toekomst?

En ook over boeken, films, foto's en wat dies meer zij inzake lancia
Thomas

toekomst?

Unread post by Thomas »

Zo, de kogel is door de kerk: GM betaalt Fiat 1,55 miljard euro voor de echtscheiding, en gelijk hierna geeft Fiat aan Alfa Romeo nauwer te willen laten samenwerken met de Ferrari/Maserati groep. Kennelijk hebben ze al die tijd qua strategie niet stilgestaan en ben benieuwd wat ze voor Lancia in petto hebben.
Lancialover

Re: toekomst?

Unread post by Lancialover »

Tja, ik ben ook benieuwd. In Italië heeft deze advertentie in de kranten gestaan:

http://img108.exs.cx/img108/7027/fiatitaliana28gk.jpg

Gericht aan alle supporters van Italië

Voor ons is het vandaag een belangrijke dag. Want sinds vandaag is Fiat weer volledig Italiaans. Of, als u wilt: Italië heeft Fiat heroverd. Italië heeft iets heroverd dat haar altijd al heeft toebehoord. Italië heeft een erfgoed heroverd dat sinds een eeuw deel uitmaakt van onze geschiedenis, van onze cultuur. Het is een beslissende stap om de uitdagingen die ons wachten, te trotseren. Wij geloven erin. Blijft u ons steunen.

Luca di Montezemolo & Sergio Marchionne

Klinkt allemaal heel mooi, ik hoop dat ze er weer bovenop komen. Ze zijn het zeker waard!
Mathias

Unread post by Mathias »

Vond het spijtig dat amerikanen in de pap te roeren hadden maar ben hee blij nu die pipo's er niets meer mee te maken hebben. :D
I hoop dat heel de Fiat-groep erdoor komt, het zou spijtig zijn moest zoiets verdwijnen...
Thomas

Unread post by Thomas »

Laten we wel wezen, ik zie het eerder als een goed doordachte truc om die amerikanen een rib uit het lijf te rukken. Daar is op zich niks mis mee, maar daarna die tranentrekkende verhaaltjes met nationalistisch randje is wel heel erg hypocriet..
Mathias

Unread post by Mathias »

Fiat trekt nu Maserati naar Alfa Romeo om er beter mee samen te werken, hopelijk vergeten ze lancia nu niet...
Henk

Unread post by Henk »

Net als iedereen op dit forum ben ik ook benieuwd naar de gevolgen van de GM/Fiat deal voor Lancia. Persoonlijk ben ik er niet overtuigd van een goede afloop voor ons geliefde Lancia.

Allereerst wijzen analisten er op dat die EUR 1,5 miljard Fiat goed uitkomt, maar dat het de financiële problemen allerminst oplost: met een negatieve kasstroom van EUR 1 miljard en een schuld van EUR 9 miljard is dat begrijpelijk. Naast financiële problemen kent Fiat vooral ook industriële problemen: ze hebben een enorme overcapaciteit in de fabrieken, al jaren valt het succes van nieuwe modellen (alle Lancia's, Fiat Stilo en Idea) tegen. Bovendien is Fiat in vergelijking tot de wereldwijde concurrentie (GM, Daimler/Chrysler, PSA, Renault/Nissan, Toyota, VAG) te klein om zelfstandig te kunnen overleven. Samenwerking met GM leek daarom in 2000 de oplossing, maar inmiddels zijn we weer op het niveau van destijds beland: hoe verder als je te klein bent om regelmatig nieuwe modellen te ontwikkelen?

Fiat kondigde onmiddellijk na de GM-deal een herstructering van de auto-divisie aan, waarbij Maserati aan Alfa gekoppeld wordt en er op korte termijn 2 Fiats en 2 Alfa's worden geïntroduceerd. Over Lancia wordt met geen woord gerept. Voeg daarbij dat de Fulvia in 2004 op het laatste moment werd gecancelled en de aangekondigde opvolger van de Lybra enkele maanden geleden werd verwijderd van http://www.carsfromitaly.com. Het begint er op te lijken dat de herstructurering van de auto-divisie voor Lancia betekent dat het ophoudt te bestaan. Natuurlijk hoop ik dat ik er naast zit, en als jullie berichten zien die er op duiden dat ook Lancia nieuw leven wordt ingeblazen dan lees ik dat graag op deze plek! Voorlopig zeg ik nog Viva Lancia!!

Henk
elentinos

Unread post by elentinos »

Daarom ook de advertentie in de Italiaanse kranten. Fiat heeft het altijd vooral van de thuismarkt moeten hebben. Vooral deze thuismarkt heeft het de afgelopen jaren laten afweten. Ik denk dat ze nu proberen om de scheiding van GM een nationalistisch tintje te geven om zo de thuismarkt te heroveren. Dat klinkt ons Nederlanders een beetje overdreven in de oren, maar Italianen zijn erg gevoelig voor dit soort dingen. Op zich is de strategie niet slecht om Fiat weer gezond te maken.
Voor lancia ziet het er m.i. slecht uit, kijk maar eens naar de huidige modellijn. Alleen de Thesis is een echte Lancia en die moet concureren met merken die ook in Italie een veel te sterke postitie hebben. Ik denk dat lancia als volumemerk eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft. Daarom hoop ik dat ze het merk Lancia alleen nog gaan gebruiken voor exclusieve modellen, een soort Lexus of Maybach constructie...
Ben

Unread post by Ben »

Elentinos,

Als republikein en democraat moet ik jouw mening, al kost het me onvoorstelbaar veel moeite, respecteren.
Want ik ben het niet met je eens waar je stelt dat Lancia geen bestaansrecht heeft vanwege het feit dat het geen "volumemerk" is.
Volume (hoeveelheid) kan namenlijk niet op tegen waarde.
Volume is niet meer dan massa. Massa is Astra en VW. Massa is geen kennis van (auto) techniek.
Massa is "kennis" van aandelen, en niet meer dan dat.

Hoe kom je ertoe om te stellen dat alléén de Thesis een echte Lancia is? Wat Lancia's zijn wordt bepaald door de technici bij Lancia. En dus niet, zoals inmiddels bijna overal ter wereld, door de een of of andere op een "universiteit" gerobotiseerde manager of aandeelhouder.

Jouw artikel is een regelrechte belediging aan het adres van de technici bij Lancia.
Maar prijs je gelukkig. Want er zijn, dankzij het beleid van de Nederlandse regering, bijna geen Italianen meer die op een Nederlandse universiteit Nederlands hebben kunnen leren.
Ga eens na wat door wat voor soort vrijblijvend denkende en door de staat gerobotiseerde "leraren" of "professoren" in de non -wetenschap "economie" jouw denken hebben kunnen vergiftigen.
Thomas

Unread post by Thomas »

NB: ik hoorde laatst dat de Nuova Fulvia een spinsel was van een afdeling die hier een 2e hands (sic) Barchetta heeft moeten kopen om als basis te dienen, omdat Fiat geen nieuw exemplaar hiervoor over had. Geeft denk ik aan hoe hoog Lancia op de prioriteitenlijst staat bij Fiat.
elentinos

Unread post by elentinos »

Ben,

Ik vind mijn belediging aan het adres van de Fiat/Lancia-technici en -marketeers nog wel meevallen, maar kan wat mij betreft niet hard genoeg zijn. Ik heb overigens ook niet gezegd dat Lancia geen bestaansrecht meer heeft, maar dat Lancia geen bestaansrecht meer heeft als volumemerk, zoals het nu is gepositioneerd. Ik pleit voor een exclusieve aanpak van het, door mij zo geliefde, merk Lancia.
Dus geen Idea met een chroomrandje, maar breng een auto als de Nuovo Fulvia op de markt. Haal de Thesis uit het Fiat-dealer circuit, en zet er een Lexus-achtige dealer-organisatie voor in de plek incl. rode-loper dienstverlening. Wat ik pas echt een belediging vind voor het merk Lancia is het uitbrengen van de volgende concept:
http://www.fiatautopress.ch/tpl/ViewArt ... ArtiId=405
Overigens niet alleen een belediging van het merk Lancia, maar zeker voor het begrip Zagato.

Wanneer dit de toekomst is voor het merk Lancia, kunnen ze wat mij betreft net zo goed ophouden met het merk. Alles uiteraard in "my humble opinion".
Post Reply

Return to “NL02 Algemene discussie over Lancia”