Remdruk problemen na revisie
Remdruk problemen na revisie
Care Fulvisti,
Na lange tijd weer een op het forum en gelijk met een noodkreet om hulp/ advies.
Ben van de winter begonnen met complete remrevisie voor Fulvia Berlina S1/2 oftwel S2 met Dunlop remsysteem.
Nieuwe wielremcilinders, blokken, remleidingen, en hoofdremcilnder.
Alles is nu opnieuw gemonteerd en aangesloten maar ik krijg geen remdruk opgebouwd. Heb afgelopen tijd van alles geprobeerd. Na het handmatig ontluchten ook de hoofdremcilinder apart ontlucht en op druk (vaccuum) ontlucht. Bij het ontluchten zijn er geen luchtbellen meer te zien alleen vloeistof maar er is gewoon geen druk.
Zijn er specifiek zaken die ik misschien in geval van het Dunlop remsysteem vergeet? Ik zie graag de tips tegemoet
Gr. Jasper
Na lange tijd weer een op het forum en gelijk met een noodkreet om hulp/ advies.
Ben van de winter begonnen met complete remrevisie voor Fulvia Berlina S1/2 oftwel S2 met Dunlop remsysteem.
Nieuwe wielremcilinders, blokken, remleidingen, en hoofdremcilnder.
Alles is nu opnieuw gemonteerd en aangesloten maar ik krijg geen remdruk opgebouwd. Heb afgelopen tijd van alles geprobeerd. Na het handmatig ontluchten ook de hoofdremcilinder apart ontlucht en op druk (vaccuum) ontlucht. Bij het ontluchten zijn er geen luchtbellen meer te zien alleen vloeistof maar er is gewoon geen druk.
Zijn er specifiek zaken die ik misschien in geval van het Dunlop remsysteem vergeet? Ik zie graag de tips tegemoet
Gr. Jasper
Re: Remdruk problemen na revisie
Ook raar. Ik snap er niks van. Zit de hoofdremcilinder wel op de juiste manier in elkaar?
Raar is het idd. Heb vaker remmen ontlucht maar ik heb dit nog nooit meegemaakt. De hoofdremcilinder is nieuw en orgineel, dus ik ga ervan dat dit goed is.
Zijn er nog testjes die ik kan doen om dingen uit te sluiten?
Thanks!
Zijn er nog testjes die ik kan doen om dingen uit te sluiten?
Thanks!
Let op!
Ik gebruik ook de woorden origineel maar dat kan nimmer en nooit correct zijn. Lancia levert die onderdelen al bijna 50 jaar niet meer.
Ik bedoel dan, dat er een zeer grote gelijkenis is met wat ooit origineel was. Tonio heeft op zolder de matrijs gevonden die opa ooit gebruikte om hoofdremcilinder s te maken voor Lancia en krijgt Eurotekens in de ogen. Buurman Pepe van 2 deuren verder heeft een 2e hands draaibank je. Hé Pepe, maak jij voor mij wat plunjers? Nou, mijn beiteltje is versleten, maar ik kijk wat ik kan.
O, nog rubbers bestellen. Als je er niks bij zegt is dat NBR. Als je EPDM wilt moet je dat er bij zeggen. NBR kan niet tegen remvloeistof. EPDM wel.
Als ik nieuwe hoofdremcilinders binnen krijg begin ik met het vervangen van de O-ringen door EPDM.
O ja. Het plastic van het vlotter gedeelte kan waarschijnlijk ook niet tegen remvloeistof.
Welke remvloeistof heb je precies?
Ik gebruik ook de woorden origineel maar dat kan nimmer en nooit correct zijn. Lancia levert die onderdelen al bijna 50 jaar niet meer.
Ik bedoel dan, dat er een zeer grote gelijkenis is met wat ooit origineel was. Tonio heeft op zolder de matrijs gevonden die opa ooit gebruikte om hoofdremcilinder s te maken voor Lancia en krijgt Eurotekens in de ogen. Buurman Pepe van 2 deuren verder heeft een 2e hands draaibank je. Hé Pepe, maak jij voor mij wat plunjers? Nou, mijn beiteltje is versleten, maar ik kijk wat ik kan.
O, nog rubbers bestellen. Als je er niks bij zegt is dat NBR. Als je EPDM wilt moet je dat er bij zeggen. NBR kan niet tegen remvloeistof. EPDM wel.
Als ik nieuwe hoofdremcilinders binnen krijg begin ik met het vervangen van de O-ringen door EPDM.
O ja. Het plastic van het vlotter gedeelte kan waarschijnlijk ook niet tegen remvloeistof.
Welke remvloeistof heb je precies?
Ik snap goed dat origineel ook discutabel is, werk ook al een tijdje in de automotive om dat te erkennen.
In dat geval zou het op den duur problemen gaan geven maar toch niet gelijk?
Ik gebruik gewoon standaard Dot 4 remvloeistof
In dat geval zou het op den duur problemen gaan geven maar toch niet gelijk?
Ik gebruik gewoon standaard Dot 4 remvloeistof
De kwaliteit van nieuwe z.g. originele onderdelen varieert. Met de nieuwe S2 hoofdremcilinders hebben we al een jaar of 5 problemen. Soms ben ik een dag bezig om hem goed te krijgen. En het is echt dat er O-ringen worden gebruikt die niet tegen DOT4 kunnen. Soms zijn de plunjers niet te goed. En of cups zitten verkeerd om.
Huib, kun je dit nog op een of andere manier testen zonder de hfdremcilinder helemaal uit elkaar te schroeven?
Dat heb je in feite gedaan. Gevuld, ontlucht, pedaal en geen druk. Wat kun je nog meer doen om de hrc te testen?
Wat nog zou kunnen is flinke speling op een of meer wiellagers. Dan had je voordat je begon ook geen druk.
Wat nog zou kunnen is flinke speling op een of meer wiellagers. Dan had je voordat je begon ook geen druk.
Wij plaatsen per maand toch wel 3 nieuwe hoofdremcilinder s.
Wat we de laatste tijd tegen komen bij nieuwe hrc's 2e serie
De 2 schroefgaatjes in de vloeistof cilinders zijn te diep getapt. De schroefjes raken net de plunjers.
Daardoor bewegen de plunjers stroef en komen ze niet helemaal terug.
En ze worden iets naar beneden gedrukt waardoor ze boven niet goed meer afsluiten.
Ook zit soms het schuifdeel op de 2e plunjer verkeerd om.
Wat we de laatste tijd tegen komen bij nieuwe hrc's 2e serie
De 2 schroefgaatjes in de vloeistof cilinders zijn te diep getapt. De schroefjes raken net de plunjers.
Daardoor bewegen de plunjers stroef en komen ze niet helemaal terug.
En ze worden iets naar beneden gedrukt waardoor ze boven niet goed meer afsluiten.
Ook zit soms het schuifdeel op de 2e plunjer verkeerd om.
Thanks Huib, ga m toch weer uit elkaar trekken dan.
Update volgt…😎
Update volgt…😎