Beste Allemaal,
Op dit moment ben ik op zoek naar een kleine auto en ik zag dat een Ypsilon voor mij een aantrekkelijke auto is.
Ik heb een 1.2 gezien met een glazen dak en airco. De relatief lage prijs t.o.v. andere B-segmenters viel op.
Ik heb altijd enige argwaan bij de betrouwbaarheid van Italiaanse auto's.
- Hoe zit dit bij een Ypsilon, wat zijn zwakke punten en hoeveel kosten de reparatie hiervoor?
Vaak hoor ik dat de distributie een probleempje is bij Italiaanse auto's, hoe zit het hiermee?
betrouwbaarheid 1.2 2009
Re: betrouwbaarheid 1.2 2009
De 1.2 is de zogenaamde Fire motor.
Gaat al eeuwen mee en problemen met de distributie ? Nog nooit van gehoord.
Op tijd riem vervangen (120.000 bij de 1.2) : wat is dan het probleem ?
Bijkomend : de 1.2 is een zogenaamde "freilaufer" : als de riem zou klappen (indien je dus geen geld wil uitgeven aan normaal onderhoud dus), dan sta je gewoon stil.
Nieuwe riem erop en terug rijden bij wijze van spreken.
Ach ja, en als je geen vertrouwen hebt in een Italiaanse auto : waarom dan geen VW of afgeleide kopen ?
Op 150.000 is de versnellingsbak daarvan aan gort, maar het voordeel is dat de distributie een ketting heeft >:D< [size=small](die wel wat rekt, maar ja dat is dan ook Das Auto) (td)[/size]
Ben je vet mee als de kosten van een versnellingsbak bijna 3.000 Euro bedragen. (td)
[size=small](uit ervaring : Roomster en kostprijs gereviseerde versnellingsbak bij een kleine Skoda garage)
(uit ervaring : 1.2 Lancia Y : versnellingsbak op 295.000 kapot, kostprijs 2de handse + vervangen : 1.000 Euro)[/size]
Koen
PS : opgelet als je een folder opendoet : er kan roest uitvallen. Heb ik vaak horen zeggen.
Gaat al eeuwen mee en problemen met de distributie ? Nog nooit van gehoord.
Op tijd riem vervangen (120.000 bij de 1.2) : wat is dan het probleem ?
Bijkomend : de 1.2 is een zogenaamde "freilaufer" : als de riem zou klappen (indien je dus geen geld wil uitgeven aan normaal onderhoud dus), dan sta je gewoon stil.
Nieuwe riem erop en terug rijden bij wijze van spreken.
Ach ja, en als je geen vertrouwen hebt in een Italiaanse auto : waarom dan geen VW of afgeleide kopen ?
Op 150.000 is de versnellingsbak daarvan aan gort, maar het voordeel is dat de distributie een ketting heeft >:D< [size=small](die wel wat rekt, maar ja dat is dan ook Das Auto) (td)[/size]
Ben je vet mee als de kosten van een versnellingsbak bijna 3.000 Euro bedragen. (td)
[size=small](uit ervaring : Roomster en kostprijs gereviseerde versnellingsbak bij een kleine Skoda garage)
(uit ervaring : 1.2 Lancia Y : versnellingsbak op 295.000 kapot, kostprijs 2de handse + vervangen : 1.000 Euro)[/size]
Koen
PS : opgelet als je een folder opendoet : er kan roest uitvallen. Heb ik vaak horen zeggen.
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)