Ramen logica

Discussie en vraagbaak over Lybra
dickh

Ramen logica

Unread post by dickh »

Zeer Geachten,

Deze vraag heeft betrekking op het electrisch open- en dichtdoen van de portier-ramen.

Zoals het tot voor kort was en ook hoort:
1. als het motorcontact is ingeschakeld en je drukt/trekt kort op een op/neer knop van een portier-ruit gaat deze op of neer tot je de knop kort daarna loslaat;
2. als het motorcontact is ingeschakeld en je drukt/trekt iets langer op de op/neer knop van een portierruit gaat deze helemaal naar boven/beneden (ook nadat je de knop hebt losgelaten) totdat je die knop vervolgens weer even aantikt.
3. als je de motor hebt uitgeschakeld kan je nog ongeveer een minuut je ramen open of dicht doen, echter alleen volgens protocol zoals beschreven bij 1. hierboven.

Bij mij werken 2. en 3. ineens niet meer:
- als het contact is uitgeschakeld werken de raamknoppen helemaal niet meer
- als het contact is ingeschakeld moet je de raamknop ingedrukt blijven houden om hem helemaal naar beneden of boven te krijgen.

Misschien wat moeilijke beschrijving maar capice?

Wat zou dit in godsnaam kunnen veroorzaken en waar zit die aansturing eigenlijk? Ik denk aan dat oranje kastje onder de voeten van de bijrijder.
Daar heeft laatst een zweterig type gezeten, dus misschien is er iets verzuurd ;) Zonder dollen, iemand een idee?

Thanks, Dick

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Re: Ramen logica

Unread post by koen_ »

Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat de body-computer zelf verantwoordelijk is voor het 'ingeleerde' gedrag van de ramen ...

Is de auto stroomvrij geweest ? ... of een keer gestart met een bijna lege accu ?

Je zou de resetprocedure kunnen proberen .., de verantwoordelijke zekeringen even eruit halen en opnieuw inleren ..., de procedure wordt precies beschreven in het laatste deel van het topic over de raammechanismen

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
dickh

Unread post by dickh »

Nope. De accu is inderdaad kortelings vervangen, dus de hele boel is even stroomloos geweest. Maar inleren van de ramenboel beperkt zich m.i. meer tot de top/bottom positie van de ramen. Toch?
Het geintje dat ik nu heb lijkt meer op het wegvallen van een complete functie, daar lijkt me weinig aan "te leren" door de electronica.
Ik zou geen idee hebben hoe ik het systeem moet aanleren wat het nu niet doet. Zoals gezegd, de omhoog/omlaag grenzen van de ramen mankeert niets aan, maar die lange seconde vasthouden waarna de ruit helemaal zakt/stijgt bij ingeschakeld contact, dan wel nog een minuut na uitschakelen van het contact de raambedieningsknoppen blijven werken, wat valt daaraan te "leren" ?

B)-
rvj

Unread post by rvj »

Als mijn intensa stroomloos is geweest dan moet ik ALTIJD eenmalig het volgende doen om de ramen weer te programmeren:
Dit geldt voor elk raam afzonderlijk.

vanuit het raam dicht positie de knop inhouden tot het raam helemaal beneden is, niet loslaten en de knop nog 5 a 6 seconden extra ingedrukt houden. Daarna het raam volledig dicht doen en ook de knop weer een extra 5 seconden vasthouden. Daarna functioneert het raam weer zoals het zou moeten volgens jouw beschrijving.
zowel voor als achter dus. En het op de sleutel openen en sluiten van de ramen werkt dan ook weer.

als je te lang of te kort op de knoppen hebt gedrukt dan werkt het maar half, bijv naar beneden wel goed, maar omhoog weer niet. gewoon nog een keertje proberen met iets langer of korter de knop vasthouden.

Ik zou het proberen, kost je een minuut om alle ramen te doen.

gr. Rvj
dickh

Unread post by dickh »

Aha, tja dat zou wel eens kunnen werken. Is hier eerder langs geweest. Ga het straks even testen, wordt vervolgd...

B)-
Dickamerica

Unread post by Dickamerica »

RVJ:

werken jouw ramen op de afstandsbediening?
rvj

Unread post by rvj »

Ja de ramen werken op de afstandsbediening. Ik heb een 2003 intensa diesel versie.

Enige tijd de auto sluiten knop inhouden en alle ramen gaan dicht. En met de andere knop allemaal open.
Je moet wel in de buurt van de auto staan, anders wordt het signaal te snel onderbroken en stoppen de ramen.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”