Hoi,
gewoon de reactiestangetjes demonteren. Je stabilisatorstang heeft dan geen functie meer. Je kunt wel even proefrijden en luisteren of het gekraak weg is. De auto zal nu alleen meer hellen in de bochten.
In mijn geval waren de reactiestangetjes de oorzaak van het gekraak en gebonk. En niet de stabilisatorstang wat veelal voorkomt. Dit is een hele makkelijke manier om wat dingen uit te sluiten of juist de oorzaak aan te wijzen.
krakende geluiden
Re: krakende geluiden
Idd waar, zullen toch de reactie stangen zijn. Goed idee om ze zo ff te testen. Bij mij is alles in 1x vervangen (garantie). Had last van kraken en bonken dus....
dat van die reactiestangetjes en een bochtentest klinkt me logisch, want ik merk het gekraak eigenlijk alleen als de auto in een bocht zijn vering aanspreekt: dus als je zeg maar vanaf de straat een hogere oprit inrijdt.
@Rvj: met vervanging van reactiestangetjes is het over, of zijn die dingen zo slecht ontworpen dat we volgende zomer weer met het probleem zitten?
@Rvj: met vervanging van reactiestangetjes is het over, of zijn die dingen zo slecht ontworpen dat we volgende zomer weer met het probleem zitten?
Bij mij was het met de vervanging vd reactiestangen over. Maar mijn stabilisatorstangen zijn ook onlangs vervangen. Auto is 3 jaar oud / 220.000km. Toen heb ik ervoor gekozen niet alles tegelijk te doen. Achteraf gezien had ik dat beter wel kunnen doen, dan ben je er in een keer vanaf. Nu had ik twee keer kort achter elkaar gekraak en gebonk.
Als je de reactiestangetjes los hebt, kun je ook goed voelen of de stabilisatorstang al speling vertoont in de rubbers of dat hij nog heel strak in de rubbers draait. Wel bij allebij de rubbers goed hard de stabilisatorstang bewegen om de speling te voelen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Ik zou gewoon de stangetjes loshalen, speling voelen op de stabilisator. Wel speling, stabilisator ook gelijk laten vervangen, geen speling. alleen reactiestangen vervangen. Je kan natuurlijk ook zeggen ik kijk het even aan met alleen nieuwe reactiestangen met de kans dat je over een half jaar gebonk hebt van je stabilisatorstang. Maar het zou ook langer kunnen duren. Bij mij duurde het dus een jaar of 3
Als je de reactiestangetjes los hebt, kun je ook goed voelen of de stabilisatorstang al speling vertoont in de rubbers of dat hij nog heel strak in de rubbers draait. Wel bij allebij de rubbers goed hard de stabilisatorstang bewegen om de speling te voelen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Ik zou gewoon de stangetjes loshalen, speling voelen op de stabilisator. Wel speling, stabilisator ook gelijk laten vervangen, geen speling. alleen reactiestangen vervangen. Je kan natuurlijk ook zeggen ik kijk het even aan met alleen nieuwe reactiestangen met de kans dat je over een half jaar gebonk hebt van je stabilisatorstang. Maar het zou ook langer kunnen duren. Bij mij duurde het dus een jaar of 3
Heel erg bedankt voor dit commentaar want ik zal dit meenemen naar de monteur die mij altijd begrijpt 
Trouwens dit weekeind in Friesland tijdens de 11 steden tocht van de LCN is mijn raammechaniek ontploft (zo klonk het nl.) en is dus gebeurt wat ook vaker te lezen viel op dit forum en in het stuk over onze auto in La Strada. "Een kunstof klem van inferieure kwaliteit"...inderdaad. Vervolgens een immense stortbui (de enige deze zomer) en het feest was compleet! Mijn raam gleed naar beneden en douchen was die dag verder overbodig....

Trouwens dit weekeind in Friesland tijdens de 11 steden tocht van de LCN is mijn raammechaniek ontploft (zo klonk het nl.) en is dus gebeurt wat ook vaker te lezen viel op dit forum en in het stuk over onze auto in La Strada. "Een kunstof klem van inferieure kwaliteit"...inderdaad. Vervolgens een immense stortbui (de enige deze zomer) en het feest was compleet! Mijn raam gleed naar beneden en douchen was die dag verder overbodig....
Inderdaad alleen bonkend geluid, is nogal makelijk om lukkraak deze te vervangen als het niet de boosdoener is.
Joop
Joop
PS: reactie stangen zijn inmiddels vernieuwd en de stabstang is gesmeerd. Hij kraakt nu zelfs bij hogere temperaturen niet meer..
De monteur had nog vraagtekens of het wel of niet zou werken, maar ik kon hem geruststellen.