Ik ben van plan om binnenkort mijn dedra td in te ruilen voor een lybra en twijfel daarbij tussen een 1.9 jtd dan wel een 2.4 jtd, waarbij ik een voorkeur heb voor de laatstgenoemde. Is er iemand die zelf een 2.4 jtd heeft en wat zijn de ervaringen met die auto?
Groet,
Rudy
Lybra 2.4 jtd
Re: Lybra 2.4 jtd
Ikke.
Heb eerst een 1.9 jtd Lybra gehad, in 4 jaar 225.000 km naar tevredenheid mee gereden. Grote mankementen waren kapotte waterpomp, toerentalsensor (enige keer dat ik ben blijven staan), printplaat in het dashboard (onder garantie vervangen) en water in de auto door een verkeerde afvoer van de airco. Nu een 2.4 jtd, kost wel wat meer maar is een hele fijne motor. Vooral op buitenlandse reizen merk je verschil, als je die niet doet dan is de 1.9 jtd ook een prima keus.
Jerry
Heb eerst een 1.9 jtd Lybra gehad, in 4 jaar 225.000 km naar tevredenheid mee gereden. Grote mankementen waren kapotte waterpomp, toerentalsensor (enige keer dat ik ben blijven staan), printplaat in het dashboard (onder garantie vervangen) en water in de auto door een verkeerde afvoer van de airco. Nu een 2.4 jtd, kost wel wat meer maar is een hele fijne motor. Vooral op buitenlandse reizen merk je verschil, als je die niet doet dan is de 1.9 jtd ook een prima keus.
Jerry
Jerry,
Dank voor de info. Kun jij of wellicht iemand anders mij iets vertellen over het gemiddelde verbruik van beide diesels? Bij de 1.9 jtd komen de geluiden uit de praktijk behoorlijk overeen met de fabrieksopgave (1:15-1:16), maar bij de 2.4 jtd heb ik meedere malen gehoord dat het verbruik hoger te liggen (1:12) dan de fabrieksopgave (bijna 1:15).
Rudy
Dank voor de info. Kun jij of wellicht iemand anders mij iets vertellen over het gemiddelde verbruik van beide diesels? Bij de 1.9 jtd komen de geluiden uit de praktijk behoorlijk overeen met de fabrieksopgave (1:15-1:16), maar bij de 2.4 jtd heb ik meedere malen gehoord dat het verbruik hoger te liggen (1:12) dan de fabrieksopgave (bijna 1:15).
Rudy
Bij mij verbruikt de 2.4 gemiddeld 1:14,5 a 1:15. In stadsverkeer wel meer, op de snelweg minder. Mijn 1.9 verbruikte zelfs iets meer bij mijn rijstijl maar die had nog geen variabele turbo zoals de nieuwe 1.9 wel heeft. Misschien vreemd maar met Vpower Diesel kom ik een halve kilometer per liter verder dan met gewone diesel.
Jerry
Jerry
heb de 150 pk versie, nu na 1 jaar en 55.000 km absoluut tevreden over de enorme power en souplesse v/d motor. Vergeet niet de prachtige roffel van de 5 cylinders, een wereld van verschil met de 105pk 1.9jtd 160.000 km mee heb gereden. Inhalen is een stuk veiliger. Brandstofverbruik 1:14-15 (veel snelweg met hoge snelheden) t.o. 15-16 met de 1.9. Heb wel de indruk dat de motor tot het uiterste moet en eerder aan slijtage onderhevig is. Ook oefent de motor meer krachten uit op de koppeling die bij 45.000 is vervangen, maar dat kan toeval zijn. Verder probleemloze auto's (op nieuw ruitensproeierreservoir, lekkage via achterruitsproeier, temperatuursensor voor de 2.4 na, terwijl bij 1.9 nooit iets, maar ja je bent liefhebber of niet). Zou voor de 2.4 gaan als je hem 2e hands koopt, lijkt me dat het prijsverschil niet al te groot is.
Hallo Rudy,
Sinds een half jaar rijd ik met erg veel plezier in een 2.4 JTD uit 2000. Gekocht met 140.000 op de teller. Ik ben nu zonder noemenswaardige problemen 16.000 km verder en het is een aanrader. Ook ik heb getwijfeld tussen de 1.9 en de 2.4. Ik ben geen sportieve rijder maar houd wel van hoogwaardig snelwegcomfort. Met de 2.4 heb ik het gevoel dat ik een klasse hoger rijd door de souplesse, het gemak, het motorgeluid. Ik rijd 90% snelweg (130 km/u, veel cruise control) en haal dan keurig de 1:15. Als je veel stadsverkeer of veel files doet zal het een stuk ongunstiger kunnen zijn, maar het verschil met de 1.9 is niet groot.
In tegenstelling tot "JW" heb ik niet het idee dat de motor er hard aan moet trekken, maar dat heeft misschien met de rijstijl te maken, want ik haal zelden alles uit de kast. Naar mijn overtuiging gaat de 2.4 in principe langer mee dan 1.9 omdat hij minder hard hoeft te werken en beter gelagerd is (5 cil).
Succes met je keuze!
Groeten,
Henk
Sinds een half jaar rijd ik met erg veel plezier in een 2.4 JTD uit 2000. Gekocht met 140.000 op de teller. Ik ben nu zonder noemenswaardige problemen 16.000 km verder en het is een aanrader. Ook ik heb getwijfeld tussen de 1.9 en de 2.4. Ik ben geen sportieve rijder maar houd wel van hoogwaardig snelwegcomfort. Met de 2.4 heb ik het gevoel dat ik een klasse hoger rijd door de souplesse, het gemak, het motorgeluid. Ik rijd 90% snelweg (130 km/u, veel cruise control) en haal dan keurig de 1:15. Als je veel stadsverkeer of veel files doet zal het een stuk ongunstiger kunnen zijn, maar het verschil met de 1.9 is niet groot.
In tegenstelling tot "JW" heb ik niet het idee dat de motor er hard aan moet trekken, maar dat heeft misschien met de rijstijl te maken, want ik haal zelden alles uit de kast. Naar mijn overtuiging gaat de 2.4 in principe langer mee dan 1.9 omdat hij minder hard hoeft te werken en beter gelagerd is (5 cil).
Succes met je keuze!
Groeten,
Henk
met als gevolg(?) nu een aandrijfas die moet worden vervangen. Blijf onverminderd positief desalniettemin over de 2.4
Verbruik van de 2.4 jtd is sterk afhankelijk van waar je rijdt en hoe je rijdt. In de stad kan je het beste rekenen op 1 op 12. Op de buitenweg met een snelle rit 1 op 15 maar rij je gewoon 's ochtends met woon-werkverkeer met de stroom mee dan rij je soms wel 1 op 19. De 1.9 jtd is wel wat zuiniger maar minder plezierig om te rijden want heeft toch beduidend minder kracht.