Voor wat het waard is :
Ooit is er bij mijn Y van '97 de cilinderkoppaking "achterstevoor" opgezet.
Dit is mogelijk bij de Fire motor 1.2 : de pakking kan je er op 2 manieren opleggen (waarvan maar 1 goede).
Resultaat : een deel van de kanaaltjes werd afgedicht en dus geen olie voor dat deel van de nokkenas.
Nokkenas had ook zo'n verkleuring en de motor liep niet echt mooi "rond".
Bougiekabels
Re: Bougiekabels
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
-
Op 3 poten loopt-ie nu niet meer. Dat is hoe dan ook opgelost met de nieuwe kabels/bougies, bij de laatste luistersessie vastgesteld (kabels 1 voor 1 los en weer vast). Auto staat nu al een tijdje stil, ik hink op diverse gedachten - oliepomp ook vervangen door een nieuwe van Huib is wellicht geen heel slecht plan. De boel zit nu nog in elkaar, en ik hoop van Huib (als-ie uitverhuisd is) te horen wat-ie nog heeft liggen op nokkenas- en tuimelaargebied. Ik rijd in principe geen meter meer met deze schade, en wacht ook op een collega die aan een volledige motorrevisie van zijn Impreza bezig is. Was trouwens ook een drijfstanglager, maar bij zo'n boxer kun je daar effe wat minder simpel bij... Hij heeft zeker de vaardigheid, maar iets minder zeker op korte termijn de tijd om me verder bij te staan.
Uiteraard worden na de operatie de olie (ondanks dat deze pas plm. 80 km gedraaid heeft) en het filter weer vervangen, en wellicht ook de carterpan er nog even afgehaald om nogmaals de lagerschalen te inspecteren. Of er koelvloeistof in de olie heeft gezeten... Tja. Mede vanwege die vraag wellicht toch de waterpomp ook maar nieuw doen. Olie had bij de laatste aftap wel een raar kleurtje (was toen plm. 1000 km oud). Ik rij al sinds jaar en dag met Castrol Classic 20W50.
Uiteraard worden na de operatie de olie (ondanks dat deze pas plm. 80 km gedraaid heeft) en het filter weer vervangen, en wellicht ook de carterpan er nog even afgehaald om nogmaals de lagerschalen te inspecteren. Of er koelvloeistof in de olie heeft gezeten... Tja. Mede vanwege die vraag wellicht toch de waterpomp ook maar nieuw doen. Olie had bij de laatste aftap wel een raar kleurtje (was toen plm. 1000 km oud). Ik rij al sinds jaar en dag met Castrol Classic 20W50.
-
Koen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor wat het waard is :
> Ooit is er bij mijn Y van '97 de cilinderkoppaking
> "achterstevoor" opgezet.
> Dit is mogelijk bij de Fire motor 1.2 : de pakking
> kan je er op 2 manieren opleggen (waarvan maar 1
> goede).
> Resultaat : een deel van de kanaaltjes werd
> afgedicht en dus geen olie voor dat deel van de
> nokkenas.
> Nokkenas had ook zo'n verkleuring en de motor liep
> niet echt mooi "rond".
Blok is door Huib gereviseerd, 57000 km terug. Zo'n beginnersfout zal/zou ik van hem niet verwachten...
-------------------------------------------------------
> Voor wat het waard is :
> Ooit is er bij mijn Y van '97 de cilinderkoppaking
> "achterstevoor" opgezet.
> Dit is mogelijk bij de Fire motor 1.2 : de pakking
> kan je er op 2 manieren opleggen (waarvan maar 1
> goede).
> Resultaat : een deel van de kanaaltjes werd
> afgedicht en dus geen olie voor dat deel van de
> nokkenas.
> Nokkenas had ook zo'n verkleuring en de motor liep
> niet echt mooi "rond".
Blok is door Huib gereviseerd, 57000 km terug. Zo'n beginnersfout zal/zou ik van hem niet verwachten...
Drie maanden geleden zagen de hoofdlagers er goed uit, ook het middelste lager. Dat gaat in de regel gaar door te hard rijden. Een drijfstanglager had iets slijtage. De anderen waren goed.
Ik had enkele jaren geleden als eens vastgesteld dat de nokkenassen een raar profiel hadden en een keer vervangen moesten worden. De flanken waren concaaf.
Bij de revisie van ruim tien jaar geleden zijn nokkenassen en tuimelaars waarschijnlijk niet vervangen maar wel gepolijst. Zal nog wel terug te vinden zijn. Dat betekent dat de tuimelaars op andere plaatsen terecht zijn gekomen. Lijkt me een goede zaak om in ieder geval beide tuimelaarassen en nokkenassen te demonteren en alles te inspecteren.
De schade zit op de nok van inlaat drie. Inlaat 2 en 3 krijgen normaal juist de meeste smering. Uitlaat 1 en 4 liggen aan de laatste mem.
Het verdwenen materiaal zit waarschijnlijk aan de magneet of in het oliefilter. Als het in het oliefilter zit is het wel de oliepomp gepasseerd. De oliepomp kan daardoor beschadigd zijn.
Het is juist dat de schoentjes van de tuimelaar lopen op een film van olie maar de krachten moeten wel worden overgebracht.
Ik ben benieuwd.
Ik had enkele jaren geleden als eens vastgesteld dat de nokkenassen een raar profiel hadden en een keer vervangen moesten worden. De flanken waren concaaf.
Bij de revisie van ruim tien jaar geleden zijn nokkenassen en tuimelaars waarschijnlijk niet vervangen maar wel gepolijst. Zal nog wel terug te vinden zijn. Dat betekent dat de tuimelaars op andere plaatsen terecht zijn gekomen. Lijkt me een goede zaak om in ieder geval beide tuimelaarassen en nokkenassen te demonteren en alles te inspecteren.
De schade zit op de nok van inlaat drie. Inlaat 2 en 3 krijgen normaal juist de meeste smering. Uitlaat 1 en 4 liggen aan de laatste mem.
Het verdwenen materiaal zit waarschijnlijk aan de magneet of in het oliefilter. Als het in het oliefilter zit is het wel de oliepomp gepasseerd. De oliepomp kan daardoor beschadigd zijn.
Het is juist dat de schoentjes van de tuimelaar lopen op een film van olie maar de krachten moeten wel worden overgebracht.
Ik ben benieuwd.