solex carburators op fulvia 1.3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
geert62

solex carburators op fulvia 1.3

Unread post by geert62 »

hallo,
de 2 solex C35 carburatoren voorzien van een revisiesetje afkomstig van Emperio Ricambi.
op de nieuwe sproeiers staat er duidelijk 1.3 vermeld ; maar op de oude 1.1 . `hoeft dat iets te betekenen ?
carburators van fulvia coupe 1.3 serie 3.

met dank,
Geert.
Huib
Site Admin

Re: solex carburators op fulvia 1.3

Unread post by Huib »

Sproeiers met 1.3 of 1.1 ken ik niet. Wel vlotternaalden met 1.3. Daar wordt tegenwoordig wel meer 1.1 ingestoken. Dat werkt gewoon.
geert62

Unread post by geert62 »

Dag Huib, dank voor de vlugge reactie.

Ben niet thuis in solex-carburators ( wel in SU, en daar is een naald een ferme naald met 3 zones), ik bedoel dus naald.
mag ik concluderen dat die 1.3 naalden ook goed zijn ; of zijn die ( oude) 1.1 toch te verkiezen?

grten, GeerT.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Oh. Ik zit nu thuis. Kan het niet nakijken. Ik dacht dat het juist andersom was. Vroeger die 1.3. Nu de 1.1.
Ik weet niet beter of ze zijn allebei goed.
Koos

Unread post by Koos »

Ik had nooit problemen met de 1.3
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
geert62

Unread post by geert62 »

'k heb de wagen nog nooit zien of horen draaien ( behalve het beetje slepen van de rechts achter schijfrem bij voor of achter duwen ).
"binnenkort" hoop ik haar te horen draaien. fingers crossed, billen toe en brandblusser in aanslag ;)

vraagje was nav inhoud revisiesetje, en vraag of er mogelijks voor de serie 3 een spaarversie geweest is.

groeten, Geert.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik begrijp je vraag niet goed, Geert.
geert62

Unread post by geert62 »

Dag Huib,
mijn feitelijke vraag had je al beantwoord.

op de reactie van Koos wou ik me wat nader verklaren en opperde ik ook de bedenking of de solexC35 carburatoren op de Fulvia coupe 3e reeks misschien van fabriek-af al als een 'spaarversie' ( met 1.1-naalden) zouden kunnen geregeld zijn.
( wegens de oliecrisis van 1973 ).

groeten, Geert.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

In die tijd was dat wel een beetje het verhaal. Eigenaardige dingen werden door diverse autofabrikanten bedacht om die auto's zuiniger te laten lopen. Dat experimenteren begon eigenlijk al voor 73! Al eerder waren nl ook eisen mbt tot uitlaatgas van kracht geworden. Daar was men ook druk mee. Is dus even kijken waar het over gaat. Minder uitstoot of zuiniger.

Maatregelen mbt zuiniger lopen werkten vaak averechts. Een overdrive werd nog al eens toegepast. Meestal steeg het verbruik daardoor want je moest meer schakelen en bij ieder keer schakelen bedien je de acceleratiepomp. 1ste serie Fulvia's zijn wat zuiniger dan 2e serie. Een versnelling minder. Toch zuiniger terwijl ze een mechanische fan hebben versus de elektrische fan op de 2e serie. Er gaan verhalen dat zo'n mechanische fan wel 5 pk zou gebruiken. Broodje aap. De topsnelheid van een 1ste serie berlina is 162 km/h. Van de 2e serie berlina is het 161 km/h.

Je kun het mengsel voor een motor niet zomaar veranderen. De temperatuur verandert ook. Tegenwoordig zijn de motoren lean burn motoren. Dwz ze kunnen de hogere temperaturen tgv een arm mengsel hebben. de Fulvia motoren zijn niet lean burn. Het mengsel moet iets aan de rijke kant staan. Het ontwerp van de motor bepaalt aan welke kant van ideaal het mengsel moet staan.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

hoi zoek maar eens op "solex carburateurs slecht?" ik heb daar de nodige constateringen gedaan,waaruit blijkt dat de fulvia motor best goed in elkaar zit. Rij er ook nu nog steeds mee en met deze afstelling is het ook met de huidige temperaturen geen enkel probleem. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat iets meer brandstof met temperaturen rond 0 gr wel gewenst is. Uiteraard hebben we daar de choke voor,maar je merkt wel dat een goede bedrijfstemperatuur wel invloed heeft op de rijeigenschappen. Met andere woorden: de motor loopt iets te arm tov de zomermaanden.
succes.

bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”