Verwarmingsvraagje (koude vlagen)

Discussie en vraagbaak over Lybra
Veldhuijzen38

Verwarmingsvraagje (koude vlagen)

Unread post by Veldhuijzen38 »

Hallo heren,

Na de Thesis (die overigens nog steeds te koop is) heb ik een stapje "terug" gedaan door een Lybra aan te kopen, de tweede in mijn leven en de zesde in mijn korte leventje.

Ik heb het probleem bij deze Emblema dat tijdens lange ritten de verwarming soms koude vlagen geeft. Na een autorit van een paar uur staat de kachel op een graadje of 25 om het redelijk te houden qua temperatuur. Zijn er -naast de Bosch actuatoren- dingen die vaak lapot gaan aan deze kachel, bijvoorbeeld de interieursensor of de sensor die het zonlicht meet?

Alvast dank!

Martijn
dickh

Re: Verwarmingsvraagje (koude vlagen)

Unread post by dickh »

1. Koelwater op peil???
2. Zo ja, verdenk ik inderdaad de warme/koudelucht actuator.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Veldhuijzen38

Koelwater inderdaad op peil Dick, ik zal eens beginnen met de sensor.

Heeft iemand hier zo'n sensortje voor de handel?

Alvast dank,
Martijn
JackWess

Unread post by JackWess »

Vanaf maandag is er 1 voor weinig op te halen bij mij.
(zelf uitbouwen)

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
dickh

Unread post by dickh »

Vanaf maandag heb je je Belg thuis dus??

B)-
dickh

Unread post by dickh »

Martijn,

Een actuator is geen sensor maar een door een electronisch gestuurd circuitje gestuurde stappenmotor-klep. Het is al een tijd geleden dat ik aan actuatoren heb gesleuteld maar wat ik me herinner zit er rechts een die boven/midden/vloer regelt en zowel links als rechts zit er elk één die warm/koud regelen.
Met dit in gedachten is het wellicht handig te voelen of links en rechts beide warme danwel koude lucht geven. Warme lucht zou in de "auto" stand altijd via de voeten moeten komen, dus: direct beneden links en rechts van de middentunnel even voelen met de handjes. Als de één warme en de ander koude lucht geeft zou dus de koude kant (vooropgesteld dat links en rechts op dezelfde temperatuur zijn ingesteld mbv de Mono knop) een kapotte of "hangende" (door stroef plastic-op-plastic geschuur dus) actuator heeft.
De actuatoren zijn vierkante plastic kastjes van iets van 5x5 cm., die vrij hoog tegen het airco-huis zijn gemonteerd. Na verwijdering van de vloerbekleding en vervolgens de bekleding tegen de airco-unit kan je ze wel vinden.

B)-
JackWess

Unread post by JackWess »

Vanaf zondag effectief eigenlijk ;)

En die vloerbekleding gaat er toch al uit (komt in de mijne) dus zal het lijdende voorwerp dan wel opduiken.

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Veldhuijzen38

Ho, ik heb het verkeerd gelezen... Ik heb sensor gelezen:)

Zal van het weekend eens kijken of ik uitgepuzzeld krijg wat de actuatoren doen, of juist niet natuurlijk. Maar gezien de reactie van mijn mede-reiziger afgelopen weekend, krijg ook hij het koud. Dan zou zowel links als rechts koud worden. De regeling staat trouwens op ECO, maar dat zou niks uit moeten maken.

Omdat zowel links als rechts op koud gaat, dacht ik zelf eerder aan de sensor die de temperatuur meet. Maar, zoals al gezegd, ik ga van het weekend eens puzzelen.
dickh

Unread post by dickh »

Bij ECO wordt de aircopomp uitgeschakeld dus erg koud kan het dan niet worden. Klinkt wel eigenaardig hoor.. Als je koelvloeistof dus ZEKER wel op peil is denk ik nog aan een defecte driewegklep 8-)

B)-
Dickamerica

Unread post by Dickamerica »

driewegklep?

Actuator van onder/midden/boven zit rechts al bovenste van de 3 actuators gemonteerd en is eigenlijk niet bij te komen;of je moet een slangenmens zijn

Ik moet de mijne ook nog steeds vervangen;zodra de buitentemp onder de zeg 10 gr komt doet ie het niet meer....

erg handig met vochtig weer want de ruitstand doet ie dan niet meer bedienen...

eerdaags toch maar eens in het vooronder kruipen
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”