Raammechanisme alert

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

Re: Raammechanisme alert

Unread post by Stupendo »

Ik heb ook nog 1 linker en 1 rechter liggen, de rechter heb ik voor mijzelf bewaard mocht die "gaan" maar het rechterraam wordt toch een stuk minder gebruikt. Mocht iemand dus "omhoog" zitten...

Ik heb trouwens ook nog een embleem liggen maar zonder plakrand. Ik meen dat ie bedoeld is voor de neus en dus niet voor de bips.
JackWess

Unread post by JackWess »

Helemaal off topic, maar dat neus embleem heb ik als het een mooie is wel interesse in.
Die van mij is compleet vergaan.

..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

Paar maanden terug heb ik van bestuurderskant en van beide achterdeuren glijblokjes preventief vervangen. Passagierszijde voor had ik al vervangen omdat deze kapot was gegaan en daarbij geluk gehad dat stukje glijblok met kabel in positie was gebleven.

Wat mij opviel dat de bestuurderszijde het glijblokje in tact was en dat van beide achterdeuren aan het breken was. Aan de plastic folie te zien ben ik volgens mij de eerste geweest bij mijn auto die bij het raammechanisme is geweest. Alles zag er nog onaangetast uit. Wat ik hiermee wil zeggen dat misschien wel of niet gebruiken van het raam niet helemaal een maatstaaf is.

Op de foto zijn de glijblokjes te zien zoals ze uit mijn achterdeuren kwamen. Bestuurderskant voor heb ik ook vervangen ondanks dat deze er helemaal goed uitzag. Misschien is toch het plastic hard geworden en dat het gemakkelijker breekt dan een nieuw blokje.

foto in de bijlage zijn de blokjes zoals ze uit de achterdeuren kwamen.

mvg Menno
Attachments
img-20170516-wa0002_resized_20170730_044909938.jpeg
img-20170516-wa0002_resized_20170730_044909938.jpeg (268.92 KiB) Viewed 521 times
Michael123

Unread post by Michael123 »

Plastic is plastic en als je dat voor zulke onderdelen gebruikt weet je van te voren dathet 1 keer kapot gaat.
JackWess

De ellende met die dingen is dat het ook complex gegoten dingen zijn.
En van plastic inderdaad.
Er zitten teveel gleufjes en ruimtes in, die naar mijn inzien totaal niet nodig zijn, en de boel onnodig verzwakken.
Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat dit bewust zo is om de aftersales aan de gang te houden.
Ik ken een Duitser die die blokjes zelf gemaakt heeft uit gesmeed aluminium, was een heidense klus, maar wel gelukt.
En die dingen gaan als boter, en slijten voor geen meter, met enkel periodiek wat grafietpoeder ertussen.

Even op een zijpaadje, het panoramisch dak van de Fiat Stilo heeft ook een dergelijk systeem naar het schijnt, en die stoppen er dus ook regelmatig mee.
Dat is een reparatie van meer dan €1300, en er zijn veel eigenaren (meestal de 2de) die het daarom er maar bij laten zitten.

Dus ik heb zomaar het idee dat het een Fiat dingetje is.

Voor het 1ste type (tot 2003 dus) zijn er vervangende te krijgen die voor Renault gemaakt zijn, maar ook op de Lybra passen, Die schijnen qua constructie een heel stuk beter te zijn.
En ook nog verkrijgbaar.

@ Menno, die jij uit de portieren gevist hebt zijn al vervangende, van fabriek uit waren die dingen namelijk wit. die groene zijn stevigere versies..
Moet je het woord steviger alleen wel met een behoorlijke korre Parmezaanse kaas nemen. 8-)

..
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

Jack,

Volgens mij zijn in de laatste bouwjaren van de Lybra standaard die groene blokjes geleverd.

Als dat niet het geval zou zijn, dan zijn bij mijn auto alle 4 vervangen zijn en dan ook nog supernetjes. Alles zag er onaangetast uit.

Ook zouden dan de groene blokjes van mindere kwaliteit zijn dan die witte. Heb met mijn vorige lybra maar 1 raam stuk gehad in de 7,5 jaar dat ik deze in gebruik had. De huidige lybra zou dan nu al 3 kapotte hebben gehad. Als ze dan ook allemaal al een keer vervangen zouden zijn...en super netjes....doe mij dan maar weer die witte glijblokjes(:P)

gr Menno
JackWess

Ik had het inderdaad over de 1ste serie, daar waren ze wit, en ook al heel rap kapot.
Dat kan je in de eerste pagina's van dit forum nog wel nalezen.

Van de latere bouwjaren waren inderdaad de groene standaard.. blijkbaar was men wakker geschud met die raamellende.

Met dank voor de geheel terechte correctie. ;)

..
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Waar is nou eigenlijk dat uitstekende stuk van dat ding voor?
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
hanzie68

Unread post by hanzie68 »

Deze is om het raam aan de onderkant te borgen. Zodat het raam niet uit de nok schiet.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Ik bedoel het omcirkelde deel van de foto.
Als ik mijn portier open schroef, lijkt dit uitstekede stukje ergens voor te dienen.
Sterker nog, dit tikte heel luidruchtig langs iets en heb ik er al een paar jaar geleden afgeknipt ;)
Werkt nog steeds, en stil ;)
Attachments
img_0029.jpg
img_0029.jpg (275.13 KiB) Viewed 521 times
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”