Eerste vraag waarschijnlijk..... waarom niet gewoon een 123 ontsteking? Geen idee.
Heb de afgelopen tijd aardig wat elektronische ontstekingen gemaakt voor diverse auto's (waar geen 123 ignition voor te verkrijgen is of waar die niet voldeed) en had zo iets van: Waarom ditzelfde systeem niet gewoon op mijn Fulvia bouwen....ik heb er nu toch handigheid in.
Het systeem bestaat uit een luminition optische sensor die in de bestaande verdeler gemaakt is. Voor de Fulvia verdeler heb ik speciaal een triggerwheel getekend en 3d laten printen. De optische sensor triggered een geavanceerde Bosch ignition module welke current en dwell control heeft. Als bobine wordt er gebruik gemaakt van een 0.7Ohm bosch TCI coil.
Dankzij de current en dwell control van de ignition module is het mogelijk om deze zeer krachtige bobine te gebruiken, ter vergelijking heeft de originele bobine als ik me niet vergis een weerstand van ongeveer 3,5Ohm.
Het nadeel is dat het een relatief duur systeem is om te maken en dat het nog steeds gebruik maakt van de mechanische vervroeging maar het voordeel is dat het waarschijnlijk het meest krachtige ontstekingssysteem qua output is dat verkrijgbaar is en dat de originele looks behouden blijven.
Anyway, heb het spul ingebouwd en het loopt naar mijn zin. Het eerste dat me opviel is dat met koude motor mijn toerental meteen 300 toeren hoger was dan met de contactpunten ontsteking. Ik heb dus het idee dat door de krachtige en vooral langere vonk een wat armer mengsel beter verbrandt wat het verhoogde stationair toerental verklaart. Daarnaast pakt hij heerlijk op in elk toerengebied en ik heb het gevoel dat ik de eerste 4 versnellingen bijna niet meer nodig heb.
Al met al tevreden met het resultaat.