Gezocht Yps DFN

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Stupendo

Gezocht Yps DFN

Unread post by Stupendo »

Voor een dame zoek ik een Yps Tipo II DFN (het moet een automaat zijn), kent iemand deze toevallig?

Lancia Yps DFN
Menno Bos

Re: Gezocht Yps DFN

Unread post by Menno Bos »

Onderstaand wat ervaringen met een dualogic automaat. Weet niet of dit hetzelfde is als DFN, maar misschien wel even goed om rekening mee te houden, zeker als het een aanschaf/advies voor een ander is

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... sg-1305617

succes!
Stupendo

Dank Menno, die draad had ik ook al gezien. Ik schrok er een beetje van dat de DFN-automaat problemen kent. Garagehouders roepen trouwens altijd dat "die altijd stuk gaan" maar de exemplaren die nooit stuk gaan zien ze natuurlijk niet. Enfin, ik zal nog eens kijken wat ik er over kan vinden, o.a. ook in La Strada (die hebben over veel typen Italianen wel mooie artikelen met betrekking tot uitgebrachte types en problemen, welke je als een soort van naslagwerk kan gebruiken).

Mocht iemand nog een goede Tipo I weten met de CVT-automaat dan hoor ik dat ook graag.

Ciao, Stupendo.
Stupendo

Nog altijd opzoek naar een DFN of CVT, niemand? Mag ook een Fiat Panda of 500 automaat zijn maar die laatste zijn vaak wel wat duurder.

Weet iemand of een Yps DFN met bijna 200.000 km een goede zet is? Die dingen zijn echt zo mooi. Zelf heb ik absoluut geen problemen met km-standen tussen de 120.000 en 170.000 (sterker nog ik vertrouw km-standen onder de 100.000 niet vanwege lang stilstaan, uitdroging, roest en vastzittende remmen e.d) maar 200.000 wordt toch weer een wat ander verhaal. Moet ik dan een compressietest laten uitvoeren of is dat niet nodig?
Koen

Unread post by Koen »

Welke motor ligt erin ?
Indien een 1.2 8v (Fire) kan je aan een cilinderkoppakking verwachten indien deze nog niet vervangen is geweest.
Bij mijn Y (= de generatie vóór diegene dat jij wil vinden) is ook het stuur / contactslot vervangen rond 200.000 km.
Elektrische ramen : aan 1 kant nieuwe motor ergens tussen 200.000 en 300.000 km.
Ruitewissermotor : vernieuwen vet / kabelbreuk ter hoogte achterklep : repareren. Ik vermoed dat de opzet ongeveer gelijkaardig is bij beide types.

DFN zelf : geen idee. Misschien olie eens goed laten vervangen ? (zie Thesis met hun automaatolie die "nooit" moet worden vervangen -> blijkbaar doet een "spoeling" en vervanging wonderen )
1.3 diesel : geen idee
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Stupendo

Ha Koen,

Dank voor je bericht. de Ypsen die nu op gaspedaal.nl te koop staan zijn allebei 1.4. uit 2003/4. In zijn algemeenheid geldt heel simpel: hoe ouder de auto, hoe meer slijtageonderdelen vervangen moeten worden. Kilometerstanden kunnen zeer misleidend zijn. Mijn Lybra had slechts 127.000 km gedraaid in 12 jaar maar wel backfire door uitdroging van alle pakkingen, ik neem aan wegens langdurig stilstaan en nooit eens goed warmrijden/warm op zijn staart trappen. Lage kilometerstanden vertrouw ik dus niet meer zo. Bovendien zijn er dan vaak korte ritten mee gereden en daar slijt een auto het meest van. Beter hoge kilometerstand in weinig jaren, dat moeten dan wel veel snelwegkilometers zijn geweest. En bij snelwegkilometers wordt er nu eenmaal goed warmgereden door de duur, weinig geschakeld en weinig geremd, dit in tegenstelling tot stadskilometers. Maar bij hogere kilometerstanden vanaf 200.000 krijg je toch ook weer te maken met slijtage door gebruik. En als een koppakking niet heel goed is meer krijg je toch vermogensverlies en weet ik niet wat allemaal.

De generatie tot 2003 kan best goed zijn maar is inmiddels zo oud dat ik alleen een zeer goed onderhouden exemplaar wil. En ik wil best een aankoopkeuring door mijn garage laten uitvoeren maar de verkopers (lees: tweedehandsautohandelaartjes) willen daar vaak niet aan mee werken. Sterker nog, een proefrit is bij hun een blokje om, terwijl ik een paar uur er mee weg wil zijn inclusief stukken snelweg.

Bij oudere auto's begint metaal - en plasticmoeheid vaak op te treden. Je blijft dan bezig met vervangen. Mijn inmiddels 30 jaar oude Spider heeft mij in 14 jaar tijd nooit in de steek gelaten maar mechanisch gezien heb ik zo' n beetje alles wel een keer moeten laten vervangen, met name aan de onderkant van de auto. Maar ook bij mijn 17 jaar oude Lybra gaat het die kant op. Auto's moeten ook eigenlijk binnen geparkeerd staan, dat scheelt enorm.

Dus vandaar dat ik het liefst iets koop van een forumlid. De tweedehandsdealertjes willen namelijk nog wel eens de tellerstanden terugdraaien, ook bijv. van 230.000 naar 198.000, want in dat geval zit ie psychisch toch weer onder een "grens". En die twee die nu te koop staan hebben 196.000 respectievelijk 198.000 km gedraaid, hoe toevallig, allebei net onder de 200.000....

Mijn Lybra is ook een automaat van Aisin. Nooit olie vervangen betekent: gedurende de levensduur van de auto van circa 12 jaar. Daarna is de olie zo oud dat het wel eens nodig zou kunnen zijn. Spoelen is alleen nodig bij hele hoge kilometerstanden van dik boven de 200.000, bijv. als de olie niet meer mooi rood is. Dit spoelen is dan om vuilresten uit de versnellingsbak te verwijderen.

Bij mij was de olie nog mooi rood bij 150.000 km (auto toen 14 jaar oud) maar de bak gaf wel een keer een storing aan inhoudende "te heet". Ben toen gestopt om af te laten koelen, na half uur wachten was de storingsmelding weg. Daarna heb ik de olie laten vervangen.

Ik zoek dus een goede 1.2 of 1.4, generatie maakt niet uit maar gezien de leeftijd gaat de voorkeur uit naar het type vanaf 2003. Maar het moet hoe dan ook een automaat zijn wegens automaatrijbewijs. Eigenlijk is de CVT-automaat uit de eerste generatie beter dan de gerobotiseerde DFN-versnellingsbak van de tweede generatie, maar ja leeftijd he...

Weet je trouwens van welke fabrikant de CVT is?

Groet, Stupendo
Koen

Unread post by Koen »

Geen idee waar Fiat zijn DFN en CVT inkoopt of ze eerder een eigen ontwikkeling zijn.
Dat 2ehands dealers een lange testrit niet zien zitten, weet ik wel. Ook grote en minder grote dealers doen soms moeilijk.
In 2007 een Skoda dealer : enkel een testrit met 1 van hun mee aan boord. Idem voor een Fiat / Lancia / Alfa Romeo (grote) dealer uit Antwerpen.
In 2014 hebben we wel testritten kunnen doen voor meer dan een 2 uur met een Renault Zoe, Nissan Leaf en Lancia Ypsilon. Allemaal dealers uit Lier en omgeving : het zal mischien van de plaats afhangen ;) ?
Terugdraaien van kilometertellers zou toch niet meer kunnen met al die electronica ? Naief van mij, weet ik :) .
Carpas of NAP pas (of zoiets) (in Nederland) zou dat toch moeten tegengaan ?
Wat betreft "slijtage door stilstand" : met mijn Y uit 2001 zou ik dat ook kunnen hebben voorgehad. Toch ben ik bespaard gebleven van al die zaken die je opnoemt. Gekocht in 2013 met zo'n 80.000 km op, dus 11 jaar oud. "Afkloppen" :)
De 1.4 is ook een Fire-motor, als ik me niet vergis.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Stupendo

Het is een bordeauxrode Fiat Punto 1.2 16v Speedgear geworden. Bouwjaar 2000, vermoedelijk altijd binnen gestaan (want auto is te mooi), 87000 km. De automaat heeft 5 verzetten in tegenstelling tot mijn veel duurdere Lybra (ook bj. 2000), die er maar 4 heeft, asjemenou!

Onderdelen om een DFN - automaat met kuren te vervangen (schakelrobot kapot) kosten Eur 1500,-- bij Tuynder. Dan moet het nog gemonteerd worden. De Yps is wel veel ruimer en mooier, maar de automaat van de Punto is een echte CVT (met verzetten indien gewenst) en die van de Yps is dus een gerobotiseerde handbak, waarbij de kans bestaat dat ie kuren gaat krijgen. De DFN heeft in 2016 wel een update gekregen, misschien gingen er toch iets te veel kapot als ze wat ouder werden....

Groet,

Stupendo
Arjan

Unread post by Arjan »

Interessante discussie, ik ben zelf CVT liefhebber en denk ook wel eens over een DFN achtige na.. het is natuurlijk appels met pere vergelijken, indien een CVT mooi blijft werken is het een mooie bak. De DFN is vooral goedkoper, want een standaard 5 bak. De Speedgear van Fiat is dus ook een CVT ? Dat had ik niet zo ingeschat... nog een hoop huiswerk te doen, voordat ik ooit tot aankoop overga. Maar met nog 3 CVT in de garage hoeft dat nog niet zo heel snel...
Y10's :
1050 Touring 1985
1.0 i.e. 1990
1.1 Selectronic 1992 (RIP)
1.1 Selectronic Elite 1993
1.3 Elite 1994
Ypsilon LS Automatic 1996
Ypsilon LS 2001
sweetspeed

Unread post by sweetspeed »

Ik probeer nog steeds te begrijpen wat mensen zo fijn vinden aan een CVT.
Ik heb met diverse varianten gereden (Prius, Audi Multitronic) maar ik vind het echt afschuwelijk rijden. Net alsof je een slippende koppeling of bak hebt.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”