aankoop Lybra 2.0 Sportronic (2000)

Discussie en vraagbaak over Lybra
Rob

aankoop Lybra 2.0 Sportronic (2000)

Unread post by Rob »

Als nieuweling hier, maar redelijke veteraan op Alfa gebied, ben ik gestuit op eenj Lybra 2.0 met automaat uit 2000. Om een beetje beeld te krijgen heb ik allerlei zoektochten gedaan op Internet. Ik ben vooral benieuwd naar de zwakke punten en de zaken waarop te letten bij aankoop, speciale aandacht gaat daarbij uit naar de versnellingsbak. De reputatie op dat vlak is niet zo best.

Tot nu toe ben ik blij gestemd en vind eigenlijk niets verontrustends. Ik ga ervanuit dat er hier allerlei liefhebbers zijn die niets aan te merken hebben op de auto. Echter ik ga ervan uit dat de eigenaren hier ook wl willen aangeven wat ze ervaren en als normaal ervaren. Let wel, een Alfa leeft ook en heeft dus ok rare gewoontes en geluiden.

Alvast bedankt,

Rob

(stukje geschiedenis: AR 33 (2) , 155, 156, Alfetta, 75 (2 stuks in bezit), Lancia Ypsilion (1993))
Nico

Re: aankoop Lybra 2.0 Sportronic (2000)

Unread post by Nico »

Hoi Rob, welkom bij de club.
Wat ik ervaren heb bij de Lybra is het vervangen van de distributieriem/nokkenasversteller,
voorste draagarmen,stabilisatorstang,deurrubbers, remschijven en afstandsbediening/sleutel.
Allemaal punten om extra op te letten.
Lijkt veel, maar daar staat ook heel veel tegenover want het blijft een pracht auto die
bovendien prettig rijdt.
Succes met de aankoop........Nico
Rob

Unread post by Rob »

Bdankt voor je reactie.

Ziet er naar uit dat er weinig raars aan een Lybra is.
Ik heb zelf een hekel aan elektrische/electronische storingen en ellende aan de koets. Dit zijn altijd vervelende en lastige dingen om op te lossen.

Slijtdelen als distributie en draagarmen (is een Fiat kwaal) zijn meestal vrij goedkoop op te lossen.

Enige waar ik nog lastig achter kom is de reputatie van de automaat. Wellicht iemand anders hier?

Groet,

Rob
J de Jager

Unread post by J de Jager »

Is het dezelfde automaat als in de Kappa? Daar staat namelijk wel een zeer positieve recensie van op Autoweek.nl -> myrevieuw.
Heb zelf een JTD, bevalt prima. Ben ook Alfa rijder geweest en heb gekozen tussen de 156 SW en de Lybra SW. Ben uiteindelijk voor de Lybra gegaan wegens standaard meer luxe en veel exclusiever. De 156 zie je m.i. iets te vaak. Standaardkwaaltjes inderdaad de draagarmen en stabilisatorstangetjes die gaan rammelen. Sleutel waarvan de ab niet meer werkt. Ontwaseming zonder airco te gebruiken slecht. Maar al met al een superauto waar je elke keer weer blij van wordt als je er naar kijkt.

Groetjes Johannes
Arjan

Re: aankoop Lybra 2.0 Comfortronic (2000)

Unread post by Arjan »

De automaat die je bedoelt heet bij Lancia Comfortronic, dit is net als bij de Thesis een 'echte' automaat waar je dmv van electronica ook met de hand mee kunt schakelen; 4 versnellingen plus een 'sport' en 'ice' stand waardoor je in zn 2 optrekt!
Sinds 08-2003 rijd ik met een SW van 03-2000 die met deze automaat is uitgevoerd, de teller staat op iets van 145,000 km inmiddels en geen specifieke problemen.
Van de bekende Lybra kwalen kan ik alleen over de beslagen ramen en de haperende afstandsbediening meepraten.
O ja en een lekkend relais waardoor de accu tot 2 keer toe 'dood' was. Verder moet je met de 2.0 rekening houden met een wat hogere rekening voor het vervangen van de distributieriem...
Als je houdt van wat lui en comfortabel rijden is de Comfortronic een uitkomst, voor het eerste weg zijn bij het stoplicht, kun je beter een Alfa nemen...;-)
Mocht je nog meer vragen hebben, laat maar weten!
met vriendelijke groet,
Arjan
Rob

Unread post by Rob »

Bedankt voor alle reacties. We gaan vandaag kijken en rijden in een 2.0 sportronic en we zijn beniewd. Wat ik al vermoedde is waar, geen echt zwakke punten aan deze auto.

Een andere vraag: om de hoeveel km / tijd is de distributie aan de beurt en heeft er iemand ervaring met het zelf vervangen daarvan?
Arjan

Unread post by Arjan »

Klik op ''zoek'' en tik ''distributie'' in en zie daar, een schat aan reacties in dit forum verschijnt...
Goede proefrit en laat weten of het bevallen is...!
Mattia Lybra 2.0 Berlina

Unread post by Mattia Lybra 2.0 Berlina »

Ik kan je enkel feliciteren.
Arjan

Unread post by Arjan »

... Rob is zeker nog steeds aan het proefrijden.... Zo lekker rijdt een Lybra nou...
Rob

Unread post by Rob »

Nee hoor, proefrit is afgelopen. Moet helaas ook af en toe werken om een Lancia te kunnen betalen.

Ik moet zeggen, het rijdt uiterst comfortabel zonder al te gevoelloos te zijn. De motor maakt een erg mooi geluid.

Jammer alleen dat de automaat het vermogen niet echt benut. Het optrekken gaat erg langzaam. Ben overigens wel vergeten om de bak handmatig te bedienen om te zien of dat sneller gaat.

Verder schakelt de auto erg soepel, zonder schokken zelfs onder volle belasting.

Wat opviel was dat alle "pijnpuntjes" zich niet voordeden. Dus geen gerommel en gebonk uit het onderstel.

Helaas kon de auto de toekomstige berijdster niet bekoren en dat was eigenlijk de automaat die ze niet wil(?).

Kortom we gaan vrolijk verder zoeken.

Bedankt allen voor de reacties en de belangstelling. Wellicht in de toekomst nog eens een tevreden Lancia rijder. Schijnt dat we nu gaan kijken naar een Ypsilon (Model v.a. 2003). Dus wie weet.

Groet,

Rob
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”