Rempedaal

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Rijs

Rempedaal

Unread post by Rijs »

Het rempedaal van mijn serie1 Fulvia (zonder bekrachtiger) komt niet meer helemaal terug in ruststand en de auto blijft dan ook remmen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Moet ik het zoeken in de hoofdremcilinder of ergens anders.
Iemand een idee bvd.
JanH

Re: Rempedaal

Unread post by JanH »

Ik had hetzelfde probleem, het rempedaal loopt vast op de kunststof bus waar het pedaal om draait. Waarschijnlijk gaat die bus in de loop van de tijd iets opzwellen, waardoor het pedaal gaat klemmen. Huib heeft voor mij het probleem opgelost door de bus iets te ruimen. Sindsdien is het probleem opgelost.
Jan
Jan
Rijs

Unread post by Rijs »

Ik kan het rempedaal wel makkelijk met mijn voet terug bewegen maar dan blijft de auto toch remmen.
Dus dat het in het scharnierpunt van het pedaal zelf zit lijkt me niet waarschijnlijk.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Jan zegt het al. De kunststof bussen voor de pedaalassen nemen vocht op en zetten uit. Als het dan een keer warm is zetten ze nog meer uit en lopen de asjes vast. Dat geldt zowel voor gaspedaal als rempedaal als koppelingspedaal.

Je kunt de busjes ruimen of vervangen. Als ik ze vervang gebruik ik POM daarvoor. Ik kreeg juist een stuk PTFE (Teflon) binnen voor een proef. Lijkt me ook prima geschikt.

Het kan ook zijn dat de spiraal veer bij de pedalen er af is. Er zitten er twee, een voor het rempedaal en een voor het koppelingspedaal.

Als de auto blijft remmen betekent het dat de plunjers niet helemaal terug gaan zo dat de terugloop gaatjes niet open gaan. Dat kan ook aan de hoofdremcilinder zelf liggen.

Dat zijn zo de dingen die in de buurt van het pedaal zitten. Zou ik eerst naar kijken. Heb je vrije slag op het pedaal?
Rijs

Unread post by Rijs »

Als hij blijft remmen dan heb ik ook een grotere vrije slag, en in die vrije slag kan ik het pedaal gemakkelijk zonder noemenswaardige weerstand heen en weer bewegen.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het lijkt er op dat de plunjer(s) niet terug komen. Hoofdremcilinder open maken.

Als het blijven hangen soms voorkomt komt de plunjer dus uiteindelijk steeds wel terug. Heb je een idee hoe of waarom?
Rijs

Unread post by Rijs »

Het probleem is vrijwel direct na de APK ontstaan, Ik denk dat er bij een test hard geremd is.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Zou zeker een goede oorzaak kunnen zijn. Of misschien beter geformuleerd, de trigger. De oorzaak is waarschijnlijk slijtage op het binnenwerk. Hard remmen moet natuurlijk altijd kunnen.
Rijs

Unread post by Rijs »

Als ik het goed heb zit er een compensatie gaatje in de hoofdremcilinder die verstopt kan raken, kan dat ook de oorzaak zijn?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het compensatie gaatje is er om te compenseren voor het slijten van je blokken. Het zit altijd achter de cups. Dat gaatje is niet het probleem.

Als de cups helemaal terug zijn gekomen zit er voor de cups een terugloop gaatje. Als de plunjers naar voren gaan sluiten ze meteen die gaatjes af. Als de plunjers helemaal terug zijn naar hun rust positie zijn de gaatjes weer open.

Als de vloeistof niet terug kan in het reservoir bij uitzetten door temperatuur of terug trekken van de remblokken gaat de auto remmen.

Simpel gezegd: de plunjers moeten helemaal terug komen anders gaat hij remmen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”