snerpende piep in achterwiel

Discussie en vraagbaak over Lybra
Henk

snerpende piep in achterwiel

Unread post by Henk »

Een maand geleden kocht ik een Lybra SW 2.4 JTD uit 2000 bij Milano, met 140.000 op de teller. Hij rijdt geweldig, niets te klagen. Nou ja, bijna niets dan: sinds een week hoor ik een snerpend piepgeluid rechtsachter. Het begint nadat ik ongeveer 20 minuten gereden heb, en verdwijnt in een bocht naar links of zodra ik rem, om direct daarna weer terug te keren. Omdat ik geen idee heb wat het is weet ik niet of het kwaad kan. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Versleten wiellager misschien? Of iets in het ABS of EBD-systeem (omdat het verdwijnt zodra ik rem)?
Michel

Re: snerpende piep in achterwiel

Unread post by Michel »

lijkt mij een versleten wiellager, hoewel het geluid dan eerder als een koffiemolen zou moeten klinken. Of misschien een rem die net iets aanloopt. Je zou kunnen proberen om tijdens het piepen de handrem een beetje aan te trekken als het geluid dan verandert weet je waar je het moet zoeken.

groeten
Michel
joop

Unread post by joop »

Aanlopende remschijf? Bij warm worden zetten de schijven namelijk iets uit.
Norbert

Unread post by Norbert »

Probleem al opgelost?

Tip over de aanlopende rem is bijna zeker de goede oplossing.
Heb precies hetzelfde gehad, knettergek wordt je van die piep. Is echter wel te verhelpen, zit inderdaad in de remschijf, welke aanloopt. Ik heb me laten vertellen dat er "een laag" (wat dan ook) op de schijf zit welke na verloop van tijd uitzet. Trek de handrem maar 's voorzichtig aan dat is het afgelopen, mar ja geen oplossing dus. Naar de werkplaats dan maar.
henk

Unread post by henk »

Ja Norbert, het probleem is opgelost en het was inderdaad, zoals Joop dacht, een remschijf die uitzette na enkele km's rijden. Joop bedankt!
Ik ben er mee naar Lancia dealer Kuijer in Veenendaal geweest. Net als voor velen op dit forum was ook voor mij het bezoek aan de dealer een teleurstellende ervaring: ze konden niets vinden! Daarom maar weer naar mijn oude vertrouwde garage Zuid in Ede, voormalig Lada- en Kia-dealer. Ze wisten direct wat ik bedoelde en na een half uurtje en slechts een paar Euro's armer kon ik weer probleemloos rijden.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”