Lancia Lybra rookt enorm. HELP!!

Discussie en vraagbaak over Lybra
Evy3000

Lancia Lybra rookt enorm. HELP!!

Unread post by Evy3000 »

Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een ingewikkeld probleem en hoop dan ook dat iemand hier misschien mij kan helpen.

Mijn man en ik hebben in mei van dit jaar een Lancia Lybra gekocht op benzine. Nou heeft deze last van een "af en toe" storing en niets is zo vervelend als zo'n storing. Onze auto trekt namelijk sommige momenten een heel rookgordijn op alsof er een nieuwe paus gekozen is, witte rook dus en af en toe gemengd met blauw en blauw duid uiteraard op olie. Dit gebeurd dan ook alleen bijv als we een lange afstand hebben gereden, de snelweg af gaan en opnieuw optrekken. Automatisch zou je denken dat het te maken heeft met een lekke koppakking omdat witte rook duid op vocht. Alleen blijft het niveau van het koelvloeistof goed op pijl en wordt dit niet ergens "geloosd". Wanneer de auto zo begint te roken begint de auto ook in te houden als in een noodloop en horen we een ratel. Wanneer het roken kort daarna weer stopt loopt de auto ook weer normaal. De auto rookt dus niet constant. Vandaar dat wij het een "af en toe" storing noemen.

Wij denken dat het de nokkenasversteller kan zijn. Dit zou het ratelen verklaren. Op het Lancia forum op facebook kwam iemand anders met het idee dat het kan komen door de rembekrachtiger. Wanneer deze ietsje lekt en de vloeistof in het systeem komt kan dit blijkbaar een hele dikke witte rookwolk uit de uitlaat gooien.

Onze vraag is of iemand dit misschien herkent of een idee heeft wat het zou kunnen zijn. Dan horen we dat uiteraard graag. Niets is zo vervelend als dit probleem. Vooral voor medeweggebruikers is dit heel vervelend. Ik krijg dan ook regelmatig een middelvinger naar me toe geslingerd.

Alvast bedankt en excuses voor het hele lange verhaal.
lanciathema.nl

Re: Lancia Lybra rookt enorm. HELP!!

Unread post by lanciathema.nl »

Dus, dan zou ik dat verhaal van die remsvloeistof maar eens snel laten uitzoeken. Het leek mij een waardevolle tip van iemand uit de autobranche. Je kunt eenvoudig het niveau van de remvloeistof meten toch?
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Evy3000

Unread post by Evy3000 »

Dank je wel voor je reactie. Helaas is het peilen moeilijker dan dat het lijkt. Voor het roken is de auto maar zo weinig remvloeistof nodig dat hij nog wel 250 keer kan roken zonder dat het niveau daalt. Dus we weten niet zo goed wat dan de beste oplossing is om hier goed achter te komen. We hebben gister zelf een klein testje gedaan met remolie op een gloeiend hete lepel. Terwijl ik dacht niets te druppelen, begon het op de lepel te roken als een malle. Het rook ook precies hetzelfde dus ik heb ook zeker wel het idee dat dat het probleem kan zijn. Alleen zouden we iemand tegen moeten komen die dit probleem helemaal herkent. Dat was wat makkelijker geweest ;)
hanzie68

Unread post by hanzie68 »

Heb je problemen met starten?
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Evy3000

Unread post by Evy3000 »

Nee totaal niet. Hij start zonder problemen
hanzie68

Aan jouw verhaal te horen, is het denk ik niet de nokkenas versteller. Ik denk eerder aan de klep seals. Of in ieder geval iets met de kleppen. ik heb bij mijn vorige ook zo'n probleem gehad met de eerste motor. Die had exact hetzelfde. Een maand later kleppen krom, totaal schade aan de motor:( ?tt? Toen kon ik de motor vervangen. (zie mijn eerdere posts) Was een duur geintje. Als ik jou was ging ik eerst eens naar een garage om dit te laten checken.
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Dan trek je toch tijdelijk de vacuum slang van de rembekrachtiging eraf? Moet je hem even afdoppen maar als hij dan niet rookt weet je wat het is. Let op dat remmen dan erg zwaar gaat!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
hanzie68

Zou kunnen, dan zie je meteen al in de slang hoe laat het is. Mijn huidige had ook een lekkende rembekrachtiger. Het eind van het liedje was dat de rembekrachtiger niet meer werkte. Een andere bezorgd en het werkte allemaal weer. Overigens was het niet makkelijk om een rembekrachtiger voor een 1.8 te vinden op de aftermarket. Bijna net zo moeilijk als het subframe.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”