Olielek versnellingsbak Fulvia 3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jef.koolen

Olielek versnellingsbak Fulvia 3

Unread post by Jef.koolen »

Beste, Mijn Fulvia3 lekt olie. Ik ging ervan uit dat de krukaskeerring
achter hiervoor verantwoordelijk is. Maar na demontage van de motor zie ik
ook veel oliesmurrie in de "klok". Ik zou dus ook de keerring van de
versnellingsbak willen vervangen. Maar mijn vraag is : Als je de 10 moeren
lost aan de bak, kan je dan de "klok" over de getande price-as schuiven?
Mij lijkt die as dikker dan de opening in de "klok" Heeft iemand hier
ervaring mee? Hartelijk dank!
vraagje aan Huib: welke CD bevat een
workshop manual waar ik dit eventueel kan vinden?
Attachments
P1110773.JPG
Huib
Site Admin

Re: Olielek versnellingsbak Fulvia 3

Unread post by Huib »

De prise as moet er eerst uit:
- olie aftappen
- achterkant bak er af
- de 2 clipjes die de prise as borgen er af
- as er uit trekken

Als je het meer gedaan hebt is het mogelijk om onder de auto te doen. In jouw geval zou ik dat niet doen.

Bovendien lekken die bakken ook "over the top". Dwz langs het bronzen busje waar de bediening van de bak (de klepel) naar binnen gaat. Om die bronzen busjes te vervangen moet de bak open. Dat gaat niet onder de auto. Daarvoor moet de bak er uit. Als de oliekeerring in de klok lekt door slijtage dan lekt het busje boven ook.

Maar....
Ik zie wel heel erg veel smurrie in de klok. Het zou in jouw geval ook nog kunnen dat er iets is misgegaan. Bijvoorbeeld de motor in en / of uitgetakeld anders dan volgens voorschrift. De motor kan blijven hangen op de prise as. Die gaat een beetje krom wat tot heel exorbitante lekkage leidt.

Voor de serie 2 en 3 is er enkel een volledig workshop manual in het Italiaans.
Je moet het doen met het Concise Workshop Manual op Fulvia_S2_3. Lang niet zo uitgebreid als het echte workshop manual maar toch wel nuttig. En aanvullen met het S1 workshop manual (op Fulvia_S1_3). Goed opletten en de ogen open houden vanwege de verschillen tussen S1 en S2.

Ook zeer nuttig (onmisbaar zelfs) zijn het onderdelenboek en Technical Data book (DT = Data Tecnici boek) op Fulvia_S2_1.

Je kunt eventueel de bak bij ons (in Breda) brengen. Wij hebben de busjes voor de klepel op voorraad en eventueel ook een rechte prise as. De bevestiging van de flenzen voor de homokineten is van fabriek uit wat optimistisch. Ze zitten met 2 M6 boutjes van slechte kwaliteit op de asjes gemonteerd. De boutjes gaan los en kunnen zelfs afbreken. Wij hebben een gemodificeerde montage set waarmee de flenzen beter vast komen te zitten.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”