Beste Lancia liefhebbers,
Het was vandaag weer tijd voor de APK, helaas is mijn 2000HF coupe afgekeurd op een achterwiellager.
Kan iemand mij vertellen of de benodigde tools hetzelfde zijn als voor de Fulvia (2 en/of 3?)
Ik heb een plaatje uit de spare parts catalogue toegevoegd.
Ik zie dat ik speciaal gereedschap nodig zal hebben, helaas heb ik deze niet. Ik zag de link naar Emporia Ricambio in een eerdere post wel, dus wellicht dat ik daar mijn licht kan opsteken.
Als ik het zo zie heb ik 2 special tools nodig, eentje voor ring no 20 en een voor de asmoer 19, beiden met 6 slots.
Zijn de lagers en special tools allen dezelfde als voor de Fulvia?
Dank alvast voor jullie hulp!
Dion
Achterwiellager Lancia 2000 HF coupe
Achterwiellager Lancia 2000 HF coupe
- Attachments
-
- screenshot 2017-07-04 17.56.10.pdf
- (82.56 KiB) Downloaded 37 times
Re: Achterwiellager Lancia 2000 HF coupe
Ik zie dat ik iets verder had moeten kijken dan mijn neus lang is (ik doel op het bericht
"Achter wiellager Fulvia Coupe 1.3 3e Serie")
Wat ik daar zo lees denk ik dat ik eens contact ga zoeken met Casa Fulvia
Het lager maakt aardig veel geluid, ik kan de keurmeester geen ongelijk geven.
"Achter wiellager Fulvia Coupe 1.3 3e Serie")
Wat ik daar zo lees denk ik dat ik eens contact ga zoeken met Casa Fulvia

Het lager maakt aardig veel geluid, ik kan de keurmeester geen ongelijk geven.
BEST E FORUMLEDEN,
IS EEN BEETJE SPELING ZONDER GELUIDEN OOK REDEN VOOR AFKEUR APK/ KENTEKENKEURING?
GROETEN,
Ben
IS EEN BEETJE SPELING ZONDER GELUIDEN OOK REDEN VOOR AFKEUR APK/ KENTEKENKEURING?
GROETEN,
Ben
Ben Wigny
Of het formeel punt van afkeur is, weet ik niet. Als het formeel geen punt van afkeur is, zou het dat wel moeten zijn.
De wiellagers van Flavia en Fulvia zijn dubbelrijige hoekcontactkogellagers. Vanwege het grote aantal kogels moet bij de productie de binnenste schaal worden gesplitst in twee delen. Functioneel zou dat één deel moeten zijn maar dan krijg je die 26 kwart duims kogels er niet in. Door deze constructie is het noodzakelijk om de lagers op de juiste manier te monteren en met het juiste gereedschap en het juiste koppel vast te zetten. Gebeurt dat niet dan hebben ze wel speling. Als ze speling hebben is dat zelf-destructief. Ze maken zichzelf kapot. Da kan zomaar ineens snel gaan. Ze kunnen daarbij zo heet worden dat ze zich zelf vast lassen.
De wiellagers van Flavia en Fulvia zijn dubbelrijige hoekcontactkogellagers. Vanwege het grote aantal kogels moet bij de productie de binnenste schaal worden gesplitst in twee delen. Functioneel zou dat één deel moeten zijn maar dan krijg je die 26 kwart duims kogels er niet in. Door deze constructie is het noodzakelijk om de lagers op de juiste manier te monteren en met het juiste gereedschap en het juiste koppel vast te zetten. Gebeurt dat niet dan hebben ze wel speling. Als ze speling hebben is dat zelf-destructief. Ze maken zichzelf kapot. Da kan zomaar ineens snel gaan. Ze kunnen daarbij zo heet worden dat ze zich zelf vast lassen.