Hallo,
De laatste week heb ik wat startprobleempjes. Tenminste, vorige week sloeg de motor bij het omdraaien van de sleutel niet aan, toen nogmaals gestart en toen startte de motor wel. Dit gebeurde gisteren weer. Maar vandaag heb ik nu 2 keer gehad dat ie pas startte na 3 x opnieuw te hebben geprobeerd. Wat kan dit zijn? Dynamo? Startmotor of accu? Hoe kan je dit makkelijk checken? De lichten e.d. doen het prima, dus volgens mij is het niet de accu......
startproblemen?
Re: startproblemen?
Als je de sleutel ronddraait, draait dan de startmotor? Als deze niet ronddraait kan deze vastzitten. Het relais die het rondsel naar buiten stuurt wordt dan minder. Je zou dit kunnen testen door tijdens het starten de accuspanning over de accupolen te meten. Zakt deze heel erg in tijdens het starten dan is de accu gewoon slecht. Blijft deze rond de 12 volt dan heb je kans dat het de startmotor is. Een klap op de startmotor wil dan tijdelijk wel even helpen. Als je geen multimeter hebt kun je je lampen laten branden tijdens het starten. Dimmen dezen heel erg wanneer je de sleutel omdraait dan is het waarschijnlijk je accu.
Dynamo kun je ook weer checken met een multimeter. Met draaiende motor moet de spanning met verbruikers ingeschakeld nog wel rond de 13,5 volt liggen. Ook kun je dit weer aan je verlichting zien. Deze gaat weer feller branden als de motor loopt. Denk eerlijk gezegd niet dat het je dynamo is, omdat je dan waarschijnlijk al helemaal niet meer had kunnen starten.
Dynamo kun je ook weer checken met een multimeter. Met draaiende motor moet de spanning met verbruikers ingeschakeld nog wel rond de 13,5 volt liggen. Ook kun je dit weer aan je verlichting zien. Deze gaat weer feller branden als de motor loopt. Denk eerlijk gezegd niet dat het je dynamo is, omdat je dan waarschijnlijk al helemaal niet meer had kunnen starten.
Re: startproblemen?
OK, hartelijk dank voor uw reactie. Vreemd genoeg heb ik de afgelopen dagen geen last meer met startproblemen, ja, vanmorgen weigerde de auto 1 x te starten... Niet te vroeg juichen natuurlijk, maar ik ga in elk geval alles nog even na wat je hebt opgeschreven.