aircovocht bii/onder bestuurdersstoel.

Discussie en vraagbaak over Lybra
peter

aircovocht bii/onder bestuurdersstoel.

Unread post by peter »

Hallo,

Ik ben sinds enige weken trotse bezitter van een lybra sw. 1.8 lx uit 2000.
Aangezien het op dit moment vrij warm is gebruik ik de airco regelmatig.
Het lijkt wel of er ergens een lek of iets dergelijks in het aircosysteem zit want bij/onder de voorstoel
verschijnt een grote natte plek.
Weet iemand hoe dit komt en waar het probleem zit en hiervoor een oplossing weet ???

Alvast bedankt voor de informatie.

groet Peter
Bart Verbeek

OPROEP: aircovocht onder bestuurdersstoel

Unread post by Bart Verbeek »

Forum-Lybra-rijders

Ik heb de laatste weken al enkele mails gekregen aangaande m'n bijdrage over het airco-vocht dat zich onder de matten ophoopt. Daar is toen ook heel wat over uit gegaan en verschillende mensen hadden het probleem.

Ik veronderstel dat niet iedereen het genegeerd heeft of zijn wagen verkocht. Is er iemand die het probleem fysiek heeft aangepakt en daar een verhelderend verhaal over heeft? Eventueel mecaniciens of naverkoop-kerels (Joop?) die een bijdrage kunnen leveren?

Ik denk dat we daar een hele kudde Lybra-rijders mee kunnen verder helpen.

Foto's van het zaakje zoeken dingen kunnen verhelderen.

groetjes

Bart
Joop

Re: OPROEP: aircovocht onder bestuurdersstoel

Unread post by Joop »

Beste Allemaal,

Wat zou kunnen zijn is dat er onder het paravan (hierin zit de afvoer van het airco water) verstopt zit.
De paravan welke verder geen afwatering heeft (dan terug naar binnen) loopt vol en dan loopt het
water terug...de auto in.
Op lossing ivm paravan is de afwaterings gaatjes schoon maken.
Wat ook een mogelijkheid is dat je kachel stuk is en dat er daardoor airco vocht je interieur in loopt.
Overigens is de vloeistof van airco een beetje olieachtig.

Succes,
Joop
Marc

Re: OPROEP: aircovocht onder bestuurdersstoel

Unread post by Marc »

Ik heb het ook gehad, alleen dan dusdanig dat de olieachtige vloeistof uit de ventilatieroosters over het dashboard heen geblazen werd. Bij mij bleek de radiatorkachel stuk te zijn. Gelukkig viel het nog net in de garantie
Jerry

de oplossing

Unread post by Jerry »

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn vorige Lybra. De oorzaak is dat de afwatering van het condensvocht van de airco af fabriek bij oudere modellen niet goed is. Na verloop van tijd vervormt het schutbord, waarna het condensvocht in het schutbord loopt en dan links en rechts van de middenconsole het passagiersgedeelte inloopt. Mijn toenmalige dealer heeft het opgelost door een langer slangetje te monteren op de afwatering van de airco, waardoor het water niet meer het schutbord inliep. Probleem is dat die condensor achter de motor ligt en dat je er niet gemakkelijk bij kunt.

Jerry
Bart Verbeek

Re: de oplossing

Unread post by Bart Verbeek »

Jerry

Ik denk dat dit idd de juiste toedracht is.

Heb je toevallig een fotooke of een juiste(re) locatie van dat 'buisje' dat de DIY-ers zich kunnen amuseren?

groetjes

Bart
Jerry

helaas heb ik geen foto of tekening

Unread post by Jerry »

maar misschien staat er iets op www.clublybra.it?

Jrry
peter

Re: helaas heb ik geen foto of tekening

Unread post by peter »

Jerry bedankt voor de uitleg, hier kan ik wat mee !!
maarten

Unread post by maarten »

Beste Peter,

Ik heb hetzelfde probleem gehad.

ik heb zelf het interieur aangepakt. stoel verwijderd (let op dat als je de connector van de airbag lostrekt er een storingslampje gaat branden). een hele zooi kunststof verwijderd. alle natte meuk eruit gehaald en vervangen voor ondertapijt (zacht rubber, makkelijk te vormen).

deel twee was het laten monteren van een pijpje. ik dacht dat ik het zelf wel kon vinden maar achteraf ben ik blij dat ik hem bij de dealer heb gebracht. kosten waren iets van 70 euro.
Zelfs nu het pijpje erin zit is het moeilijk te zien en het lijkt me ook vrij lastig te monteren zonder een brug.

als je wil dan kan ik proberen er een foto van te maken.

groeten
Maarten
peter

Unread post by peter »

Hallo allemaal,

BEDANKT VOOR ALLE INFO !!!
Ik heb de plek van het afvoerpijpje gelocaliseerd en ga as. zaterdag het euvel verhelpen.

groet Peter
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”