Kabel doorvoeren in voorstoel

Discussie en vraagbaak over Lybra
Ruud

Kabel doorvoeren in voorstoel

Unread post by Ruud »

Aan de zijkant van de voorstoelen waar de air-bag niet zit (...), ben ik van plan om een kabel door te voeren om mijn LCD schermpjes aan te kunnen sturen. Echter, het alcantara wil ik ook niet beschadigen. Wie heeft hier ervaring mee, en hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Ruud
Michel

Re: Kabel doorvoeren in voorstoel

Unread post by Michel »

Hallo Ruud,
Ik heb geen ervaring, maar is het een idee om door het gat van de hoofdsteun een lange ijzerdraad naar beneden door de stoel te wurmen. Daar waar het ijzerdraad aan de onderzijde uit de stoel komt (volgens mij zijn de flappen onderaan niet aan elkaar vastgenaaid) kun je de draad vastmaken en 'm dan weer terug naar boven trekken met kabel. Vervolgens zit je dan wel met te weinig ruimte voor hoofdsteunstang + draad, maar wellicht kun je het plastic rondje eruit trekken en de kabel naar de buitenzijde van het rondje werken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat er binnen in de stoel allemaal zit, maar het is misschien de moeite waard om het te proberen.
Ga je de schermpjes ook in de hoofdsteun inbouwen?

Groeten,
Michel
Ruud

Unread post by Ruud »

Michel,

Dit leek mij ook een mogelijkheid. Aangezien ik alleen de voeding en het video-signaal nodig heb, kan dit denk ik net als ik eerst de stekkers er af haal. De stoelbekleding is inderdaad open aan de onderkant.
De monitors heb ik op universele houders bevestigd (€ 11 p/st). Ze kunnen er zo makkelijk vanaf en in de stoelzak achtergelaten worden. Voor de geinteresseerden; de VGA(!) monitors zijn 7" Lilliputs S283, via eBay te koop voor ongeveer € 150 per stuk, inclusief verzendkosten. Het videosignaal wordt geplitst bij de DVD speler en gaat met 2 s-vhs kabels naar voren onder de achterbank en de dorpel, ter hoogte van de middenstijl. Daar wordt het signaal omgezet in composiet-video (RCA plug) met een verloopje. De speler is ongeveer €70 (een Pyle PLDVD-96), die ga ik inbouwen boven de CD-wisselaar achterin, vlak bij het 12V punt. Via een aparte afstandsbedienings-sensor kan je hem dan prima bedienen. Voor het geluid via de koptelefoons ga ik 3,5 mm jack-ingangen inbouwen achter de achterstoelen, in het plastic van de dekhoes-houder (ik heb een SW). Wel moet de bank nog neer kunnen klappen. Het geluid moet dan ook nog over de BOSE installatie geleid kunnen worden middels een casette-adapter en een schakelaar naast de voorstoel. Al met al is het nog wel wat werk... Qua kosten valt het reuze mee, als je ziet dat je in Nederland hiervoor een enkele speler krijgt.
Ik ben nog niet helemaal klaar, maar ik wel best wat foto's plaatsen als daar belangstelling voor is.

Groeten,

Ruud
janwillem

Unread post by janwillem »

je kunt het geluid ook aan de achterkant aansluiten via de stekkers, ik heb wel een cd met pin bezettingen van de stekkers achter op de ics

vr gr jw
Ruud

FM modulator

Unread post by Ruud »

Jan-Willem,

Bedankt, de schema's van de ICS heb ik ook :-). Inmiddels ben ik op de mogelijkheid van een FM-modulator gestuit; je sluit de RCA pluggen van de geluidsbron (in dit geval de DVD speler) aan op de modulator (die weer is doorgelust op de antenne, waarna je het signaal op kunt vangen via de radio op een bepaalde frequentie. Aangezien zowel antenne, speler en 12V aansluiting links-achterin zitten, lijkt me dit ook een handige oplossing! Misschien heeft er iemand ervaring met een FM modulator inbouwen?

Groeten, Ruud
Ruud

Unread post by Ruud »

Ruud,

Ik ben heel geïnteresseerd in het resultaat van je sleutelwerk en zou graag een aantal foto's hiervan willen ontvangen.

Alvast bedankt!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”