Phasenwandler

Discussie en vraagbaak over Lybra
Jelle

Phasenwandler

Unread post by Jelle »

Ik lees regelmatig op het Duitse forum. Veel liefhebbers, veel zaken die soms eens mis gaan, en een paar dingen waarvan ik de indruk krijg dat je haast niet aan die malheur ontkomt. Zo ook de ´Phasenwandler of -steller´. Nu is mijn Duits durchaus ok, maar er zijn van die op het oog mysterieuze woorden die ik niet goed kan plaatsen. Het zal er ook wel aan liggen dat ik geen technicus ben. Kan iemand mij in een paar woorden uitleggen wat een ´Phasenwandler of -steller´ is? En heeft mijn Lybra 2.0 b. ´m ook?

Groet,

Jelle
Marc

Re: Phasenwandler

Unread post by Marc »

Hallo,

Daar ik ook geen technicus ben kan ik je helaas niet uitleggen wat het is. Maar wat ik wel weet is dat de 2.0l motor er geen heeft. Dit is enkel aanwezig in de 1.8 van de Lybra en de Fiat Barchetta die dezelfde motor heeft.
Het probleem is ook niet zo groot alleen dat de motor bij het starten en enkele seconden daarna klinkt als een dieselmotor. Schijnt een veertje te zijn dat niet meer optimale veerkracht heeft. Kosten van het veertje ongeveer 30cent en inbouw kosten meer dan 200€. Niet iets waar je je al te druk over moet maken.

groeten,
Marc
Jelle

Unread post by Jelle »

bedankt voor je reactie. klinkt als mijn italiaanse fornuis. dat heeft een klokje van een paar euro, vervangen kost uren. natuurlijk blijf ik wel geinteresserd in de werking van het onderdeel, dus als iemand nog wat meer kan vertellen houd ik me aanbevolen.

Jelle
Emil

Unread post by Emil »

de Phasenwandler is een apparaatje dat de hoek van de inlaatnokkenas verandert al naar gelang het toerental. Zoiets heet ook wel 'variable valve timing' (v.v.t.). Bij de 1.8 gaat er vaak een veertje kapot, waardoor je bij koude motor lawaai krijgt.
De 2.0 heeft ook een verstelbare inlaatnokkenas, maar daar levert dat nooit problemen op. Zal wel een ander systeem zijn.
Joost Kolen

Unread post by Joost Kolen »

Bij mij is de nokkenas steller, want zo heet het ding nu voor de 2e maal stuk. Als je dit ding laat vervangen laat dan meteen je distributieriem en riemspanner vervangen die liggen er dan toch af.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”