op eventuele beschadiging)

Image
Image
Image
marcel

Unread post by marcel »

Bedankt voor de tip, ik had al wel een lybra met een trekhaak. Maar nog geen sleurhut, nu dus wel....

Zijn dit spitfire spatbordspiegels of een ander model.

Mijn trekheek is overigens een Brink (ooit dealer geleverd), met een demontabele kogel. Het is geen echt afneembare kogel omdat je er gereedschap voor nodig hebt.

Ik moet ook nog mijn 7 polig stekker opbouwen naar 13 polig (en vaste en geschakelde voeding) maar da's een mooi klusje voor het komende weekend.
Frank

Unread post by Frank »

Dag Marcel,

Het zijn inderdaad Spitfires....Lekker toepasselijke naam....ahum. Er staat een setje op Marktplaza te koop zie ik toevallig voor 15 euro. Je kunt je geld slechter besteden denk ik zo.

Bij Maresiaparts hebben ze helaas geen trekhaken op voorraad....Ben eigenlijk niet van plan een nieuwe trekhaak aan te schaffen.

Ik neem aan dat de kogel van die 'afneembare' trekhaak bevestigd zit met 2 bouten? Dat vind ik 'afneembaar' genoeg. Het grootste gedeelte van de tijd zal de kogel in de garage (of achter in de auto) liggen denk ik zo.

Heeft iemand trouwens een idee wat een 1.9 JTD ongeveer verbruikt met caravan? Mijn ouders hebben nl. een Opel Signum 1.9CDTi (zelfde blok, maar 16 kleppen en andere turbo) en deze rijdt 1 op 10 op een rit naar Noord-Spanje met 1300 kilo erachter. Heb zowiezo niet het idee dat mijn JTD echt zuinig is, ongeveer 1 op 14. Maar ik rijd voornamelijk naar 't werk en da's slechts 30km op en neer, dus de motor wordt niet echt warm.
derkdejong

Unread post by derkdejong »

ik rijd met een eribaatje (goeie stroomlijn dus... en ca 800 kg) met mijn 1.9 td sedan ca 1 op 15, bij ´netjes´ rijden.
gaat het wat harder dan neemt uiteraard het brandstofgebruik toe.
airco aan of uit scheelt ook een forse slok op de borrel....
ik ben geen scheurder maar evenmin langzaam, en haal normaliter zonder airco al gauw zo´n 1 op 17, en met airco zakt dat terug naar tegen de 1 op 16.
en wat die spiegels betreft: die eriba is natuurlijk nauwelijks twee meter breed, maar ik trok ook wel breder spul, met simpele halfords spiegels bevestigd met elastiek op de gewone buitenspiegels.
marcel

Unread post by marcel »

Ja, die kogel is afneembaar met twee bouten. Ik laat hem dus gewoon zitten.

Op m'n volvo heb ik een "echte" afneembare koppeling, die kan je er met de hand op zetten. Vervolgens moet je wel een rubberhamer gebruiken op hem er weer af te rammen. Maar op de volvo zit de trekhaak ook voor de nummerplaat dus is het sowieso verplicht om hem er weer af te halen.

Solo haal ik met de lybra (2.4 jtd) zo rond de 1 op 16 (woonwerk 80 km op en neer). Met een caravan er achter heb ik nog niet gereden maar ik lees op meerdere fora dat dieselrijders zo ongeveer op de 1 op 10 uitkomen met een caravan.

Ik zal eens kijken naar die spiegels op marktplaza, bedankt voor de tip.
Donald

Unread post by Donald »

Frank, bedankt voor de foto's en de tip mbt de spiegels.
Ik kan deze spiegels krijgen en zal ze proberen. het ziet er eerlijk gezegd niet uit, maar het is toch maar tijdelijk.
grt. Donald.
Frank

Unread post by Frank »

Haha...zijn er ook mooie caravanspiegels te krijgen dan? Zowiezo is een Lybra al snel ontsiert natuurlijk. De ontwerpers wisten wat ze deden :-)
marcel

Unread post by marcel »

Ik heb vanavond ook een stel van die spitfire spiegels opgehaald, voor 15 € via marktplaats.

Het ziet er inderdaad niet uit maar ze passen goed.
Dirk

Unread post by Dirk »

Ik heb een Lybra 1.9jtd LX SW die deze week de kaap van 250.000 bereikt. Ik heb de auto sinds 168.000km en heb op normaal onderhoud en een brandend airbaglampje er een probleemloze auto aan. Wat verbruik betreft zonder caravan haal ik gemiddeld 1.18. Met caravan geeft de boordcomputer tussen de 7.5L en 15l. aan, gemiddeld zo rond de 10 liter dus bij een snelheid van 90 in 5 op cruise-control, wat mij wel altijd opvalt is dat de wind de bepalende factor is van het verbruik, zeker met een sleurhut er achter. Maw een reisje naar het zuiden met noorderwind op de kop zorgt voor een gat in de vakantiebegroting

Dirk
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”