tik uit motor bij 1.9 jtd enkel als airco aanstaat

Discussie en vraagbaak over Lybra
Dirk

tik uit motor bij 1.9 jtd enkel als airco aanstaat

Unread post by Dirk »

Mijn tot nu toe probleemloze Lybra 1.9 jtd LX met 226.000km heeft sinds gisteren een relatief zware tik die uit het blok komt. Enkel te horen als hij stationair draait.Als de airco uitgezet wordt verdwijnd deze tik. Wie heeft een idee. Ik dacht aan een lager in de aircopomp, maar dacht dat deze constant meedraaide met de distributie.

Dirk
J de Jager

Re: tik uit motor bij 1.9 jtd enkel als airco aanstaat

Unread post by J de Jager »

Werkt je airco nog wel dan? Ik heb hetzelfde gehad met mijn 155 2.5TD. Daar bleek het de koppeling te zijn tussen aircopomp en krukaspoelie. Er schijnt daar een of andere elektromagnetische koppeling te zitten die ervoor zorgt dat de aircopomp op het gewenste moment gaat draaien. Bij mij was toen die koppeling kapotgegaan en elke keer dat de elektronica die koppeling bekrachtigde hoorde je een vreemde harde tik. Heb je een idee hoe vaak die tik te horen is? 1 keer per seconde of vaker? Weet je zeker dat de tik verdwijnt bij hogere toerentallen. Wordt hij dan niet overstemd door het motorlawaai?

Groeten

Johannes
Dirk

Unread post by Dirk »

Johannes,

de airco koelt nog gewoon perfect, je hebt gelijk, als de motor sneller dan stationair draait zou het kunnen dat je de tik niet waarneemt door het motorlawaai. De tik is ongeveer 4 X per seconde, moeilijke schatting
Dirk
J de Jager

Unread post by J de Jager »

Als het zo vaak is dan moet het wat anders zijn. Als je buiten de auto luistert merk je dan ook dat het sneller gaat wanneer je toerental stijgt?
Remon

Unread post by Remon »

DIt is volgens mij gewoon het aanslaan van de compressor. Hebben alle auto's met airco. Let maar eens op voor het stoplicht met raampje open.

Zou me geen zorgen maken.
Dirk

Unread post by Dirk »

Remon,

ik heb de auto nu al bijna 3 jaar, en de tik zat er voorheen niet, plotseling kwam het geluid maw het hoort niet.

Dirk
t.a.m.

Unread post by t.a.m. »

spanrol van multiriem misschien.

m.v.gr. t.a.m.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Lijkt mij ook

spanrol: het rubber hart zal wel uitgescheurd zijn.
zwaar metallisch kloppend geluid.
Dirk

Unread post by Dirk »

De motor heeft momenteel 226000 probleemloze kilometers gereden, op 207000 is de complete distributieriem met spanroolen vervangen maw een spanrol zou vrij vlug zijn maar kan natuurlijk eventueel wel

Dirk
t.a.m.

Unread post by t.a.m. »

ik heb het over de spanrol van de multiriem en niet over de distributieriem.

m.vr.gr. t.a.m.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”