problemen met starten lancia Lybra

Discussie en vraagbaak over Lybra
Marianne

problemen met starten lancia Lybra

Unread post by Marianne »

Ik heb een probleem met mijn lancia lybra 1.8 (met gasinstallatie). Als ik hem wil starten, slaat hij even aan, dan geeft hij nog een stoot gas en dan slaat hij af. Af en toe gaat het knopje sleutel code branden. Na een dag wachten kan het zo maar zijn, dat hij wel weer gewoon aanslaat en dan blijft draaien. Het maakt niet uit of je hem op benzine of gas zet.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
Patrick

Re: problemen met starten lancia Lybra

Unread post by Patrick »

Als het lampje "code sleutel" brandt op het dashbord betekent dit dat de code in de sleutel niet meer kan gelezen worden door de elektronische centrale (anti-diefstal).
Heb je al de reservesleutel geprobeerd?
Indien hij dan probleemloos start dan is misschien de batterij in de gebruikelijke sleutel bijna leeg, of heb je de sleutel misschien al laten vallen en functioneert deze daardoor niet meer optimaal?

Succes,

Patrick
maarten

Unread post by maarten »

Marianne,

Mijn Lybra (2000 1,8 lpi vialle, 170000km) heeft dezelfde startproblemen (behalve het sleuteltje denk ik, daar let ik niet op). Als ik start kunnen er 3 dingen gebeuren:
1 hij start prima
2 hij start, de motor gaat jojo'en tussen 2000 en 500 rpm en hij slaat uiteindelijk af
3 hij slaat direct weer af

ook het overschakelen op gas gaat meestal ongemerkt maar regelmatig met even inhouden of pruttelen.

Ik kan er ook niet helemaal achter komen wat de oorzaak is.

de meest aannemelijke verklaring die ik heb gekregen is dat de injectoren een beetje nadruppelen bij het uitzetten van de motor. dat resuteert in een zeer rijk mengsel als je de volgende keer start. dat schijnt het jojo'en en afslaan te veroorzaken.

binnenkort worden de bougies en de bobinekabels vervangen naar aanleiding van slecht rijgedrag bij lage toerentallen. wellicht dat het starten dan ook beter gaat.

als ik de oorzaak heb dan zet ik het erop (en ik wil de oorzaak snel vinden aangezien mijn vrienden hem lancia wibra noemen)

groeten,

Maarten
Marianne

Unread post by Marianne »

Beste Maarten,

bedankt voor de info. Altijd fijn als er lotgenoten zijn.
Het zou ook te maken kunnen hebben met het overschakelen van benzine naar gas wat misschien niet helemaal soepel gaat.

Ik zal je ook op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Marianne
Sander Foekema

Unread post by Sander Foekema »

Hallo,

Er is nog een lotgenoot. ik heb precies hetzelfde probleem. Het maakt geen verschil als ik voordat ik de auto uitzet de motor op benzine laat lopen.

Maarten, zou je mij op de hoogte willen houden of het vervangen van de bougie(kabels) geholpen heeft.

Hoor graag van je,

Sander
Herman Idzerda

Unread post by Herman Idzerda »

Heb met een eerdere auto met een G3 installatie ook een dergelijk probleem gehad. Had toen te maken met een lekke klep in de installatie. Ik zou de garage toch vragen even goed naar de installatie zelf te kijken... Succes.
maarten

Unread post by maarten »

Inmiddels heb ik de bougies vervangen.
dat heeft iets verbetering gegeven maar heeft het probleem niet opgelost. navraag bij de garage leert dat een bobinekabel ongeveer 70 euro kost. aangezien er 4 in zitten gaat dit expiriment bijna 300 euro kosten. aangezien ik niet weet of dit het oplost vind ik het te riskant om dit uit te proberen (niet goed, geld terug werkt niet bij een garage).

als ik meer nieuws heb meld ik het.

groeten

maarten
maarten

Unread post by maarten »

Inmiddels zijn bijna alle problemen verholpen na het vervangen van de distributieriem / nokkenasversteller en een handjevol sensoren.
Volgens garage is de timing nu beter.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”