Brandstofmeter wijst niet goed aan

Discussie en vraagbaak over Lybra
Jan van der Meij

Brandstofmeter wijst niet goed aan

Unread post by Jan van der Meij »

Bij mijn Lybra is onlangs de brandstofmeter vervangen. Bij de oude brandstofmeter kwam de naald niet uit de hoek, het "reservelampje" deed het wel goed. De oude brandstof meter is door de garage uit de klokkenunit gehaald en er is er een teruggeplaatst uit een andere Lybra. De meter doet het nu wel, maar geeft niet de juiste tankinhoud aan. Als de tank vol is geeft hij driekwart aan en als de meter op 0 staat zit de tank nog voor een kwart vol. De meter heeft dus "offset" van een kwart tankinhoud. Het reservelampje reageert wel goed op de tankinhoud.

Volgens de garage kon de meter worden gereset door te tanken met de auto op contact, maar dat werkt niet. Ook tanken met de auto niet op contact verandert niets aan de aanwijzing.

Is de meter "een kwart tank" te verzetten? Zo ja, hoe?
G. Knevel

Re: Brandstofmeter wijst niet goed aan

Unread post by G. Knevel »

De Brandstofmeter is ook handmatig te verzetten daarvoor je moet het hele instumentenpaneel uitbouwen is niet veel werk ,er zitten twee schroeven boven in de unit zelf een achter de hoogte verstelling van de koplampen en een achter de draaiknop van het dimlicht instumenten paneel .
Als je deze loshebt kun je het instumenten paneel kantelen je komt dan aan de bovenkant drie stekkers tegen de blauwe en de paarse zijn voorzien van een soort kliksysteempje en moet je losmaken als het instumenten paneel er half uit is voor de witte stekker heb je eventueel een tang nodig .
Het instrumentenpaneel is dan los .de plexiglas voorkant is eenvoudig te verwijderen hij zit vast met plastik lipjes .De wijzer van de brandstof meter is nu zeer eenvoudig los te maken, stukje karton op het zwarte gedeelte ter bescherming leggen en met een dunne schroevendraaier waarvan je de punt hebt omgebogen (deze gebruik je als een soort mini breekijzer ) de wijzer voorzichtig omhoog drukken.Met de vingers kun je gelijktijdig de brandstofwijzer aan de andere kant ondersteunen .
Mocht het zwarte afdekkapje van de wijzer loskomen is geen probleem kun je zo terug klikken
HET BELANGRIJKSTE VAN DEZE HELE OPERATIE IS UITERAARD DAT JE EEN VOLE BRANDSTOFTANK HEBT.
En dan de wijzer op de juiste positie krijgen je moet alle drie de stekkers weer terug doen, ik heb zelf de witte stekker er maar net genoeg ingedaan zodat hij contact maakt deze is erg lastig los te krijgen als je hem er weer helemaal terug insteekt .Als dit gebeurd is contact aanzetten de potmeter van de brandstofmeter zal dan in de juiste positie gaan staan en kun je de wijzer er op de goede positie terug op drukken .Wel voorzichtig doen de potmeter zit aan de achterkant met twee hele dune plastik lipjes vast en die willen we niet afbreken ,Als dat allemaal is gebeurd stekkers eruit plexiglas voorkant terug monteren stekkers er nu wel volledig insteken het instumenten paneel terug monteren en weer genieten van deze geweldige auto .al met al een heel verhaal maar het is echt goed te doen succes mocht je nog vragen hebben mail me maar.
Jan van der Meij

Re: Brandstofmeter wijst niet goed aan

Unread post by Jan van der Meij »

Erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zat er inderdaad aan te denken de wijzer los te halen, maar was er niet zeker van of deze op een andere positie terug te plaatsen is. Maar dat is dus inderdaad zo. Als het weer wat minder koud is ga ik ermee aan de slag. Ik heb wel een garage, maar die staat (zoals gebruikelijk) vol met andere spullen...
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”