Kosten oliepomp

Discussie en vraagbaak over Lybra
jean

Kosten oliepomp

Unread post by jean »

Wie weet wat het vervangen van een oliepomp kost?
Ik ben bang dat de mijn de geest gegeven heeft, hij ratelt als een gek en oliela,pje knippert.
3 weken geleden alles al eens laten controleren bij de dealer, diagnose: motor tiptop in orde! (fijne dealer).

Is dit een euvel, mag toch niet na 145000km pas bij een1.9tjd?
Of wat zou dat anders kunnen zijn, het geluid is dat de kleppen droog lopen.

Jean
Owja, wat hoort een 1.9tjd gemiddeld te verbruiken? ik rij hoofdzakelijk autosnelweg en haal met heel erg pijn en moeite maar een kleine 1 op16.
Richard Postma

Re: Kosten oliepomp

Unread post by Richard Postma »

1 op 16 vind ik een prima verbruik. Vergeet niet dat je een behoorlijke auto onder je kont hebt.

Mijn Lybra vebruikt bij cruisecontrol aan en 120km/h gemiddeld 1 op 18. Kijk ik naar het gemiddeld gebruik stad/rijksweg dan kom ik op 1 op 14.

PS mijn motor computer is gechipped.
André

Unread post by André »

bJean,

Ik zou willen dat ik 1:16 haalde met m'n (getunede) 1.9 JTD. Bij mij schommelt het tussen de 1:12 en 1:16 (eerste bij veel korte afstanden, tweede bij enkel autosnelweg); in de mix kom ik ook op 1:14.

Voor wat betreft de oliepomp. Ik zou niet te lang wachten hiermee. De oliepomp op zich is niet duur (ik dacht zo'n 50 Euro maar ik heb zo gauw mijn rekeningen niet bij de hand). Ik zou hoe dan ook het ding preventief laten vervangen, ook al is er wellicht niets mee mis. De totale reparatie is dan wél duur omdat dan tevens de distributieriem met misschien rollers en spanners moet worden vervangen. Reken dan ergens rond de 350 Euro; alles inclusief. Mijn oliepomp is vervangen (preventief) op 165.000 km.

Domme vraag, maar: als je olielampje knippert én je hoort je kleppen: dit kan ook duiden op een te lage oliestand. Heb je deze gecontrolleerd? De Lybra heeft (net als meeste moderne motoren) hydaulische klepstoters en als de oliedruk dan wat te laag is (door bv een te laag oliepeil) dan hoor je de klepstoters: een goede indicatie om er een half litertje bij te gooien (maar je moet dat geluid voor zijn natuurlijk). Je zegt dat je een ratelend geluid hoort; een kapotte oliepomp hoor je meestal niet binnenin het interieur maar wel met de motorkap open (een schavend geluid omdat de kogellagers versleten zijn). Ratelend geluid doet me eerder aan de kleppen denken, dus iets met de oliedruk (en dat kan dan weer een te laag peil, slechte doorstoming door vervuiling, kapotte klepstoters of een kapotte oliepomp komen).... kortom, experts naar laten kijken.

M.vr.gr.

André
henk

Unread post by henk »

1:16 vind ik een redelijk verbruik. Met mijn (gechiptunede) 2.4 JTD rijd ik 1:15 met overwegend snelwegkilometers (130-140 km/h).
De onheilspellende geluiden en lampjes zouden voor mij aanleiding zijn om direct naar de garage te gaan, dit kan niet gezond zijn!

Henk
jean

Unread post by jean »

Staat nu in de garage, conclusie: waarschijnlijk de krukaslagers die eruit liggen!
Leuk als je net een dikke maand terug met trots je Lybra hebt gekocht.....
Word dus een duur grapje, maar heb het bedrijf waar ik hem gekocht heb al via een jurist aansprakelijk gesteld.
Of weet iemand ergens een ander blokje uit te halen?
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”