Inhouden 2.0 liter

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

Inhouden 2.0 liter

Unread post by Stupendo »

Sinds kort houdt de (koude) motor wat in rond de 2000 giri, na een paar seconden "pakt" ie weer op. Na bestudering van dit forum kom ik tot de conclusie dat het ligt aan een vervuilde luchtmassameter (en evt. een kapotte lambadasonde). Geen foutcodes op het dashboard. Ik wil hem gaan schoonmaken met contactspray maar waar zit dat ding precies en hoe ziet ie er uit? Rechtsvoor onder de motorkap onder de koplamp boven het luchtfilter lees ik. Is het een metalen tonnetje met daarop twee stekkertjes? Ik las ook dat ie in een buis zit? Is dat dan het metalen tonnetje? En moet dat ding uit elkaar, je komt er verrekte lastig bij. Ik had foto's gemaakt van de mogelijke dader maar die zijn meer dan 300KB en krijg ze dus niet geupload.
Stupendo

Re: Inhouden 2.0 liter

Zit ik volgens mij een kwartier lang naar de claxon te kijken...Rechtsvoor is dus linksvoor, voor de kijkertjes thuis, pfff...Hij zit op de luchtfilterslang dat direct van het luchtfilter komt, duhhh...,gevonden dus. Maar hoe nu verder? Moet ik eerst de stekker lostrekken en dan die twee schroeven losdraaien? Of zit ie in het buisje met aan het eind de stekker? Ik vraag het maar even voor ik de boel gesloopt hebt.

Ik zou trouwens zweren dat ik vier jaar geleden een kapotte luchtmassameter had (dat zie ik ook aan mijn berichten op dit forum) maar op de facturen zie ik staan dat er een watertemperatuurmeter is vervangen. Waar zit die dan?
Michael123

Unread post by Michael123 »

Hebt 2 versies

1 is de luchtmassameter die vastzit aan 1 geheel en 1 versie waar je alleen de luchtmassameter eruit kan draaien met hele kleine torx maatje welke weet ik niet meer precies.

Ik heb versie 2 waar je hem eruit kan draaien maar op de sloop heb ik 1 gevonden die vastzit als 1 geheel

Bij versie 1 moet je de slang los maken die van de luchtpijp naar de luchtfilter gaat.Dat eerste gedeelte naar de luchtfilter toe(zie foto) dat is de luchtmassameter).

Daarna zou je de schroeven die de luchtmassameter op zijn plaats houden los moeten maken.

Heb je versie 2 dan heb je het makkelijker.Hier hoef je kabel los te maken en kan je met een kleine torx maat 2 schroefjes eruit draaien en ben je klaar.

Nog iets:Luchtmassameter kan je niet schoonmaken maar moet vervangen worden als die defect is ,grote kans dat je hem helemaal sloopt met contactspray.

Watertemperatuursensor zit gemonteerd op de thermostaat:zie foto

Succes
Attachments
img_8769.jpg
img_8769.jpg (183.35 KiB) Viewed 681 times
maf-mass-air-flow-font-b-sensor-b-font-meter-for-opel-vauxhall-astra-agila-font.jpg
maf-mass-air-flow-font-b-sensor-b-font-meter-for-opel-vauxhall-astra-agila-font.jpg (63.85 KiB) Viewed 681 times
preview.jpg
preview.jpg (29.66 KiB) Viewed 681 times
Stupendo

Contactspray gehaald en aan de slag denk je dan. Maar nee hoor, ten eerste kan je er nauwelijks bij, een eventuele schroevendraaier past er niet op want de buizen van de airco lopen er heel dicht achter. Torxschroevenkoppen heb ik, dus toch proberen met een korte schroevendraaier maar ik krijg ook een korte schroevendraaier er niet tussen en daarnaast blijkt ook nog eens - godverdegodverdegodver - dat het torxkoppen met een palletje aan de bovenkant zijn (zoals een autoventiel). Die kende ik nog niet (moest goochelen) en die schroefkop heb ik ook niet.

Daarnaast weet ik nog niet eens zeker of de luchtmassameter de oorzaak is. Kan dus ook nog de lambadasonde of een vervuild gasklephuis zijn.

Michael123, ik had gelezen dat de lmm wel schoongemaakt kon worden maar jij bent die eerste die zegt dat je hem met contactspray sloopt (?).

Hoe dan ook, ik breng hem wel weer weg om eerst aan de computer te "hangen" zodat ik zeker weet wat de oorzaak is.

Ik heb eigenlijk wel zin in zo'n electrische 500 bj. 2016, ben je eindelijk eens af van die oude meuk...let wel de mijne wordt in november al weer 18 wintertjes jong...

En weet ie iemand een goede spuiter? Het dak ziet er nu echt niet meer uit, lijkt wel of het de mazelen heeft of zo...
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Torx met een pinnetje erin heet ts (torx security) wordt veel in het klein gebruikt bij telefoons en tablets.
Zitten soms gewoon in de bitsets van prijsvechter winkels zoals action.
Klein schroevendraaierttje tegen het pinnetje en je tikt hem er soms zo af. (En dan heb je normale torx over)
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Michael123

Unread post by Michael123 »

Mini-bit/torx ratel set van lux tools doet bij mij zijn werk perfect en ook bij andere werkzaamheden zoals interieur of distributiekap(waar weinig ruimte is).

Nu kan het zijn dat je hem meer kapot maakt met contactspray dan maakt maar een lmm is gewoon een zeer gevoelig onderdeel dat door schoon maken heel makkelijk kapot gaat.

Daarom is het beter dat je hem vervangt mocht hij kapot zijn.

Succes
Stupendo

Boosdoener is bekend. De Lambdasonde vond het mooi geweest. De 2.0 heeft er twee. Eén voor de katalysator en één er achter. Bij mij was de eerste kapot, Eur 110,-- (van het Japanse NGK, de officiele Lanciasonde is natuurlijk nog duurder) en Eur 165,-- inclusief montage. Mocht het haperen beginnen en het is de lambdasonde, vervang hem direct, want het wordt steeds erger tot je stil komt te staan. Ik kon niet direct bij mijn garage terecht en toen ik hem daar uiteindelijk parkeerde en de motor nog even stationair liet draaien begon het zaakje me toch te schudden en te trillen, het leek wel een oude stoomloc. Loopt nu weer als een zonnetje.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”