En ik ben het niet geheel eens met je reactie...

(discussie is altijd interessant)
Om het volgende:
In de praktijk (afgezien van je theorie) komt de motor ábsoluut minder snel op temperatuur en dat is een feit! Lees even de praktijkervaringen op het Alfa 156 forum...
Dit strookt ook met hetgeen ik schreef, nl. dat je nu bij de koude start géén warme uitlaatgassen meer in je inlaatspruitstuk blaast en e.e.a. dus later op bedrijfstemperatuur komt. Daarnaast zijn de praktijkervaringen dat de bedrijfstemperatuur láger komt te liggen! Weet niet of dat dit komt door een overbemeten koelsysteem wat ik suggereerde in mijn eerdere reactie, maar leek mij plausibel. Zou echter ook zo kunnen zijn dat dit in de ECU is afgeregeld; rekening houdende met de toevoer van warme uitlaatgassen..
Morgenavond vervang ik de luchtmassameter en ga ik de EGR afsluiten; mijn bevindingen zal ik zeker nog noteren.
Niet geheel toevallig overigens, vond je in mijn eerdere uitleg de term milieu helemaal niet terug...
Ik bekijk e.e.a. vanuit het oogpunt van prestaties en behoud van de techniek. Wat niet betekent dat het milieu niet belangrijk is!
De bijmenging van uitlaatgassen zorgt inderdaad voor een reductie in de uitstoot van NOx en de afsluiting van de EGR daarentegen zorgt voor het nagenoeg verdwijnen van roetuitstoot.
Deze kan zelfs zo laag worden, dat de APK keurmeester zijn instrumenten gaat controleren....
Van welke kant je het ook bekijkt, moderne diesels zijn sowieso zeer schoon..