Tjonge, jonge, wat een (italiaans) temperament om zo'n rot lampje.
Natuurlijk weet ik wel dat autorijden geld kost, maar daar is dit forum toch mede voor, om van elkaar te leren. Ik ben een trotse Lancia rijder, hoewel het mijn eerste is. Ik heb met deze, maar ook met andere auto's wel van die "spookmeldingen" meegemaakt, wat later niets blijkt te zijn. Zo laat mijn boordcomputer steevast een paar keer per jaar zien dat het oileniveau toch wel erg laag wordt, terwijl de motor (2.4 jtd 229dkm) nauwlijks een druppel olie verbruikt.
Toch bedankt voor de info. Ik zal even met mijn vaste monteur overleggen of ik door blijf rijden tot de volgende beurt, of dat ik de gloeibougies nu alvast laat vervangen.
Lampje gloeispiraal in dashboard knippert na starten
Re: Lampje gloeispiraal in dashboard knippert na starten
Tja, ik zal dan maar zwijgen......maar goed ik heb ondertussen dan ook al een kleine
6 italiaanen versleten dus ik weet niet waar ik over praat!
Jong of oud duits of engels of wat ever ze hebben ie problemen allemaal en waarom.......
om dat ze te snel in productie gaan ivm de wedloop van verkoop nieuw modellen.
Als ze iets meer de tijd zouden nemen (lancia neemt te veel tijd !) dan zouden er minder
kinder ziektes in de oude dan wel moderne zitten.!!!
Gr,Joop
6 italiaanen versleten dus ik weet niet waar ik over praat!
Jong of oud duits of engels of wat ever ze hebben ie problemen allemaal en waarom.......
om dat ze te snel in productie gaan ivm de wedloop van verkoop nieuw modellen.
Als ze iets meer de tijd zouden nemen (lancia neemt te veel tijd !) dan zouden er minder
kinder ziektes in de oude dan wel moderne zitten.!!!
Gr,Joop
Allemaal italiaans temperament hier zullen we maar zeggen. Maar kan me zelf ook best wel opwinden over mensen die wanneer ze horen dat je italiaans rijdt direct de link leggen met onbetrouwbaar.
Misschien een iets té temperamentvolle reactie mijnerzijds...
Punt is gewoon dat Italiaanse auto's (nog altijd) regelmatig onderhoud nodig
hebben om 1) heel te blijven en 2) dat plezier in het rijden te geven.
Ze zijn gewoon iets gevoeliger dan bijv. een Toyota.
Mijn eigen jtd rijdt gewoon altijd lekkerder met nieuwe motorolie in het carter,
dus ondanks het feit dat dat volgens het schema pas om de 20k zou hoeven,
kieper ik elke 10k een plas nieuwe olie in het blok (da's dus 5x per jaar).
Lichtjes die branden: hup naar de dealer en ik liet gelijk 4 nieuwe gloeipluggen
in de kop steken.
Sinds 2 weken begint er speling te komen in 1 vd reactiestangetjes aan de voorkant: dus er liggen
er inmiddels 2 te wachten op montage. Tsja, 2 tientjes het stuk, dan doe ik ze gewoon allebei!
Een lampje kapot? Die vervang je altijd per 2...
Ik wil maar zeggen, tijdig onderhoud hoeft niet veel te kosten, maar als je langer wacht dan kan het serieus geld gaan kosten, terwijl je al die tijd in een auto rijdt die het net niet echt lekker doet...
Als ik het me goed herinner dan kostten die gloeipluggen rond de 3 tientjes het stuk.
Monteren bij een koude motor!!
Geniet nog elke dag van die zijdezacht lopende jtd met toch al 220k op het tellertje.
Punt is gewoon dat Italiaanse auto's (nog altijd) regelmatig onderhoud nodig
hebben om 1) heel te blijven en 2) dat plezier in het rijden te geven.
Ze zijn gewoon iets gevoeliger dan bijv. een Toyota.
Mijn eigen jtd rijdt gewoon altijd lekkerder met nieuwe motorolie in het carter,
dus ondanks het feit dat dat volgens het schema pas om de 20k zou hoeven,
kieper ik elke 10k een plas nieuwe olie in het blok (da's dus 5x per jaar).
Lichtjes die branden: hup naar de dealer en ik liet gelijk 4 nieuwe gloeipluggen
in de kop steken.
Sinds 2 weken begint er speling te komen in 1 vd reactiestangetjes aan de voorkant: dus er liggen
er inmiddels 2 te wachten op montage. Tsja, 2 tientjes het stuk, dan doe ik ze gewoon allebei!
Een lampje kapot? Die vervang je altijd per 2...
Ik wil maar zeggen, tijdig onderhoud hoeft niet veel te kosten, maar als je langer wacht dan kan het serieus geld gaan kosten, terwijl je al die tijd in een auto rijdt die het net niet echt lekker doet...
Als ik het me goed herinner dan kostten die gloeipluggen rond de 3 tientjes het stuk.
Monteren bij een koude motor!!
Geniet nog elke dag van die zijdezacht lopende jtd met toch al 220k op het tellertje.
Geeft ook niks, ben blij te horen dat je een tevreden Lybra rijder bent. Dit is mijn eerste Lybra. Hiervoor altijd Alfa Romeo en één keer (als eerste auto) een Fiat uno. Ik heb een 1.9 Jtd met inmiddels 224000 km op de teller. Wel vind ik de motor erg lawaaig. Heb jij dat ook? Weet ook niet of dit eerst ook zo was of dat het langzamerhand erger wordt. Gaat te langzaam om ineens op te vallen maar had wel het idee dat de motor eerst stiller was.
Motor loopt zijdezacht en is heel stil bij 221.000 km.
Je zou een additief (van een goed/bekend merk) aan de diesel kunnen toevoegen dat de injectoren reinigt. Deze hebben vaak nog andere bijwerkingen; zie verpakking. Verbetering efficiency, verminderen dieselklop etc.
1 Flesje per tank; 2x doen.
1 Volle tank met een flesje, dan een volle tank zonder en dan weer een volle tank met.
Goede olie en vaak (10k) verversen. Ik merk het gelijk als de olie weer lekker vers is. De motor lijkt lekkerder in z'n toeren te klimmen, dus soepeler te lopen en minder geluid te produceren.
Wil er eigenlijk nog 100k bijzetten... ben benieuwd hoe de Lybra zich houdt.
groet
Peter
Je zou een additief (van een goed/bekend merk) aan de diesel kunnen toevoegen dat de injectoren reinigt. Deze hebben vaak nog andere bijwerkingen; zie verpakking. Verbetering efficiency, verminderen dieselklop etc.
1 Flesje per tank; 2x doen.
1 Volle tank met een flesje, dan een volle tank zonder en dan weer een volle tank met.
Goede olie en vaak (10k) verversen. Ik merk het gelijk als de olie weer lekker vers is. De motor lijkt lekkerder in z'n toeren te klimmen, dus soepeler te lopen en minder geluid te produceren.
Wil er eigenlijk nog 100k bijzetten... ben benieuwd hoe de Lybra zich houdt.
groet
Peter
Hallo,
Mijn Lybra (2001, 47000 km) heeft momenteel hetzelfde probleem. Volgens garage inderdaad waarschijnlijk iets met voorgloeibougie(s). Maar omdat de moderne dieselmotoren inderdaad ook wel op 1 of 2 starten niet zo snel een acuut probleem. Ik ga binnenkort toch maar een afspraakje maken voor vervanging. Overigens geen startproblemen gehad.
Bendiks
Mijn Lybra (2001, 47000 km) heeft momenteel hetzelfde probleem. Volgens garage inderdaad waarschijnlijk iets met voorgloeibougie(s). Maar omdat de moderne dieselmotoren inderdaad ook wel op 1 of 2 starten niet zo snel een acuut probleem. Ik ga binnenkort toch maar een afspraakje maken voor vervanging. Overigens geen startproblemen gehad.
Bendiks
Goed idee, zal eens van dat spul halen. Kijken of dat uitmaakt. Het is inderdaad een soort dieselklop, geen lekke uitlaat o.i.d. Heb ook het idee dat het heel langzaam erger is geworden. Een dikke 3 ton zou geen probleem mogen zijn lijkt me als de auto gewoon onderhoud krijgt en rustig wordt warmgereden.
Die van mij start ook nog gewoon, maar aangezien er een beurt zit aan te komen laat ik het dan ook direct vervangen.