Heb al het nodige gelezen over het afsluiten van de EGR (exhaust gas recirculation?) klep.
Op deze foto (1.9jtd, tis een Alfablok, maar zelfde als in Lybra), waar zit dan de EGR, is dat links
van die geisoleerde buis die in een hoek naar boven loopt?
Een collega van mij heeft een megane scenic en die heeft ook zelf een metalen "pakking"gemaakt die dicht is en deze in de plaats van de originele pakking gemonteerd. Volgens hem vervuild de motor inwendig ook meer door deze klep. Ik kan trouwens die link naar dat artikel niet openen. Zou je die nog eens door kunnen geven?
Da's toevallig. Ik heb zojuist de EGR leiding van mijn 2.4 jtd (2000) afgesloten, staat dit onderwerp er op.
Ik kreeg de bouten van de EGR klep zelf niet los en durfde ook niet teveel geweld te gebruiken. Dus heb ik de bypass leiding aan de kant van de inlaat los gehaald. Ik heb van een dekseltje van een conserverblikje(!) een plaatje gemaakt (zo dun, je kan het in de vorm knippen), 2 gaatjes er in geboord en het er tussen gezet en de boutjes weer vast gedraaid. Tien minuutjes werk.
Ik heb net al even een kwartier gereden en in ieder geval geen problemen met het motormanagement (schijnt pas bij modellen van 2002 en later voor te komen). Morgen heb ik een lange rit (2 x 180 km) voor de boeg, dus morgen weet ik zeker of alles goed werkt.
Nou, vandaag m'n eerste 400 km gereden met afgesloten bypass. Probleemloos.
Tja, ik zal natuurlijk niet merken dat mijn motor gelijk een stuk schoner is, dat komt later wel. Wel viel me het verschil in brandstofverbruik op, al zal ik natuurlijk een wat langere proefperiode nodig hebben om er echt wat van te kunnen zeggen.
De heenreis, pal tegen de harde wind in, 120 -130 op de teller, weinig verschil. De motor komt niet echt in z'n deellast en dus zou de klep normaal ook veelal dicht staan (denk ik).
Terugreis, wind mee, wow, daar meen ik toch een flink verschil te zien. Ik heb stukken gereden met 120 -130 op de teller met een verbruik van 5,8 l/100 km (normaal 6,4 - 6,7 bij zo'n wind)). Wellicht door een wat betere (hetere) verbranding heeft de motor wat minder brandstof nodig?
Nogmaals, het is een eerste indruk, vanaf morgen weer gewoon woonwerkverkeer. Eens kijken hoe het verbruik dan is en of de motor schoner draait. Voorheen trok ik een paar keer per maand even flink met een warme motor in z'n 2 of 3 door en een wolk verzameld roet achterlatend. Ben benieuwd.......