Paar vragen over de Lybra

Discussie en vraagbaak over Lybra
J de Jager

Paar vragen over de Lybra

Unread post by J de Jager »

Hallo allemaal,

Ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Lybra SW 1.9 Jtd uit 2001. Dit is mijn eerste Lancia na een 5 tal Alfa Romeo's. Was nu op zoek naar een opvolger van de 155 2.0 16V op LPi. Door de gastank kon ik m'n skiluik niet gebruiken en aangezien we meer ruimte nodig hebben hebben we besloten een andere auto te kopen. Eigenlijk waren er maar 2 opties, een 156 SW of een Lybra SW. De 156 rijdt wel sportiever maar ben uiteindelijk toch gezwicht voor de enorme luxe van de LX versie van de Lybra. Tevens kon ik de auto voor een zacht prijsje kopen wat de keus ook weer eenvoudiger maakte. Ben nu net terug van een vakantie in de Belgische ardennen, maar wat een fijne auto is het om een flink aantal kilometers mee af te leggen. Heb echter een paar vragen voor de kenners hier op het forum.
Als eerste een vraag over het vermogen. Had tijdens de proefrit het idee dat de motor niet voldoende trok. Je hoort de turbo wel en op het moment dat de turbo op druk komt wordt de inlaatslang ook hard. Denk dus zelf aan de LM meter. Je voelt als het ware niet die klap van de turbo wanneer die inkomt. Is dit normaal of is de motor in verhouding tot de auto wat te licht om dat te voelen. Heb ook een 155 2.5 TD gehad en daar kon je het heel duidelijk merken dat de turbo mee ging helpen. Hoe kan ik eventueel het beste testen of het de LM meter is? Zou je dit kunnen meten met bijv. een acceleratiemeting van 0-100 en dan kijken hoeveel deze afwijkt? Of zijn er nog andere (betere) manieren.
Tweede vraag betreft de CD speler. Deze zit er niet in. Nu heb ik hier al het een en ander over gelezen maar welk type heb ik nu precies nodig. Heb geen navigatie. Ligt er al een kabel of moet ik die zelf trekken?
Mijn derde en voorlopig laatste vraag is over de afstandsbediening. Hebben alle sleutels een lampje voor bij de knoppen. Heb een nieuw batterijtje geplaatst maar de CV werkt nog niet. Met de sleutel bedienen werkt wel gewoon goed. Heb de printplaat bekeken en deze ziet er goed uit. Contactjes iets bijgebogen maar werkt nog niet. Misschien iemand hier ervaringen mee?
Verder een super auto waar ik nog veel plezier aan hoop te beleven.

Groetjes Johannes
Marc

Re: Paar vragen over de Lybra

Unread post by Marc »

Inderdaad is de Lybra SW een geweldige reisauto. Ben zelf net terug uit Zuid Frankrijk (3500 km gereden in 12dagen).
Ik heb zelf een 1.8 benzine motor dus ik kan niet op alle vragen antwoorden.
Wel wat betreft de afstandbediening. die kan heel erg lastig doen. Ik heb het inmiddels twee keer in een jaar tijd gehad dat deze het niet doet.
1x alle sleutels opnieuw laten inlezen en hij deed het weer een tujd. De tweede keer moest er een nieuwe sleutel worden bijbesteld en daarna alles opnieuw weer inlezen. Voorlopig doet alles het al weer vier maanden.
Succes met je Lybra.

Gr Marc
Marc

Unread post by Marc »

Inderdaad is de Lybra SW een geweldige reisauto. Ben zelf net terug uit Zuid Frankrijk (3500 km gereden in 12dagen).
Ik heb zelf een 1.8 benzine motor dus ik kan niet op alle vragen antwoorden.
Wel wat betreft de afstandbediening. die kan heel erg lastig doen. Ik heb het inmiddels twee keer in een jaar tijd gehad dat deze het niet doet.
1x alle sleutels opnieuw laten inlezen en hij deed het weer een tujd. De tweede keer moest er een nieuwe sleutel worden bijbesteld en daarna alles opnieuw weer inlezen. Voorlopig doet alles het al weer vier maanden.
Succes met je Lybra.

Gr Marc
t.a.m.

Unread post by t.a.m. »

hallo.

dat probleem had ik ook, heb er alles aan gedaan om dat op te lossen.
(heb namelijk de werkpaats cd van de lybra)
toch heb ik besloten om de lybra om te wisselen voor een bmw.
en dat rijdt echt geweldig een levensgroot verschil.
toch deed het pijn om de lybra van de hand te doen.
ik blijf op dit forum voor ondersteuning.

succes groeten t.a.m.
Henk

Unread post by Henk »

Een kapotte LM-meter is een veel voorkomend probleem bij alle moderne diesels (dus ook bij bijvoorbeeld VW) en herken je als je een accelleratietest doet of probeert zeer hoge snelheden te bereiken. Als de meter kapot is haal je op geen stukken na de opgegeven fabriekscijfers.
Reparatie is niet zo duur (EUR 100?) en duurt misschien 10 minuten.

Henk
J de Jager

Bedankt voor jullie reacties. Ga wel eens even proberen of de fabriekscijfers nog te halen zijn. Laat het nog wel even weten hier. Waar kun je het beste zo'n ding bestellen, dealer of via internet een adresje? De sleutel ga ik eerst maar eens doormeten met een multimeter en dan eventueel solderen. Weet ik zeker dat er een goed contact is. Bij mij brand het lampje op de sleutel ook niet wanneer ik een knop indruk. Heb het idee dat er geen (goed) contact is. Is het inkomen van de turbo bij een 1.9 Jtd dan wel goed te voelen? Of gaat dit ongemerkt.

Groeten,

Johannes
Marc

Unread post by Marc »

Voor onderdelen voor lancia, fiat en alfa kijk dan op www.tuynder.nl
jack

Re: werkplaats cd

Unread post by jack »

als het mogelijk is had ik graag een kopy,tje van die cd heb zelf een 1800 sw lybra

groetjes jack
J de Jager

Heb de sleutel uitelkaar gehaald en de contacten gesoldeerd. Nieuwe batterij erin maar het lampje op de sleutel gaat nog steeds niet branden. Ook gaan de deuren niet van het slot. Brandt bij jullie het lampje wel wanneer je de sleutel indrukt. Zou je gewoon een sleutel bij de dealer kunnen bestellen?

Groeten Johannes
Kieft

Unread post by Kieft »

Ja sleutel is gewoon te bestellen, maar blijft gedonder met die dingen. Dan doen ze het wel en dan weer niet. Mijn lybra vindt regen niet fijn en dan doet de CV het meestal ook niet. Heb al twee kapotte sleutels gehad, volgens mij kunnen ze niet zoveel hebben. (en nee ik gooi er niet mee). Wat betreft de trekkracht is de turbo zeker goed te merken. Als ik vol op het gas trap, schiet ie weg (heerlijk). Niet zo snel als benzine maar snel genoeg. Hoop dat je er wat aan hebt.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”