Projectje ontsteking

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Stefan Elshout

Projectje ontsteking

Unread post by Stefan Elshout »

Van de week bezig geweest een elektronische ontsteking voor mijn Fulvia te maken.
Eerste vraag waarschijnlijk..... waarom niet gewoon een 123 ontsteking? Geen idee.
Heb de afgelopen tijd aardig wat elektronische ontstekingen gemaakt voor diverse auto's (waar geen 123 ignition voor te verkrijgen is of waar die niet voldeed) en had zo iets van: Waarom ditzelfde systeem niet gewoon op mijn Fulvia bouwen....ik heb er nu toch handigheid in.

Het systeem bestaat uit een luminition optische sensor die in de bestaande verdeler gemaakt is. Voor de Fulvia verdeler heb ik speciaal een triggerwheel getekend en 3d laten printen. De optische sensor triggered een geavanceerde Bosch ignition module welke current en dwell control heeft. Als bobine wordt er gebruik gemaakt van een 0.7Ohm bosch TCI coil.
Dankzij de current en dwell control van de ignition module is het mogelijk om deze zeer krachtige bobine te gebruiken, ter vergelijking heeft de originele bobine als ik me niet vergis een weerstand van ongeveer 3,5Ohm.
Het nadeel is dat het een relatief duur systeem is om te maken en dat het nog steeds gebruik maakt van de mechanische vervroeging maar het voordeel is dat het waarschijnlijk het meest krachtige ontstekingssysteem qua output is dat verkrijgbaar is en dat de originele looks behouden blijven.

Anyway, heb het spul ingebouwd en het loopt naar mijn zin. Het eerste dat me opviel is dat met koude motor mijn toerental meteen 300 toeren hoger was dan met de contactpunten ontsteking. Ik heb dus het idee dat door de krachtige en vooral langere vonk een wat armer mengsel beter verbrandt wat het verhoogde stationair toerental verklaart. Daarnaast pakt hij heerlijk op in elk toerengebied en ik heb het gevoel dat ik de eerste 4 versnellingen bijna niet meer nodig heb.
Al met al tevreden met het resultaat.:)-D
Attachments
20151003_103446.jpg
20151003_103446.jpg (187.33 KiB) Viewed 1204 times
20150930_200454.jpg
20150930_200454.jpg (109.16 KiB) Viewed 1204 times
Huib
Site Admin

Re: Projectje ontsteking

Unread post by Huib »

Het zou ook kunnen dat het toerental omhoog gaat omdat een snellere start van de ontsteking een verkapte vorm van meer voorontsteking is. Dat verkort dan ook de levensduur van je motor.

Een sterkere vonk geeft dan wel een betere verbranding bij een arm mengsel zoals bij koude start. Je kunt echter de sterkere vonk niet uitschakelen zodat je wel altijd de grotere slijtage hebt op rotor, kap, bougies, kabels, dynamo

Welke bougies gebruik je? En wat is de electroden afstand?. Die electroden afstand is kritisch bij Fulvia.
Stefan Elshout

Dat zou kunnen maar het verschil is vooral heel erg duidelijk merkbaar met koude motor. Normaal moest ik wel een paar keer pompen en liep hij heel langzaam stationair de eerste paar minuten en normaal stationair toerental bij warme motor. Nu 2 keer gasgeven en stabiel 200 a 300 toeren hoger terwijl hij met warme motor nagenoeg hetzelfde toerental houd (iets van 50 tot 100 rpm hoger).
Statische voorontsteking is uiteraard exact hetzelfde afgesteld als met de punten ontsteking.

Ik gebruik de Iridium bougies van NGK volgens mij BPR7EIX, deze gebruikte ik ook al met de originele ontsteking. Elektrode afstand is zoals geleverd, volgens mij rond de 0.7mm. Zoizo beetje trickie afstellen bij de Iridiums.

Extra slijtage zullen we wel zien in de loop van de tijd. Dit is 1 van de laatste generaties canister coil electronische ontstekingen als geleverd op de meeste auto's van tussen begin en half jaren 90. Vergelijkbaar systeem zit op onze Thema v6, daar staat 350.000km op en heeft nog de originele verdelerkap rotor en kabels.
Voor wat betreft de dynamo is wel interessant en zou ik eigenlijk eens moeten testen, het systeem heeft dan wel een hele hoge output maar ik durf zo maar te denken dat het uiteindelijke energieverbruik minder is dan bij de conventionele ontsteking. Deze heeft dan misschien in theorie een contacthoek van 60graden maar bij stationair is de bobine misschien al binnen 5 verdelergraden maximaal geladen en stopt de stroom naar de ontsteking natuurlijk compleet. Waar bij de conventionele onsteking onder de gehele contacthoek de stroom blijft lopen en vooral in warmte wordt omgezet. Ik was ook verbaasd hoe koud de bobine was na een rit, nauwelijks opgewarmt en stukken kouder dan bij de normale ontsteking.
Stefan Elshout

Vandaag de Fulvia even op de testbank gezet. Toch wel eens handig om te weten wat de air fuel ratio is onder vermogen en zo te weten te komen of er nog wat aan de carburateurs veranderd moet worden of niet. Zeker vandaag de dag met veranderde brandstoffen t.o.v. 50 jaar geleden leek het me wel eens interessant.
Conclusie: Met de afstelling/sproeiers van 50 jaar geleden loopt een Fulvia vandaag de dag nog best prima. Om het helemaal goed te krijgen heb ik 1 maatje grotere hoofdsproeier moeten monteren, de emulsiebuizen en de air corrector iets aan moeten passen maar eigenlijk was de air fuel ratio over het hele gebied nog best goed. De aanpassingen scheelde uiteindelijk 3pk, niet de wereld dus. Vooral vol vermogen was alles aardig in orde, de aanpassingen aan de emulsiebuizen en air corrector waren vooral om het mengsel met deellast wat beter onder controle te houden.

Uiteindelijk exact 90pk gemeten, volgens mij is dat hetzelfde als wat de Fulvia origineel ook had. Het Koppel was wel iets toegenomen, ongeveer 10Nm maar vooral de koppelkromme was een stuk mooier dan origineel in de technische data werd opgegeven. Een nagenoeg vlakke lijn op 128Nm vanaf 2000 toeren tot 5000 waarna hij tot de 6200 iets wegzakt. In de DT is wel duidelijk te zien dat origineel het koppel oploopt van 100 tot ongeveer 118 tussen de 2000 en 5000 toeren. Dat verschil merkte ik denk ik ook met de nieuwe ontsteking, op top vermogen weinig verschil maar over het hele toerengebied net dat beetje koppel extra waardoor hij altijd lekker oppakt.

Al met al, niks meer aan doen en lekker genieten.

Fulvia Dyno
Koos

Unread post by Koos »

bouw je ignition unit zelf en is deze te programeren met b.v. een laptop
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Stefan Elshout

Ik bouw de ontsteking zelf maar ik maak gebruik van een standaard Bosch ignition controller en luminition optische sensor, de vervroeging wordt bepaald door de mechanische centrifugaalvervroeger in de verdeler. Er is dus verder niks te programmeren.
De ignition controller krijgt een puls van de optische sensor en triggered de bobine. De controller zorgt verder voor de dwell en current control en is natuurlijk benodigd om iets met het optische signaal te kunnen. Verder heeft hij een 10v square wave uitgangssignaal voor de toerenteller (die je bij de fulvia niet gebruikt) maar bij veel andere type auto's benodigd is.

Ik weet ook niet precies hoeveel 'winst' je bij een Fulvia kan halen met een programmeerbaar systeem, de originele curve en maximale vervroeging was nagenoeg exact wat nodig was om het meeste vermogen eruit te halen, paar graden vroeger en paar graden later nam het vermogen af.
Uiteraard zou je de 'drivability' en brandstofverbruik wat gunstiger kunnen krijgen met vacuum erop en een programmeerbaar systeem, maar wil je dan het maximale eruit halen ben je waarschijnlijk een dag of 2 aan het testen op een dyno en dan wordt het een duur grapje.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het hangt er ook maar van af wat men als winst definieert. Lager verbruik? Langere levensduur? Meer koppel bij 2000 rpm? Meer pk's bij 6000 rpm? Prijs bij concours? Throttle response?

Het is ook de vraag of je het redt met enkel de dyno. In het verleden heb ik ook ooit een keer "geoptimaliseerd" op de dyno om vervolgens een paar weken later stil te vallen in de Dolomieten boven de 2000 meter bij temperaturen van boven de 30 graden. Ik heb toen alles weer terug gebouwd naar origineel. Nooit meer probleem gehad.

Ik heb wel eens gehoord dat de fabriek nieuwe modellen testte op de Col du Mont Cenis ten westen van Turijn op de grens met Frankrijk. Bij Susa naar boven. Briljante pas.

Wat ik ook in de gaten houd is de benzinedruk. Tot en met de 1ste serie Rallye 1.3 was de gewenste druk voor de meeste Solexen 0,30 bar. Die werd door de pomp geleverd. Bij de Solexen voor de Rallye 1.3S ging de druk naar 0,20 bar. Dat deed men door een drukregelaar te monteren. Bij de 2e serie werd de druk geregeld middels een gekalibreerd gat in de aansluiting voor de retourleiding op de banjo.

Ik heb ook een jaar met vacuümvervroeging gereden. Het maakte geen verschil, ook niet in benzineverbruik. Het effect schijnt ook af te hangen van compressie en boring / slag verhouding en misschien nog wat parameters zoals octaan getal. De allereerste Flaminia berlina's met hun lage compressie hadden nog vacuümvervroeging. De techniek was dus bekend bij Lancia maar na die eerste Flaminia berlina's zie je het bij Lancia eigenlijk niet meer.
FulviaTom

Unread post by FulviaTom »

Mooi project Stefan!

Is dit hetzelfde Bosch systeem zoals voor de Dino door Adrian op basis van de Bosch 0 227 100 137 ?

Ik moet het nog steeds monteren op mijn Dino, moet nog even verzinnen hoe ik de chopper op de verdeler as fixeer. Suggesties waren om hem met 2 componenten erop de lijmen maar daar heb ik niet zo'n goed gevoel bij.
Ik zie dat jij gewoon zelf choppers 3d-print? Dat is natuurlijk nog mooier! Heb je deze ook voor de Marelli S125?

Groet, Tom
Stefan Elshout

Hey Tom,

Klopt inderdaad.
Volgens mij is er niet echt een goed passend chopperwheel voor de s125 (evenals voor de Fulvia), anders rij je tzt eens langs met je verdeler, dan meet ik hem op en kan ik het model zo aanpassen voor de Dino. Pas geleden ook voor een Fiat 130 gedaan bij gebrek aan een goed passende. Voordeel is dat als je hem 3d print, en het model goed gemaakt is, dat alles precies pas is en het er zo met een klempassing overheen schuift. Leek mij ook beter dan Kit.
Stefan Elshout

Ik heb van horen zeggen dat in sommige Fulvia's origineel een optioneel elektronisch ontstekingssysteem geleverd was. Een grote vierkante aluminium Dinoplex kast.
Weet iemand of dit waar is, of dit inderdaad een optie was en bij welke Fulvia's die optie geleverd werd?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”