Vervangen stadslicht-lampje
Vervangen stadslicht-lampje
Mijn stadslicht aan de voorkant is kapot, deze moet vervangen worden. Dit is een lampje van het type H6W volgens het boekje. Weet iemand welke lampen het beste voldoen, en kun je deze gewoon bij de Halfords halen?
Ciao,
Ruud@Eindhoven
Ciao,
Ruud@Eindhoven
Re: Vervangen stadslicht-lampje
Hallo Ruud,
Daar is maar moeilijk aan te komen, ik heb toen ik een keer in de buurt was van den Bosch bij garage nieuwkoop een handje vol opgehaald want dat is het lampje dat het meest kaopt gaat (althans bij mijn lybra) Mogelijk heeft vd Herk in vessem ze ook.
Anders zou je misschien mascotte in eindhoven eens kunnen proberen (zit in de autowijk)
Groeten
Henri
Daar is maar moeilijk aan te komen, ik heb toen ik een keer in de buurt was van den Bosch bij garage nieuwkoop een handje vol opgehaald want dat is het lampje dat het meest kaopt gaat (althans bij mijn lybra) Mogelijk heeft vd Herk in vessem ze ook.
Anders zou je misschien mascotte in eindhoven eens kunnen proberen (zit in de autowijk)
Groeten
Henri
Hallo Ruud,
Ik heb een tijdje geleden dit lampje ook vervangen, gewoon bij brezan gekocht.
Let wel op dat je het juiste type lamp mee krijgt, pootjes van de bajonet sluiting
zitten a symetrisch. Kosten ongeveer 10€ per stuk.
groeten, Menno
Ik heb een tijdje geleden dit lampje ook vervangen, gewoon bij brezan gekocht.
Let wel op dat je het juiste type lamp mee krijgt, pootjes van de bajonet sluiting
zitten a symetrisch. Kosten ongeveer 10€ per stuk.
groeten, Menno
Het lampje heeft in de handel een ander type nummer. Ik heb het ook moeten vervangen. Ben er voor naar Broekhuizen gegaan (€10), was achteraf helemaal niet nodig. Hebben ze bij elke bezinepomp.
Als ik het goed heb is het lampje type 7.
Als ik het goed heb is het lampje type 7.
10 euro voor een lampje?!
Als het het zelfde soort is als in de Alfa 156 dan kan je daar ook een LED-variant voor krijgen bij de automaterialen zaak. Kost minder en gaat langer mee, maar vraagt wat handigheid, want er moet een weerstandje over het LEDje heen gesoldeerd worden. Anders denkt de auto dat het stadslicht stuk is: LED lampjes gebruiken namelijk veel minder stroom.
Als het het zelfde soort is als in de Alfa 156 dan kan je daar ook een LED-variant voor krijgen bij de automaterialen zaak. Kost minder en gaat langer mee, maar vraagt wat handigheid, want er moet een weerstandje over het LEDje heen gesoldeerd worden. Anders denkt de auto dat het stadslicht stuk is: LED lampjes gebruiken namelijk veel minder stroom.
Bedankt voor jullie reactie's. Uiteindelijk heb ik mijn lampjes bij Mascotte in Eindhoven gekocht. En inderdaad, ze behoren assymmetrische nokjes te hebben. Zoniet, dan werkt het allemaal wel, maar het lampje zelf zal scheef in de zitting komen. Overigens was bij mij het handvat van de lampzitting afgebroken (niet verwonderlijk, want ik kreeg hem er maar met moeite uit), dus dat was even snokken. Het lamphuis-deksel had ook geen bovenlipje meer, maar werd wel stevig op z'n plaats gehouden door een bolletje 'stopverf'. Die wil ik dus wel vervangen. Overigens is er toch al weinig ruimte in het lamphuis. Het instructieboekje en de Service CD boden wat meer houvast. Een tip; kijk, terwijl je de lampzitting er uit trekt, via het 'glas' van de buitenkant naar wat je aan het doen bent. Al met al lijkt het me geen klusje om midden in de nacht op de vluchtstrook te doen. Dat was met mijn Delta uit '88 wel anders. Maarja, de Lybra is wel een hele bijzondere auto!
Ik heb binnen 2 weken na aankoop van mijn Lybra beide lampjes moeten vervangen
Ook ik moest even zoeken maar kwam uiteindelijk bij Heron in Enschede terecht. Daar kost een dergelijk lampje 5 Euro. Omdat de lamphouder van 1 van de stadslichten nogal los in de lampunit zat heb ik een stukje tape op de lamphouder geplakt. Tot nu toe (2,5 maand) gaat het goed.

Kun je aangeven wat voor LED dit moet zijn en wat voor weerstand je nodig hebt?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, want geen Alfa 156, en nogmaals, ik weet niet zeker dat deze oplossing ook werkt bij de Lybra, maar even een paar citaten van www.Alfa156club.nl
Oplossing 1: Met originele lampjes:
Ik denk dat de meest van jullie ook wel last hebben van snel stukgaande stadslichtjes. Je weet wel de 6 watt lampjes die zo moeilijk te vervangen zijn, met die rare banjonet sluiting. Nu wil het geval dat Volkswagen deze zelfde lampjes gebruikt in de Golfjes met Xenon.... ook daar gaan ze veel te snel stuk. Om dit probleem op te lossen monteert VW een variabel weerstandsdraadje in serie tussen de + draad. (Variabele weestand bij veranderende lamp temperatuur)
Dit onderdeeltje is te koop bij (niet lachen) de Skoda dealer onderdeelnummer: 6y0941855 prijs per setje €5.90. Ik heb het zelf nog niet getest, maar het lijkt me het proberen waard. Ik kreeg de tip van een vriend die bij VW werkt, ze passen zo alle Xenon golfjes aan.
Oplossing 2: LED´s:
De Led´s hebben een lagere weerstand dan gloeilampjes, dus gaat het waarschuwingslampje op het dashboard branden. Met een extra weerstandje is dat te verhelpen:
voor de stadslichtjes van 6 Watt en 12V:
I=U/R, dus I=6/12= 0.5A
en P=UxI, dus P=RxI²
R= P/I²
=12/0.5²
=48 Ohm
nee geen aanpassingen nodig (buiten de weerstand.
bestelnummer is EU 0036W kosten €5,95 per paar. Je moet het weerstandje in serie plaatsen, waardoor de totale weerstand gelijk is aan die van het lampje
anders kun je deze bestellen.
http://www.maralex-autoparts.nl/N_art_56.html
Ik hoop dat dit een beetje op weg helpt.
Mario
Oplossing 1: Met originele lampjes:
Ik denk dat de meest van jullie ook wel last hebben van snel stukgaande stadslichtjes. Je weet wel de 6 watt lampjes die zo moeilijk te vervangen zijn, met die rare banjonet sluiting. Nu wil het geval dat Volkswagen deze zelfde lampjes gebruikt in de Golfjes met Xenon.... ook daar gaan ze veel te snel stuk. Om dit probleem op te lossen monteert VW een variabel weerstandsdraadje in serie tussen de + draad. (Variabele weestand bij veranderende lamp temperatuur)
Dit onderdeeltje is te koop bij (niet lachen) de Skoda dealer onderdeelnummer: 6y0941855 prijs per setje €5.90. Ik heb het zelf nog niet getest, maar het lijkt me het proberen waard. Ik kreeg de tip van een vriend die bij VW werkt, ze passen zo alle Xenon golfjes aan.
Oplossing 2: LED´s:
De Led´s hebben een lagere weerstand dan gloeilampjes, dus gaat het waarschuwingslampje op het dashboard branden. Met een extra weerstandje is dat te verhelpen:
voor de stadslichtjes van 6 Watt en 12V:
I=U/R, dus I=6/12= 0.5A
en P=UxI, dus P=RxI²
R= P/I²
=12/0.5²
=48 Ohm
nee geen aanpassingen nodig (buiten de weerstand.
bestelnummer is EU 0036W kosten €5,95 per paar. Je moet het weerstandje in serie plaatsen, waardoor de totale weerstand gelijk is aan die van het lampje
anders kun je deze bestellen.
http://www.maralex-autoparts.nl/N_art_56.html
Ik hoop dat dit een beetje op weg helpt.
Mario
Dank je. Ik wacht even af hoe lang de stadslichten het uithouden, maar het is het proberen waard.