krakende geluiden

Discussie en vraagbaak over Lybra
Berend

krakende geluiden

Unread post by Berend »

Ik heb onlangs een Lancia Lybra 2.0 SW gekocht. Bij de proefrit was alles prima in orde en de auto had net een onderhoudsbeurt gehad en APK tot volgend jaar. Alles leek dus goed, maar nu ik een aantal dagen met de auto op weg ben hoor ik veel gekraak en gepiep aan de onderkant. Ik las in de nieuwste La Strada dat dit misschien wel een versleten stabilisatorstang of versleten draagarmen/stuurkogels zou kunnen zijn. Ik zou er binnenkort eens naar laten kijken, maar is het verantwoord om hiermee te rijden? Het lijkt net of de auto elk moment het kan begeven! Misschien verbeeld ik me teveel ellende en misschien is het ook wel iets typisch italiaans dat gepiep en gekraak, omdat ik voorheen niet italiaans reed....
Mattia Lybra2.0Berlina

Re: krakende geluiden

Unread post by Mattia Lybra2.0Berlina »

Ik heb het zelfde al een paar jaar nu (Lybra 2.0 sedan) en ze hebben nooit echt (snel) kunnen ontdekken wat het is. Ik erger me er bond en blauw aan. Het kan geen kwaad en ik heb goed nieuws......als het kouder wordt heb je er geen last van. Klopt het dat je in eerste instantie niets hoort en dat ja na een tijdje als je rustig rijdt die herrie begint te horen, als je bijvoorbeeld rustig over een drempel gaat? Het klinkt als gewring van kunststof. Het zit em nl. niet in de vering. Mijn garagemonteur zei ook dat het niet aan de stabstang lag waardoor hij het niet 1, 2, 3 kon herkennen wat het wél was. Dit is de eerste keer dat ik iemand anders er over hoor. Ik kan je geruststellen dat de meeste veelal kleine gebreken die aan deze auto mogelijk zijn hier op deze site bij anderen terug te lezen zijn en dat ze allemaal goed te verhelpen zijn. Behalve het verhaal van de ontwazeming in vochtig winterweer maar das gewoon even wennen......

Ja het is misschien iet wat Italiaans maar over Duitse auto´s heb ik ook de vreemdste dingen gehoort.
Ik ben gek op mij Lybra en ik kan je alleen maar feliciteren. Dit kraak verhaal is zeker te verhelpen, ik ga er deze zomer nog werk van maken! De Lybra is een vroege dood gestroven en ontwikkeld in zwaar weer met weinig middelen....des ondanks een auto met veel klasse, oog voor detail, en in veel aspecten goed doordacht, zelfs het onderstel waar u en ik nu soms met schaamte en ergernis geluiden onder vandaan horen komen, is een geweldig stukje techniek waardoor het rijcomfort over een naar wegdek fenomenaal is ondanks alle oneffenheden. Ik heb zwaardere auto´s gereden uit andere landen dan Italië waarbij ik het gevoel kreeg dat ik in een ouderwetse houten achtbaan zat.....
Berend

Unread post by Berend »

Haha, de geluiden komen inderdaad pas als je al een stuk gereden hebt. Het lijkt dan net of de auto bij moet komen van de schitterende prestaties en dus puffend en zuchtend over drempels en andere oneffenheden moet rijden om zo de laatste meters nog te slijten voordat ie geparkeerd wordt. Gelukkig maar, want ik schrok dus wel een beetje van die geluiden. Het leek me ook sterk dat men na een APK keuring iemand de weg zouden opsturen in een onveilige auto, anders was de auto immers nooit door de keuring heengekomen...
Michel

Unread post by Michel »

Mijn Lybra maakt ook zuchtende en steunende geluiden, meestal op het einde van de rit en als het warm is. De stabilisatorstangen zijn echter vervangen. Als ik 'm heen en weer laat veren dan hoor ik het geluid ook. Ik heb het idee dat het de schokbrekers zijn, kan dat??
Mattia Lybra2.0Berlina

Ik hoop het want dan hebben we de oplossing.. Aan het einde van de rit druk ik vaak even op de dorpel net achter het voorwiel want daar hoor ik het geluid het sterkst. Druk ik op de motorkap echter, dan hoor ik niks! Ik concludeerde toen dat het niet de vering was. Even later hoor je helmaal niks meer want dan lijkt de boel af te koelen.
Mattia Lybra2.0Berlina

Ik ga er volgende week voor naar de garage want zelf ben ik niet technisch maar ik ben dit na een tijd nu wel zat...2 jaar geleden kocht ik de auto maar toen was de zomer bagger dus hoorde ik geen gekraak. In Italië vorig jaar verdween het kraken soms wanneer het kwik steeg tot boven de 35 graden, das ook nog eens mooi feit om te weten maar daar koop je niks voor. Gister heb ik een proefritje gemaakt in een occasion SW..ik was benieuwd of die het ook had.. maar nee.

Tip bij deze: ben je een occasion Lybra aan het kopen, test met dit weer bij uitstek, door een ritje over de snel weg te maken zodat de auto zich goed opwarmt..kom dan terug en rijd langzaam over een beste drempel of stuur scherp een bocht in terwijl je 20 of 30 rijdt en tuit je oren.

Volgende week volgen de resultaten van een nader onderzoek dus...

Mattia
Berend

Unread post by Berend »

Nou, het is dus echt een Lybra-kwaaltje blijkbaar. Hopelijk is het niets ernstigs, anders moeten we massaal naar de dealer!
Joop

Unread post by Joop »

Zou aan je rubber van de deuren kunnen liggen, deze klacht heb ik zelf ook een tijdje geleden in de garage gehad, en uiteindelijk hebben we dus de rubber waarin de portier in aansluit compleet vervangen.

Succes,
Joop
superchefke

Unread post by superchefke »

Stabilisator stangen vervangen en klaar is kees....
Mattia Lybra2.0Berlina

Stabstangen konden toch enkel een bonkend geluid veroorzaken, geen intense kraak dat op wringen lijkt??
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”