Ombouw van de 180 mm Fulvia S1 koppeling
Ombouw van de 180 mm Fulvia S1 koppeling
Normaal gesproken ben ik niet zo'n voorstander van het "verbeteren" van een Fulvia. Make love to your Fulvia not war.
Een enkel keer kan het echter nodig zijn een aanpassing te doen. De 1100 en 1216 cc Fulvia's hebben een 180 mm lepel koppeling. Die 180 mm is aan de zeer krappe kant voor de 1216 cc motoren waardoor je al snel last hebt van een slippende koppeling. Daarbij komt dan nog dat nieuwe drukgroepen en 180 mm frictie platen moeilijk te krijgen zijn. Al met al aanleiding om het vliegwiel aan te passen voor montage van een 200 mm diafragma koppeling. Zie de foto's.
Het vliegwiel is flink lichter. Daar merk je gelukkig niks van. De dikte van het vliegwiel is nu 21 mm. De druktafel steekt 0,5 mm uit boven het montage vlak. Ik gebruik het druklager van een S2 Fulvia.
De auto rijdt zo veel fijner dat ik het ook eens ga proberen bij een S1 1300 coupe die al wel een 200 mm koppeling heeft zij het dan een lepel koppeling.
Een enkel keer kan het echter nodig zijn een aanpassing te doen. De 1100 en 1216 cc Fulvia's hebben een 180 mm lepel koppeling. Die 180 mm is aan de zeer krappe kant voor de 1216 cc motoren waardoor je al snel last hebt van een slippende koppeling. Daarbij komt dan nog dat nieuwe drukgroepen en 180 mm frictie platen moeilijk te krijgen zijn. Al met al aanleiding om het vliegwiel aan te passen voor montage van een 200 mm diafragma koppeling. Zie de foto's.
Het vliegwiel is flink lichter. Daar merk je gelukkig niks van. De dikte van het vliegwiel is nu 21 mm. De druktafel steekt 0,5 mm uit boven het montage vlak. Ik gebruik het druklager van een S2 Fulvia.
De auto rijdt zo veel fijner dat ik het ook eens ga proberen bij een S1 1300 coupe die al wel een 200 mm koppeling heeft zij het dan een lepel koppeling.
- Attachments
-
- mounted.jpg (144.64 KiB) Viewed 997 times
-
- side-by-side.jpg (103.96 KiB) Viewed 997 times
-
- old-and-new.jpg (134.01 KiB) Viewed 997 times
-
Re: Ombouw van de 180 mm Fulvia S1 koppeling
Ziet er schitterend uit! Heb je met een lamellenkoppeling ook minder last van 'clutch judder'? Al mijn flavia's hebben/hadden dat een beetje, vooral bij warme motor.
Groet, Hein.
Groet, Hein.
-
Clutch-judder - mooie term, en ik weet precies wat je bedoelt - denk ik: Namelijk dat je die alleen kunt voorkomen als je met een fluwelen voetenspel wegrijdt, vrijwel zonder gasgeven.
-
Precies, of een beetje gas erop.
Clutch judder
"Al m'n Flavia's" . . . ??? Hoeveel heb je er?
Hebben ze frictieplaten met een rubber hart? Die zou ik dan als eerste vervangen door die met spiraalveren. Wel de oude platen bewaren voor het gat voor de prise as. De betere revisie bedrijven zetten dat gat dan over op een nieuwe plaat in geval nieuwe niet meer te koop zijn.
Als je als frictieplaten hebt met de spiraalveren dan kun je zo'n ombouw eens proberen.
Hebben ze frictieplaten met een rubber hart? Die zou ik dan als eerste vervangen door die met spiraalveren. Wel de oude platen bewaren voor het gat voor de prise as. De betere revisie bedrijven zetten dat gat dan over op een nieuwe plaat in geval nieuwe niet meer te koop zijn.
Als je als frictieplaten hebt met de spiraalveren dan kun je zo'n ombouw eens proberen.
-
Re: Clutch judder
Neem het met een korreltje zout Huib. Ik heb 3 flavia berlina's gehad. De 1e heb ik doorverkocht, een paar jaar geleden. Stond laatst nog te koop op marktplaats; gestrande restauratie. Recent heb ik er een geheel gesloopt (leuk werk). En de derde wordt steeds fraaier en perfecter. Daar rijd ik nu mee rond.
Het vliegwiel van de 1e serie flavia's is qua dikte al zo ongeveer als het aangepaste vliegwiel dat jij nu gebruikt. De koppeling in mijn auto heeft geen rubber hart, maar een met spiraalveren. Zou een diafragmakoppeling van een tweede serie flavia misschien ook passen?
Groet, Hein.
Het vliegwiel van de 1e serie flavia's is qua dikte al zo ongeveer als het aangepaste vliegwiel dat jij nu gebruikt. De koppeling in mijn auto heeft geen rubber hart, maar een met spiraalveren. Zou een diafragmakoppeling van een tweede serie flavia misschien ook passen?
Groet, Hein.
-
De hardheid van het koppelingsmateriaal speelt ook een belangrijke rol
In 2000 de koppeling van mijn Flaminia helemaal gereviseerd, nieuwe lagers, compleet nieuwe drukgroep en koppelingsplaat opnieuw laten bekleden.
Sinsdien altijd schudden bij het optrekken.
vorige winter de synchromeshes uit de bak vervangen, en toen maar meteen de koppelingsplaat weer opnieuw laten bekleden, die was in 25,000 km aardig gesleten,
Verder niets gedaan.
Sinsdien, koppelt hij als een zonnetje
succes,
Bert
In 2000 de koppeling van mijn Flaminia helemaal gereviseerd, nieuwe lagers, compleet nieuwe drukgroep en koppelingsplaat opnieuw laten bekleden.
Sinsdien altijd schudden bij het optrekken.
vorige winter de synchromeshes uit de bak vervangen, en toen maar meteen de koppelingsplaat weer opnieuw laten bekleden, die was in 25,000 km aardig gesleten,
Verder niets gedaan.
Sinsdien, koppelt hij als een zonnetje
succes,
Bert
-
Clutch judder
Vanwege nog steeds 'clutch judder' bij warme motor heb ik de drukgroep van mijn flavia vervangen door een drukgroep met lamellen. Ik had nog nieuwe koppelingsplaat liggen (op ebay gekocht in doos met opdruk 'flavia'). Maar guess what? Heeft een veel kleiner hart. Lag al 2 jaar op de plank dus terugsturen heeft niet zoveel zin meer. Jammer. De diameter is wel goed. Ik heb de weinig gesleten oude plaat er maar weer in gestopt. De auto koppelt nu heel licht, maar helaas: nog steeds enig schudden bij optrekken. Even moed verzamelen om de operatie opnieuw uit te voeren met een nieuwe koppelingsplaat? 

- Attachments
-
- drukgroepen 1.jpg (120.26 KiB) Viewed 997 times
-
- versnellingsbak.jpg (133.98 KiB) Viewed 997 times
-
- flavia op de brug 2.jpg (128.68 KiB) Viewed 997 times
-
- flavia op de brug 1.jpg (131.7 KiB) Viewed 997 times
-
- drukgroepen 2.jpg (88.94 KiB) Viewed 997 times
-
Wat wij in het verleden met de ford Sierra tijd veel hadden,was ook het heftige trillen bij optrekken.
Nieuwe koppelling er in incl. drukgroep en het was even weg,maar kwan bijna altijd wel weer terug.
Dat was ook altijd een gevoelig item.
zorgen dat de spiebanen goed glad zijn en geen inslijtingen vertonen waar de plaat achter kan "haken"
Wij gebruikten altijd wiellagervet op de spiebanen en hart koppellingsplaat.
veel velemalen plaat over de price as schuiven totdat er geen vet meer opstroopt tegen de plaat aan.
dan zit er precies genoeg op de as en plaat.
price as goed passend gelagerd in het vliegwiel ( indien van toepassing)
Zelfs nu is het bij ons in de werkplaats wel eens voorgekomen dat de plaat een likje keramisch vet kreeg ipv het bijgeleverde beetje vet,en dat ktijg je ook al snel problemen met de koppelling.
het vet wordt weggedrukt en op een gegeven moment zit er geen vet meer op het gedeelte waar de plaat schuift.
en als laatste de plaat moet ook niet te veel slingeren
Bij andere types ford zetten we er ook wel 3 cm tussen de bedieningsarm om hierdoor een beter gevoel in de koppelling te krijgen en dat was echt een verschil
succes
bert
Nieuwe koppelling er in incl. drukgroep en het was even weg,maar kwan bijna altijd wel weer terug.
Dat was ook altijd een gevoelig item.
zorgen dat de spiebanen goed glad zijn en geen inslijtingen vertonen waar de plaat achter kan "haken"
Wij gebruikten altijd wiellagervet op de spiebanen en hart koppellingsplaat.
veel velemalen plaat over de price as schuiven totdat er geen vet meer opstroopt tegen de plaat aan.
dan zit er precies genoeg op de as en plaat.
price as goed passend gelagerd in het vliegwiel ( indien van toepassing)
Zelfs nu is het bij ons in de werkplaats wel eens voorgekomen dat de plaat een likje keramisch vet kreeg ipv het bijgeleverde beetje vet,en dat ktijg je ook al snel problemen met de koppelling.
het vet wordt weggedrukt en op een gegeven moment zit er geen vet meer op het gedeelte waar de plaat schuift.
en als laatste de plaat moet ook niet te veel slingeren
Bij andere types ford zetten we er ook wel 3 cm tussen de bedieningsarm om hierdoor een beter gevoel in de koppelling te krijgen en dat was echt een verschil
succes
bert
-
Dankjewel Bert, voor je uitvoerige antwoord en goede suggesties. Het lager in het vliegwiel is bij mij geen naaldlager meer, maar een bronzen bus. Dat zou al minder speling/geslinger moeten geven. De prise-as blijft ondertussen wel een erg lange as...
Om het geschud te voorkomen laat ik nu bij heel laag toerental de koppeling al op komen, om dan pas gas te geven als hij 'pakt'.
Voorlopig rijd ik maar weer even rond, maar tevreden ben ik nog niet. Ik ga ook op zoek naar een nieuwe koppelingsplaat. Of laat een oude opnieuw bekleden. Vermoedelijk heb ik op ebay een koppelingsplaat voor een nieuwe lancia flavia 1800 gekocht. Ik bedoel dus die moderne flavia. Zou dat kunnen? Ik vind het qua onderdelen zoeken op ebay maar verwarrend dat er een moderne flavia1800 op de markt is gekomen.
Om het geschud te voorkomen laat ik nu bij heel laag toerental de koppeling al op komen, om dan pas gas te geven als hij 'pakt'.
Voorlopig rijd ik maar weer even rond, maar tevreden ben ik nog niet. Ik ga ook op zoek naar een nieuwe koppelingsplaat. Of laat een oude opnieuw bekleden. Vermoedelijk heb ik op ebay een koppelingsplaat voor een nieuwe lancia flavia 1800 gekocht. Ik bedoel dus die moderne flavia. Zou dat kunnen? Ik vind het qua onderdelen zoeken op ebay maar verwarrend dat er een moderne flavia1800 op de markt is gekomen.