Lampje gloeispiraal in dashboard knippert na starten

Discussie en vraagbaak over Lybra
Atse

Lampje gloeispiraal in dashboard knippert na starten

Unread post by Atse »

Na het (vlot) starten van mijn 2.4jtd (2000) blijft het lampje in het dashboard van het voorgloeien 30 sec knipperen. Volgens het instructieboekje moet ik naar de garage gaan en het probleem laten verhelpen. Nu is mijn eigen garage geen Lancia garage en moet ik dus naar één die dat wel is om de auto uit te lezen. Ik wil graag goed beslagen ten ijs komen. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Alessandro

Re: Lampje gloeispiraal in dashboard knippert na starten

Unread post by Alessandro »

Simpel:) een of merdere gloeibougies doen het niet meer( defect) en dat word aangegeven door het knipperen van het controle lampje
Mijn advies:
Laat door de Lancia dealer alle 5 de gloeibougies vervangen dan ben je van het probleem een hele tijd af

Succes en groetjes Alessandro
Peter

Unread post by Peter »

Mee eens.

Maar het zou ook het voorgloei-relais kunnen zijn.

Bij kapotte gloeipluggen bleef dat lampje bij mij geen 30 sec knipperen, maar ong. 3 seconden.

Suc6
Atse

Unread post by Atse »

Bedankt voor de reacties.
Het enige probleem is het knipperende lampje. De auto start verder goed; niet slechter dan voorheen.
Ik heb nu 229.000 op de teller staan. Bij 140.000 zijn alle gloeibougies al eens vervangen, omdat ie toen wel slecht starte. Is er dus wel een mechanisch probleem?
J de Jager

Unread post by J de Jager »

Hallo,

Heb hetzelfde probleem nu al een 7000 km met mijn 1.9 JTd. Blijft ook een halve minuut knipperen. Toch start de auto prima. Ook als het wat kouder is. Bij de tot nu toe koudste ochtendtemperatuur van 2 graden duurde het gloeien even iets langer maar direct starten daarna. Die van mij heeft 224000 gelopen. Heb wel eens gehoord dat er dan een gloeibougie kapot is maar aangezien de auto niet slecht start ben ik daar niet zo zeker van. Laat even weten als je wat meer weet.
Peter

Unread post by Peter »

Al werken er nog maar 1 of 2 gloeibougies, dan nog zal een diesel aanslaan.
Maar hoe eigenwijs kun je zijn?

Het lichtje knippert, het instructieboekje is er duidelijk over, dus wat houd je tegen
om naar de dealer te gaan? 7000Km doorrijden... nou ja. En als tie er dan eens mee
ophoudt op verjaardagen klagen hoe 'onbetrouwbaar' die Italiaanse merken zijn...

Als de auto zo vlot aanslaat, dan zal er waarschijnlijk 1 gloeibougie kapot zijn;
er zal worden geadviseerd om ze alle 4/5 te vervangen. Easy dus. Die zijn op
voorraad. +/- Elke 100-120 duidend kilometer vervang je die dingen. Ze zijn gewoon
aan de beurt.

Ooh ja: autorijden kost geld.
Joop

Unread post by Joop »

Helemaal mee eens peter,

en zeker als je zo'n mooie Lybra rijdt en deze wilt blijven rijden moet je natuurlijk wel het onderhoud op tijd uitvoeren. En als een lampje brand brand dat meestal niet voor niets.
Maar tja het is nu een maal geen duitse auto die je rijdt, nee het is EEN LANCIA en daar moet je trots op zijn om met zoiets moois te rijden.
Deden dat maar meer mensen dat was het tenminste niet zo saai op de Nederlandse wegen.

Zo ik heb gesproken
Joop
J de Jager

Unread post by J de Jager »

Je hebt ook wel gelijk dat het lampje niet voor niks brandt, hoewel het niet altijd wat hoeft te zeggen bij een italiaan :) Spreek uit ervaring met mijn Alfa's waar ook wel eens een lampje ging branden tijdens harde regen en wat dan volgens de dealer niks te betekenen had. Heb overigens nog nooit iets anders dan Italiaans gereden en mij zul je ook absoluut niet horen klagen over de betrouwbaarheid. Alleen gaat zo'n lampje net branden als je halverwege je beurt bent en je steeds niet echt uitkomt om bij de garage langs te gaan. Zolang het dan niet ernstig is en de auto heeft er geen hinder van dan wacht ik wel tot de volgende beurt die komende maand gepland staat.
Koen

Unread post by Koen »

Kunnen we eindelijk stoppen met "oude koeien uit de gracht halen" ivm lampjes en electronica van Italiaanse wagens ?
De (nieuwe) modellen vanaf ongeveer '95 hebben die problemen niet meer of minder dan een fransoos of een duitser.
Vergelijk het met het hardnekkige vooroordeel "een Italiaanse wagen roest waar je bij staat". Dat is ook niet meer geldig sinds meer dan 15 jaar.
Maar het blijft zijn eigen leven leiden...

Koen
Alessandro

Unread post by Alessandro »

Ja dat is waar maar helaas blijft het bestaan, meestal zijn het mensen die zo iets zeggen, mensen die domweg nog nooit een italiaanse auto in bezit hebben gehad of nog nooit er in hebben gereden!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”