ik heb twee problemen met mijn lybra 1.8 sw uit 2001
1e hij bonkt heel erg als ik maar door het kleinste kuiltje in de weg ga, hij is bij de garage geweest maar ze kunnen niets vinden, de rubbers van de schokbrekers zijn nog goed en de stabilisatorstangen zijn pas vervangen, bij de garage denken ze niet dat het de schokbrekers zijn, ze zeggen rij nog maar even door tot het nog erger word, wie herkent hier iets in.
2e er zit een cd wisselaar in maar ik krijg dat ding niet aan de praat als ik op de stuurbediening of op boordcomputer druk dan schiet hij de ene keer wel op cd en de andere keer niet en dan speelt hij ook nog maar 1 cd van de 6 af de rest slaat hij over en begint weer bij de eerste, is dat ding te resetten of zo de rest van de boordcomputer doet alles wat hij moet doen.
wie kan mij helpen en wat kan ik eraan doen
bonken aan de voorkant/ cd wisselaar werkt niet naar behoren
Re: bonken aan de voorkant
Je hebt het over stabilisatorstangen (mv). Het bekende probleem van de Lybra is de grote stang (ev) die de 2 voorwielen verbindt.
Laatst zat één van mijn voorwiellagers los. Dit gaf ook een bonkend/rammelend geluid op een klinkerweg.
Succes.
Laatst zat één van mijn voorwiellagers los. Dit gaf ook een bonkend/rammelend geluid op een klinkerweg.
Succes.
Hoi Ron,
heb hier zelf ook sinds kort last van. Stabilisatorstangen zijn ook onlangs vervangen. Degene die over de breedte lopen dus.
Verder zit ook nergens speling op, zoals het wel was toen de stabilisatorstangen vervangen moest worden. toen kon je deze makkelijk bewegen en hoorde je het gebonk. Reactiestangetjes zijn ook spelingsvrij.
Ik heb zelf het idee dat het van een van de veerpootlagers/rubbers komt. Weet alleen niet goed hoe ik dat het beste kan testen.
Mocht er duidelijk komen dan zou ik het graag willen weten.
gr.
heb hier zelf ook sinds kort last van. Stabilisatorstangen zijn ook onlangs vervangen. Degene die over de breedte lopen dus.
Verder zit ook nergens speling op, zoals het wel was toen de stabilisatorstangen vervangen moest worden. toen kon je deze makkelijk bewegen en hoorde je het gebonk. Reactiestangetjes zijn ook spelingsvrij.
Ik heb zelf het idee dat het van een van de veerpootlagers/rubbers komt. Weet alleen niet goed hoe ik dat het beste kan testen.
Mocht er duidelijk komen dan zou ik het graag willen weten.
gr.
Er kan een z.g. silent bloc van de wieldraagarm losgescheurd zijn van het binnenste of buitenste stalen busje waaraan de rubber bus is vastgevulcaniseerd.
Nou mijn geval is opgelost.
Het waren toch de reactiestangetjes voor. Mijn plan was gewoon te gaan elimineren door onderdelen van de stabilisator en wielophanging los te gooien, testrijden, en weer verder te gaan.
Het eerste waar ik mee begon waren de reactiestangetjes. Loshalen gaat simpel. Als je ze los hebt, kun goed de speling checken op de kogels van de stangentjes. Deze was los toch aanzienlijk meer als dat je kan controleren als alles gemonteerd zit. En het testrijden is niet gevaarlijk zonder deze stangetjes.
En de auto was keurig stil tijdens de testrit zonder de stangetjes.
Als ze toch los zijn, check tevens de stabilisatorstang omdat deze toch vrij te bewegen is nu. Hij moet redelijk strak draaien en zeker geen speling hebben. Dit was in mijn geval goed.
De stangetjes kosten per 2 ong. 40 euro. Maar dan ben je wel gelijk verlost van het irritante gebonk, en ook van gekraak bij langzaam rijden. Ik had zelf niet gedacht dat er van deze stangetjes zoveel gebonk en gekraak af zou komen. Zo zie je maar weer. Sneller en goedkoper kan bijna niet.
Het waren toch de reactiestangetjes voor. Mijn plan was gewoon te gaan elimineren door onderdelen van de stabilisator en wielophanging los te gooien, testrijden, en weer verder te gaan.
Het eerste waar ik mee begon waren de reactiestangetjes. Loshalen gaat simpel. Als je ze los hebt, kun goed de speling checken op de kogels van de stangentjes. Deze was los toch aanzienlijk meer als dat je kan controleren als alles gemonteerd zit. En het testrijden is niet gevaarlijk zonder deze stangetjes.
En de auto was keurig stil tijdens de testrit zonder de stangetjes.
Als ze toch los zijn, check tevens de stabilisatorstang omdat deze toch vrij te bewegen is nu. Hij moet redelijk strak draaien en zeker geen speling hebben. Dit was in mijn geval goed.
De stangetjes kosten per 2 ong. 40 euro. Maar dan ben je wel gelijk verlost van het irritante gebonk, en ook van gekraak bij langzaam rijden. Ik had zelf niet gedacht dat er van deze stangetjes zoveel gebonk en gekraak af zou komen. Zo zie je maar weer. Sneller en goedkoper kan bijna niet.
hallo met rick
ik heb ook een probleem met het bonken bij mijn rechter voorwiel,heb ondertussen mn veer dempers en lagers laten vervangen,en ook mn auto apk laten keuren,nou las ik jou reactie op het lancia forum op een vraag over het bonken en had je het over de reactie stangen,kun je mij mischien vertellen waar die dingen mischien zitten,ben in het bezit van een libra 2,4 jtd
alvast bedankt
ik heb ook een probleem met het bonken bij mijn rechter voorwiel,heb ondertussen mn veer dempers en lagers laten vervangen,en ook mn auto apk laten keuren,nou las ik jou reactie op het lancia forum op een vraag over het bonken en had je het over de reactie stangen,kun je mij mischien vertellen waar die dingen mischien zitten,ben in het bezit van een libra 2,4 jtd
alvast bedankt
Heb een Lancia Lybra 1.8 uit 2000 met circa 115.000km. De laatste tijd heb ik ook erg veel last van gebonk aan de voorkant. Het is een heel vervelend geluid. Met name op slechte wegen en zogenaamde klinkers is het geluid heel irritant. Hoe kan ik het probleem oplossen? Inmiddels is er een stabilisatiestang linksvoor vervangen. Het gebonk is nog steeds aanwezig.
Moet ik de rechterstabiliteitsstang ook vervangen? Is het probleem dan opgelost?
Hoor graag een advies. Het zou zeer prettig zijn als het gebonkt over zou zijn!
Alvast dank voor advies
Groeten,
Willem
Moet ik de rechterstabiliteitsstang ook vervangen? Is het probleem dan opgelost?
Hoor graag een advies. Het zou zeer prettig zijn als het gebonkt over zou zijn!
Alvast dank voor advies
Groeten,
Willem