Ratelen distributieketting

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jeroen

Ratelen distributieketting

Unread post by Jeroen »

Een hele tijd geleden heb ik de cilinderkop van mijn 1e serie 1.3s moeten vervangen. Sindsdien heeft de auto bijna alleen nog maar stil gestaan. Nu ik weer de weg op wil hoor ik dat de ketting bij een gelijkblijvend toerental (ongeveer 2000-3500 tpm) een ratelend geluid geeft. Ik heb het kleppendeksel losgehaald en de ketting zit voor mijn gevoel ietsje te los.
Daarna heb ik de waterpomp weggepakt en eens wat met de kettingspannner bewogen. Nu lijkt de ketting strak genoeg te zitten. Aangezien het zo weinig is wat de ketting strakker zou kunnen vraag ik me af of er nog wat aan de spanner te stellen is?
Ron

Re: Ratelen distributieketting

Unread post by Ron »

Ik heb welliswaar een tweede serie Fulvia, maar volgens mij kan je niet de spanner strakker stellen. Dit daar deze op de hydraulische druk van de oliedruk werkt.
Mogelijk dat de oliedrukspanner een beetje versleten is waardoor deze niet genoeg druk op kan bouwen.
Huib

Unread post by Huib »

Met de hand voelen of de ketting nog strak genoeg is, is tricky. Zeker als je tussen de nokkenassen de ketting op en neer beweegt. Als de nokken van de nokkenas tegen een klep drukken, dan hebben ze de tegendruk van de klepveren. Als een klep aan het opengaan is, zal die de nokkenas naar links drukken (voor de kijker links dus). Is een klep aan het sluiten dan zal die de nokkenas naar rechts drukken.
Er drukken altijd kleppen tegen de nokken.
Staat de inlaatnokkenas zo dat die naar links wordt gedrukt en de uitlaat naar rechts, dan voelt je ketting strak tussen de tandwielen. Wordt de inlaat naar rechts gedrukt en de uitlaat naar links dan voelt de ketting slap. Die laatste stand moet je hebben.

Je zegt niet dat je de ketting hebt vervangen. Het meest voor de hand ligt dat de ketting versleten is. Het is wat afhankelijk van de rijstijl maar de originele kettingen moeten om de ca 70.000 km worden vervangen.

Als ik een motor opbouw, modificeer ik de kettingspanner om klapperen bij gas terugnemen te voorkomen. De ketting gaat daardoor twee keer zo lang mee en de timing is altijd correct. Die modificatie is niet meer te doen als de motor is ingebouwd.
Jeroen

Unread post by Jeroen »

Bedankt voor de reactie. De ketting vernieuwen lijkt me dan de beste optie. Ik heb geen idee hoeveel de auto/ketting gelopen heeft, zelf heb ik er pas zo'n 5000 km mee gereden.
FulviaTom

modificatie kettingspanner?

Unread post by FulviaTom »

Beste Huib,

Ik ben benieuwd wat de modificatie behelst welke jij uitvoert op de kettingspanner?

Met vriendelijke groet,
Tom van Remmen
Huib
Site Admin

Re: modificatie kettingspanner?

Unread post by Huib »

M8 gat tappen in het cilinder blok zodat de punt van een M8 bout de aandrukschoen van de spanner raakt.
Borgen met M8 moer en afdichtende ring.

Je rechtervoet heeft echter meer invloed op de slijtage van de ketting.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”