kontrolelampje

Discussie en vraagbaak over Lybra
rb

kontrolelampje

Unread post by rb »

waarde Lybrabezitters,

via de zoekfunctie heb ik gekeken of er hier al iets over geschreven is, maar vooralsnog heb ik er niets over kunnen vinden.

Bij onze Lybra brandt af en toe een oranje-geel lampje op het dashboard, een rondje met daarin een driehoek en daar weer in een uitroepteken. In de gebruiksaanwijzing is er niets over te vinden. De fiatservice hier in Praag kan het niet uitkrijgen (Lancia wordt niet verkocht in Tsjechie). Ze hadden het over ESP maar dat zou toch in de gebruiksanwijzing moeten staan?

Kan iemand mij hier iets over zeggen?
robin

Re: kontrolelampje

Unread post by robin »

het is inderdaad het ESP lampje, dat hoort te branden (knipperen) als de ESP in werking is.
Hetzelfde euvel heb ik soms ook, het lampje gaat opeens branden zonder reden. Na opnieuw starten is het weer uit, blijkbaar een electronisch spookje, de garage kon in ieder geval niets vreemds vinden.
In het instructieboekje wordt het inderdaad niet genoemd, omdat dit in de latere versies pas werd ingebouwd en dan alleen de 2 liter benzine en de 2.4 diesel, een nieuw boekje was wsl te duur.
Met de computer, die onder het dashbord wordt aangesloten moet het bij het uitlezen van de foutcodes zichtbaar worden en ook moet het zo uit te zetten zijn.
succes Robin
rb

Unread post by rb »

Hartelijk dank voor het snelle antwoord. In het duitse forum wordt nog aangeraden een reset te doen dmv het "abklemmen" van de accu:

"an deiner Stelle würde ich mal für 5 Minuten die batterie abklemmen und so alles re-setten."

maw de Min-pool loshalen:

http://www.motor-talk.de/t798011/f160/s/thread.html

Is eigenlijk ook wel logisch. Het is altijd beter eerst een herstart te proberen. 90% van de problemen lost zich zo op (ook in het gewone leven). Ik zal het vanavond proberen.

met groet,

rb
Geert

Unread post by Geert »

Wat grappig, dat lampje brandde bij mij ook een enkele keer en inderdaad, na opnieuw starten lichtte het lampje ook niet meer op. Ik ook zoeken en zoeken in het instructieboekje maar kon niets vinden.

Dat het dus die ESP blijkt te zijn is goed om te weten. Mede omdat ik helemaal niet wist dat die auto van mij ESP heeft!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”