Sticky situation - het oplossen van het plakkende dashboard.

Discussie en vraagbaak over Lybra
Red Darikan

Sticky situation - het oplossen van het plakkende dashboard.

Unread post by Red Darikan »

Zoals zoveel Lybras heft ook mijn vers aangeschafte SW last van plakkende dashboarddelen. Op zoek naar een oplossing kwam ik al snel een filmpje tegen op Youtube. Daar zag ik een Australiër bezig met Bug 'n Tar remove spray en dit leek vrij goed te werken. Daarop ben ik me gaan verdiepen in de in Nederland verkrijgbare teer verwijderaars. Vervolgens heb ik degene besteld die mij het beste leek zodat ik daarmee aan de slag kon. Vanwege de enorme hoeveelheid zooi die loskomt heb ik met handschoenen gewerkt en verder Scotsh Pads en veel, heel veel, oude doeken.
Image

Allereerst heb ik de klep van het dashboardkastje gedemonteerd, dat werd mijn test case. Als het hier op werkt dan doet het dat vast ook op de rest. Na een hoop boenen was het dan zover, de klep plakte nagenoeg nergens meer! Een klein probleem, hij sloeg een beetje wit uit...
Image

Gelukkig had ik nog een volle spuitbus satijnglans zwart in huis om alles na het poetsen terug zwart te maken. Tijd om alle andere plakkende delen te demonteren. Buiten de auto kan je er immers beter aan en je loopt niet de kans dat je de bekleding of vloerbedekking vies maakt. met name voor de middenconsole moest er aardig wat gedemonteerd worden.
Image

Met proberen, logisch nadenken (als iets niet makkelijk los komt zit er vast nog een schroef ergens) en veel geduld kwam het allemaal wel los, met name de middenconsole was erg veel werk.
Image

Image

En er uit!
Image

Vervolgens de strip van echt nephout eraf gehaald en poetsen maar!
Image

Wat in de auto achterbleef was maar een kale bedoeling.
Image

Even een kleine fast forward, alles is schoon en ontvet, tijd voor lak! Het spuitbusje bleek precies groot genoeg om alle onderdelen van een dekkende laag zwart te voorzien. Hier ligt alles te drogen.
Image

Eenmaal stofdroog heb ik het nog eens goed geïnspecteerd. Het lijkt vrij aardig dekkend te zijn nu. Uiteraard kan het beter maar vergeleken met de sticky situation die het eerst was ben ik zeer tevreden. opbouw-tijd! Gelukkig is de laadruimte gigantisch, hier lagen inmiddels de meeste delen die niet gespoten of behandeld waren. Uiteraard heb ik wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles grondig schoon te maken.
Image

Het monteren ging helaas niet direct van een leien dakje. Met name de units in de middenconsole vroegen erg veel aandacht. Alles moet exact teruggeplaatst worden en alle stekkers moeten weer op de juiste plaats. Dat laatste was niet eens zo lastig, de juiste punten waar alles in moest klikken vinden en zorgen dat alles ook weer diep genoeg terug in de middenconsole zit echter wel. Maar met de hulp van mijn lieve vriendin hebben we het weer net zo strak in elkaar gekregen als het was. We hebben geen enkele schroef over gehouden!

Hier een paar foto's gemaakt direct na het monteren. De vlekken die je hier ziet zijn van het vastpakken, inmiddels is dat allemaal weggepoetst en staat het dashboard erbij alsof hij nieuw is.
Image

Image

Image

Image
JackWess

Re: Sticky situation - het oplossen van het plakkende dashboard.

Unread post by JackWess »

Netjes, en een hoop werk inderdaad, zo zal het in ieder geval niet meer gaan plakken.
Ikzelf blijf bij mijn dreft en heet water methode, dan blijft het in mijn geval prima binnen het acceptabele. :)

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Alweer iemand die zo'n oude bak koopt en hem vervolgens met een tandenborstel gaat oplappen, Ik dacht altijd dat ik de enige was met zo'n fetisj, hulde!

Eén vraagje, alle dashboardkastjes lijken te gaan "hangen". Kennelijk is er iets versleten aan de vergrendeling of scharnieren. Is dit niet te verhelpen? Ik heb er zelf nog niet naar gekeken, want ik was weer eens zwaar geërgerd omdat er weer iemand met zijn auto mijn bumper, band, velg en spatbord heeft "geschaafd". Leuk, zo'n overvol land. Laten we nu 15-jarigen ook nog een rijbewijs geven, komen er nog meer auto's bij...grrr.
Red Darikan

@JackWess - Bedankt voor de complimenten! Bij mij was het zodanig plakkerig dat ik geen andere uitweg zag dan het ineens volledig aan te pakken. Het is inderdaad de enige manier om er zeker van te zijn dat het nooit meer terug komt.

@Stupendo - Dat een auto oud is betekent toch niet dat je hem niet meer mag verzorgen? Mooi dat er meer zijn die er zo in staan. (tu)(tu)

Dat dashboardkastje was mij ook al opgevallen en ik ben van plan daar nog naar te kijken. Als ik een oplossing vind zal ik die zeker hier delen. Wat zuur trouwens om je auto zo aan te treffen. Een briefje achterlaten kan je in deze tijd helaas ook wel vergeten... Zijn het schaafplekken die nog te polijsten vallen of is (uitdeuken en) spuiten de enige optie?
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Ik vind eigenlijk dat alle nu nog bestaande Lybra's en Thesis' allemaal gered moeten worden Red Darikan. Alle hedendaagse auto's zijn of lelijk of saai en alles lijkt op elkaar. Zelfs een Giulia lijkt op een Dreier...

Het zijn polijstplekken, maar de bumper is van plastiek, ik ga proberen om het via het waarborgfonds te laten vergoeden maar die hanteren wel een eigen risico van Eur 250,--.
jan freie

Unread post by jan freie »

Wat een werk! Ik heb het vorig jaar gedaan met schuursponsjes en alle oplosmiddelen die ik in huis had zoals wasbenzine en spiritus. Was vooral vooral veel boenen herinner ik me. Elbow Grease heet dat in het Engels. Ik heb wel alles laten zitten en hoefde ook niet meer te spuiten. Dan komen die vlekken toch door het middel wat je gebruikt heb...

Maar respect voor het resultaat
Jan Freie

Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Red Darikan

Als je een moderne, eigenzinnige auto wil moet je helaas al bijna voor Frans gaan. Vandaar dat ik voor de Lybra een Cactus had. ;)
Maar inderdaad, het is aan ons liefhebbers om te zorgen dat men over dertig jaar nog weet wat een Lybra of Thesis is!

Met dat waarborgfonds ben ik ooit ook eens bezig geweest, wat ik me er van kan herinneren is dat je aangifte moet doen en aantoonbaar op zoek moet zijn geweest naar getuigen om er zelfs maar voor in aanmerking te komen. Veel success ermee, hopelijk levert het wat op!
Red Darikan

Het was inderdaad een hels karwei maar het was het waard! Ik vond het te tricky om alles te laten zitten, zeker de gedachte dat die zwarte drap in mijn tapijt zou komen te zitten weerhield mij hiervan. Bijkomend voordeel is wel dat ik nu goed weet hoe het dashboard in elkaar zit, mocht ik dan nog eens iets moeten doen dan weet ik waar te zoeken.

Volgens de fabrikant van het middel zou het veilig op kunsstof te gebruiken zijn (het middel is immers bedoeld om teer en insecten resten van lak en bumpers te poetsen) maar misschien dat dat niet geldt bij zo'n intensief gebruik. Hoe dan ook, met dit resultaat vind ik het niet erg dat ik het heb moeten spuiten, dat was immers maar een half uur op de totale werkzaamheden. ;)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”