Bij de proefrit van mijn 1.8 LX viel het me op: een dieselklank bij de start van de motor.
Nu lees ik bij een ouder onderwerp dat dit waarschijnlijk een kapot veertje in een zogenaamde nokkenas steller (tbv, de Variabele Kleptiming) is.
Ook las ik dat het geen kwaad kan??? Is dit wel veilig om ongerepareerd te laten?
Wie heeft er ervaring mee?
Gr Barry
Dieselklank & nokkenassteller
Re: Dieselklank & nokkenassteller
Rijd ik al jaren mee. Geen enkel probleem, hoewel het nog steeds een rare ervaring is als je luxe wagen 2 seconden klinkt als een tractor.
Het geluid ontstaat doordat de nokkenasversteller zich eerst met olie moet vullen.
Op zich kan het geluid geen kwaad maar het is wel een teken dat het onderhoud de laatste
tijd is uitgesteld.
Meestal wordt de versteller tegelijk vervangen met de distributieriem en de looprollen.
Heb je in het onderhoudsboekje hierover iets kunnen vinden?
Het is aan te bevelen om deze reparatie bij de koop mee te nemen of er over te
onderhandelen.
Succes,Nico
Op zich kan het geluid geen kwaad maar het is wel een teken dat het onderhoud de laatste
tijd is uitgesteld.
Meestal wordt de versteller tegelijk vervangen met de distributieriem en de looprollen.
Heb je in het onderhoudsboekje hierover iets kunnen vinden?
Het is aan te bevelen om deze reparatie bij de koop mee te nemen of er over te
onderhandelen.
Succes,Nico
Ik heb laatst idd bij het vervangen van de distributie de nokkenassteller ook laten vervangen, ik had nl ook het idee dat het steeds wat luider/erger werd! ik zou vragen om wat korting op de aanschafprijs, die steller zit bruto al op iets van 190 euri! excl montage!
Ik heb hetzelfde euvel gehad en het toch maar laten repareren. Het diesel geluid werd steeds erger en op een gegeven ogenblijk gaan de kleppen echt ratelen (twee jaar kon ik er niet meer rondrijden met 30.000km per jaar). Overigens gaat het verbruik hierdoor ook omhoog.
Viva Lancia
Marc
Viva Lancia
Marc
Mijn Lancia 1.8 klonk ook als een diesel.(zowel bij starten als normaal rijden)
Ik heb het bij de dealer laten horen en volgens hun moest dus inderdaad de nokkenas-versteller vervangen worden.
Ik heb mijn wagen naar mijn monteur gebracht(geen dealer)
Hij heeft de distributieriem gespannen en mijn Lancia klinkt weer als nieuw.
Kosten samen met een beurtje + keuring 152,-
Dus het hoeft niet altijd duur te zijn
Justin
Ik heb het bij de dealer laten horen en volgens hun moest dus inderdaad de nokkenas-versteller vervangen worden.
Ik heb mijn wagen naar mijn monteur gebracht(geen dealer)
Hij heeft de distributieriem gespannen en mijn Lancia klinkt weer als nieuw.
Kosten samen met een beurtje + keuring 152,-
Dus het hoeft niet altijd duur te zijn
Justin