EGR

Discussie en vraagbaak over Lybra
RvJ

Re: EGR

Unread post by RvJ »

Ik wilde toch weer even de discussie openen nu de temperatuur omlaag begint te gaan.
Heb nu zo'n 3000 km met afgesloten egr gereden. Dit zijn mijn bevindingen. Waarvan de eerste mij ertoe heeft bewogen de EGR weer in bedrijf te stellen.
heb een 2.4jtd uit 2003 met 150pk

Afgesloten EGR:
Motor komt significant langzamer op temperatuur bij koud weer.
Geen verschil in brandstofverbruik
Minder roet bij deellast
Roet nog steeds bij vol gas. (klopt ook volgens egr werking alleen bij deellast)
geen storingen gehad bij afgesloten egr
heb het idee dat de auto iets beter trekt, maar niet aanzienlijk. (wishful thinking misschien?)
Bij koud weer, en stadsverkeer komt de motor pas na 20 a 30 minuten op temperatuur. Op de snelweg gaat het beter, maar dan duurt het nog op zn minst 10 minuten.

Zoals gezegd rij ik nu dus weer met aangesloten EGR. Dit vanwege het feit dat de motor slecht op temperatuur komt als de EGR afgesloten is. De thermostaat werkt goed, is onlangs vervangen, dus daar ligt het niet aan.
De EGR koeler blijkt dus net zo belangrijk als warmtewisselaar om het koelwater op te warmen. Niet te onderschatten dus. Je kan je afvragen wat nou slechter is voor je motor: aanzienlijk langer met koude motor rijden of hergebruik van uitlaatgassen.
Daarnaast wil ik gewoon zo snel mogelijk in een lekker warme auto zitten.

zijn er mensen met dezelfde bevindingen?

ben van plan de EGR pas weer af te sluiten als de zomer nadert. Ondertussen denk ik aan een temperatuurgestuurde afsluitklep in het EGR systeem. Dus wanneer de motor op temperatuur is moet de EGR afgesloten worden. Dit lijkt mij het meest ideaal.
Jan

Unread post by Jan »

Hallo,
Leuk onderwerp.
Zomer juli 2006:
Op weg naar Frankrijk ter hoogte van Belgie (met caravan) heb ik de Multi jtd aan de kant gezet.
Continu blaaste hij rook uit de uitlaat en het stonk naar de diesel.(was s;nachts dus moeizaam te zien)
En de mensen die achter ons reden deelden die mening ook>
Ik ben namelijk goed verzekerd en al snel kregen wij een vervangende vervoermiddel.
Het verhaal zal ik jullie besparen van hoe en wat.
De Multi was netjes naar mijn dealer in iedergeval gebracht (dank ANWB) En wat bleek: Die EGR klep was de oorzaak.!
Compleet vervuild .
Dus nu .ondanks dat de dealer mijn egr klep weer schoon heeft gemaakt zit ik ook met vraagtekens.
Zal ik hem afsluiten of niet.
Ik heb hem inmiddels afgesloten met een plaatje bij het pijpje bovenaan.
Dus niet aan de kant van de EGR beneden waar het slangetje op aangesloten wordt.
Alleen vraag ik me nog af of ik de slang af moet sluiten of niet.
Een fiat dealer in Den Ham zegt bijvoorbeeld dat het afdoende is alleen met het plaatsen van een dicht plaatje en de slang zijn werking laten doen?
Gaarne reactie van mensen met ervaringen.
Tenslotte komen alle JTD (TDI) rijders met dit probleem te staan(hoop niet tijdens de vakantie zoals ik)

Groet Jan
jan

Unread post by jan »

Hallo ik heb ook de EGR buis recent afgesloten aan de bovenkant,onderin kreeg ik ook de inbus boeten niet los.
Alleen 1 vraag,wat heb jij met het slangetje gedaan die naar de egr gaat.
Heb jij die afgesloten of niet?

Ik heb me over dit onderwerp reeds aangemeld op jullie Lancia forum site met mijn verhaal.
Ik hoop dat je wat meer ervaring en inlichtingen kan geven over dit steeds belangrijk wordende onderwerp,
Tenslotte krijgen alle ((TDI) JTD rijders met een vervuilde egr klep te maken..

Gaarne spoed bericht retour.

Vr gr
Jan
Multi jtd rijder
www.multipla.punt.nl
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”