Onderste draagarmbussen Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

Onderste draagarmbussen Flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Vandaag bezig geweest met het vernieuwen van de rubber bussen van de onderste draagarmen. Demontage ging tamelijk 'straight forward', maar het terugplaatsen van de (linker) draagarm met nieuw ingeperste bussen was een flinke klus. Het kostte mij veel meer tijd dan ik verwacht had. De bussen moeten als het ware een beetje in elkaar gedrukt worden voordat ze in de kommen van de aluminium torens passen. Aanvankelijk leek het mij schier onmogelijk. Ik heb nogal gedoseerd geweld moeten gebruiken. Kan iemand mij vertellen of er een handige methode is voor het terugplaatsen van draagarmen met nieuwe bussen? Alu-torens aan de onderkant losmaken van het subframe zodat er meer ruimte kan ontstaan? Ik moet dus nog aan de rechter kant beginnen... Alle advies is welkom.
Attachments
draagarmbus.jpg
draagarmbus.jpg (103.42 KiB) Viewed 1462 times
Huib
Site Admin

Re: Onderste draagarmbussen Flavia

Unread post by Huib »

Je moet het juiste gereedschap hebben om ze er in te trekken. (En er uit maar daar gaat het nu niet over.) Als je niet het juiste gereedschap hebt is er ook nog grote kans dat de draagarmen krom gaan. Je moet ze er zo in trekken dat het aanlegvlak 12,5mm uit de arm steekt.
Hein Reedijk

Dag Huib, dat maakt mij nieuwsgierig naar het speciale gereedschap. Heb je misschien een foto of afbeelding voor mij?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Zie de foto in bijlage
Attachments
toolsilentblocs.jpg
toolsilentblocs.jpg (112.18 KiB) Viewed 1460 times
Hein Reedijk

Reuze bedankt voor de foto Huib! Ik ben nu alleen in verwarring over de precieze werking van het gereedschap. Ik neem aan dat het draadeind door de silentblocks (die in de draagarm gemonteerd zijn) gaat. En dat met het gereedschap het rubber gecomprimeerd wordt. Maar hoe krijg je dan de 'draagarmgewrichten' in hun kom? Gaan er eerst enkele millimeters in, waarna het gereedschap verwijderd moet worden en vervolgens de silentblocks op hun plaats gedrukt moeten worden? Of zie ik het helemaal verkeerd? En is dit het gereedschap om de silentblocks in en uit de draagarm te persen?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Zie foto. M14 draadeind Ondrste moer in de bankschroef. Andere moer aandraaien en silenbloc er in trekken.
Attachments
silentbloc.jpg
silentbloc.jpg (31.16 KiB) Viewed 1460 times
Hein Reedijk

Ah, ik heb geloof ik verwarring veroorzaakt. Ik heb inderdaad zelf gereedschap al gefabriceerd dat op het jouwe lijkt om de bussen eruit te trekken en nieuwe erin te persen. Waar het mij om gaat is dat de draagarm met de nieuwe bussen moeilijk op zijn plek te krijgen is, omdat die iets breder is dan de ruimte in de kommen toelaat. Als je begrijpt wat ik bedoel. Het rubber moet enigszins gecomprimeerd worden voordat de arm erin te krijgen is. Het is wel gelukt hoor, aan de linker kant. Nu dus de rechter kant nog.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als je de kom in het duw gereedschap 10,5 a 11,0 diep maakt zitten de silentblocs precies goed. De arm glijdt dan zo in het juk.
Hein Reedijk

Okay, dank voor de tip.
Hein Reedijk

De nieuwe silent blocks rechts zitten nu ook op hun plaats. Het uitpersen ging flink stroef, maar was goed te doen. Van inpersen van de nieuwe was eigenlijk geen sprake, ik drukte ze zo op hun plek. Omdat ze relatief uit bleven steken heb ik van M10-draadeind een soort compressiegereedschapje gemaakt, zodat ik een beginnetje kon maken met het op de plek krijgen van de draagarm, zie foto. Dat werkte prima. Daarna draadeind verwijderd en draagarm op zijn plek gedrukt. Fusee weer vast gezet, aandrijfas gemonteerd. De Flavia stuurt nu weer netjes rechtuit.
Attachments
draagarm op zijn plek.jpg
draagarm op zijn plek.jpg (109.5 KiB) Viewed 1461 times
samendrukken rubbers voor montage.jpg
samendrukken rubbers voor montage.jpg (127.87 KiB) Viewed 1461 times
silent blocks verwijderd.jpg
silent blocks verwijderd.jpg (124.35 KiB) Viewed 1460 times
uitpersen silent block.jpg
uitpersen silent block.jpg (124.78 KiB) Viewed 1460 times
oude silent block.jpg
oude silent block.jpg (102.2 KiB) Viewed 1460 times
Post Reply