Lancia y elefantino rosso

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Zwartvin

Lancia y elefantino rosso

Unread post by Zwartvin »

Beste allemaal,

ik ben al een tijdje geïnteresseerd in een mooie ypsilon en dan natuurlijk zo'n elefantino Rosso. Echter is iets mij niet helemaal duidelijk, op wikipedia staat namelijk dat het model 'Rosso' rond 2000 is komen te vervallen en vervangen door de modellen 'Vanity' etc. Op autoscout staat daarentegen weer dat de Rosso gewoon is door geproduceerd.
Wie kan mij vertellen hoe dit precies zit?

Verder ben ik pas 17, maar omdat de rosso variant vrij schaars is houd ik mij aanbevolen als iemand er een te koop heeft! ( in december word ik 18!:D)
Het model waar ik dan naar op zoek ben:
2001 of nieuwer ( de facelift versie) en het liefst met airco. De kleur maakt niet echt uit, maar rood blijft denk ik het mooist!

Groeten een nieuwe, jonge lancia fan!
Werner Hietbrink

Re: Lancia y elefantino rosso

Unread post by Werner Hietbrink »

De elefantino rosso is ook na 2000 nog 2 jaar geproduceerd. In de facelift - versie dus. Laatste modellen zijn volgens mij van 2002 al zijn die bijna niet te vinden. Rosso's van na 2000 zijn schaars, ik heb er ook een tijd naar gezocht. Verschillen met de pre 2000 versies zijn;
Soepelere en zuinigere motor, 80 ipv 86 pk maar meer trekkracht onderin.
Drive by wire gaspedaal, zonder kabel dus.
Glanzend titanium spiegels e.d. In plaats van mat titanium. Iets andere tellers en display.
Castiglio alcantara ipv normale alcantara, = veel slijtvaster.
Dat was het volgens mij wel zo'n beetje. Oh ja en zijstrips in carrosserie kleur, en witte knipperlichten.
Mocht ik wat vergeten zijn hoor ik het graag!
Succes met de zoektocht. In duitsland staan ze vaker op mobile.de alleen moet je hem dan nog invoeren.
Duitsers zijn vaak wel full-options....
Groet Werner

Lancia K 2.0-20v LPI 1998
Lancia K 2.0-20v LPI aut 2000
Lancia Y rosso 1.2-16v 1998
Lancia Lybra 1.8-16v 2001
Lancia Thema SW 2.0-16v 1988
Saab 9-3 Turbo 2001
Fiets...
Lancia Y rosso 1.2-16v 2000
Zwartvin

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord:)
Ik heb nog een paar maandjes, dus zal wachten op zo'n gefacelifte versie, heeft toch wat meer.
En de koppakking ging bij de oude sneller kapot als ik dat goed had gelezen?

Ik had ook al wat op duiste sites rond gesnuffeld en daar atonden best wat mooie tussen. Alleen heb ik helaas geen idee hoe het met importeren werkt:(
Op hoeveel extra kosten kan je bij import ongeveer rekenen,
Werner Hietbrink

Unread post by Werner Hietbrink »

Kosten van import vallen reuze mee, zeker bij auto's can een jaar of 15 oud. Het verschuldigde bpm bedrag zal 100-200 euro max zijn. Alleen het werk ermee us wat lastiger. Hoe krijg je de auto hier zonder nl kenteken, rdw keuring etc... Is wel te doen maar kost wat tijd en moeite.
Groet Werner

Lancia K 2.0-20v LPI 1998
Lancia K 2.0-20v LPI aut 2000
Lancia Y rosso 1.2-16v 1998
Lancia Lybra 1.8-16v 2001
Lancia Thema SW 2.0-16v 1988
Saab 9-3 Turbo 2001
Fiets...
Lancia Y rosso 1.2-16v 2000
JackWess

Unread post by JackWess »

Uit Duitsland importeren is een redelijk makkie.
In Duitsland kan je een export kenteken verkrijgen, en daarmee naar NL rijden.
Alhier kun je dan na de douane en het aldaar achterlaten voor de verschuldigde BPM/BTW een NL kenteken regelen bij de RDW.
Als de auto in Duitsland een verse TUV heeft gehad, dan is ook een APK of RDW keuring niet nodig.
Al bij al is het een heel goed plan om er 1 daar te halen.

Wel goed zeker afspreken wanneer je komt, en vlak voor vertrek nog even bellen of de auto er nog is!
Mij gebeurde het dat ik halverwege de rit naar de handelaar (in Bielefeld) een mail kreeg dat hij hem net verkocht had.
En dat is behoorlijk balen kan ik melden.

Succes.

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Koen

Unread post by Koen »

Ik denk dat Werner wel het voornaamste heeft vermeld.

Misschien belangrijk in Nederland : de facelift heeft een betere Euronorm (3 ipv 2).

Nog enkele details die verschillen tussen de 2 versies :
De vorm van de grill (en de bumper) is iets anders, de achterlichten hebben een extra lip onderaan (met vergrootglas te merken :) ).
Interieur plastic rond de binnenverlichting is (waarschijnlijk) beige (daarvoor zwart).
Zonnekleppen : idem.
Mistlichten : "druppelvorm" ipv rond.
Stuur zou hetzelfde zijn als dat van een Lybra (daarvoor een 'eigen' stuur ?).
Hoofdsteunen (voor en achter) : met 'doorkijkgat' ipv volledig.

Indien je geen Rosso vindt, is een 1.2 8 kleppen geen slechte keuze.
Sterke en betrouwbare motor. Lekker (schakel)lui te rijden (vooral de 1e reeks) :).

1.2 16 kleppen moet niet veel onderdoen voor de Rosso.
1.1 is de instapper en dikwijls het minst uitgerust (Elefantino Blue).
1.4 12 kleppen is, naar het schijnt, niet aan te raden (enkel verkrijgbaar bij 1e serie).

Koen

PS : :D je weet toch dat Lancia wordt opgedoekt door Mr Marchione ? ?tt?
Good luck met je rijlessen en rij-examen !
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Zwartvin

Bedankt voor de aanvulling!:)

Het aanbod in Duitsland ga ik zeker in de gaten houden, staan er helaas ook niet zo heel veel..

Mijn rijbewijs heb ik gelukkig al een paar maanden binnen , mag tegenwoordig al vanaf je 17e gehaald worden eh;) @Koen

Wat bedoel je precies met dat opgedoekt worden? Dat lancia helaas langzaam uit Europa verdwijnt?:/
Koen

Unread post by Koen »

Wat bedoel je precies met dat opgedoekt worden? Dat lancia helaas langzaam uit Europa verdwijnt?
Inderdaad.
"Geruchten" gaan dat Lancia enkel nog op de Italiaanse markt zal worden verkocht.
En dan nog : enkel een Ypsilon wordt vandaag nog nieuw gemaakt / verkocht.
Delta is al een jaar niet meer in productie, Chrysler afgeleiden (Thema, Flavia, Voyager) worden ook niet meer gemaakt.
Al wat je daar nog "nieuw" van vindt, is stockopruim...

Ivm een Y Rosso :
Ik heb net nog eens wat rondgesnuffeld in een aantal brochures (België).
In 2002 (of 2001 ?) heeft de facelift versie van de 1.2 LX 16 kleppen zo goed als dezelfde uitrusting als een Rosso.
Op enkele details die verschillen: kleur van de spiegelkappen, radio + CD + GPS voor de LX standaard, als optie voor de Rosso.
Beiden hebben ABS en 4 airbags.
Het interieur is wel verschillend : tweekleurig bij de Rosso, leder mogelijk bij de LX
Qua verbruik heeft de Rosso het hoogste verbruik volgens de geteste norm.
Motorisch hebben ze dezelfde kW en Nm. Gewicht hetzelfde, LxBxH hetzelfde, zelfde remmen.
Bandenmaat is verschillend : 185/60 R14 tov 195/50 R15.
Zou daar het hogere verbruik aan te wijten zijn ?

Kleuren voor de Rosso in 2001 (?) :
- Rood met rood/grijs interieur
- Groen met groen/grijs interieur
- Zwart met rood/grijs of groen/grijs interieur
- Zilvergrijs met rood/grijs of groen/grijs interieur

Op de prijslijst van 2003 staat er geen Rosso meer op.
Ook in april 2002 staat er geen Rosso meer op de prijslijst (België).

Uiteraard kan de standaarduitrusting per land verschillen.
Maar "toen" was het niet zo "erg" als nu [size=small](met allerlei "Packs" die je voorgeschoteld worden omdat bepaalde opties niet afzonderlijk verkrijgbaar zijn :( ).[/size]
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Zwartvin

Helaas steeds minder Italiaans design op de weg.. Toch maar naar italie verhuizen denk ik;)

Wat me juist aantrekt van de rosso is het sportievere onderstel en uitstraling. Dit mist de lx helaas. Mn voorkeur gaat dus uit naar het rode olifantje

Net zoals bij de cosmopolitan en vanity enzo zijn er geen 'sportpakken' op geleverd als ik het juist heb toch?
Koen

Unread post by Koen »

Net zoals bij de Cosmopolitan en Vanity enzo zijn er geen 'sportpakken' op geleverd als ik het juist heb toch?
Bij de Y had je de "standaarduitrusting" per uitrustingsniveau, je kon bij bestelling een aantal "opties" kiezen en eventueel "accessoires" [size=small](die kon je ook nog naderhand bestellen).[/size]
Nergens een "sportpakket" [size=small](wat dat ook allemaal zou kunnen inhouden...)[/size].
Bij de accessoires was er [size=small](wat ik nog herinner)[/size] een kleine spoiler die bovenaan de achterklep kwam [size=small](in de kleur van de wagen)[/size], lichtmetalen velgen [size=small](standaard op de Rosso en LX)[/size] , een stuur in hout of met Alcantara (1e serie), een houten pookknop, kleine spatlappen voor en achter.
Maar of je bovengenoemde zaken als "sportpakket" of "sportief" kan zien ? :S

De Cosmopolitan en Vanity (en ook de DoDo) waren uitvoeringen om wat extra aandacht en kopers te krijgen. Ze waren wat meer uitgerust dan de eenvoudigste modellen, maar minder dan de LX. Ze speelden ook in op bijvoorbeeld GPS of Airco standaard.
[size=small]Vergelijk het met de huidige Ypsilon die je als "S" of "Elle" kan kopen : die hebben een aantal zaken standaard die de "Gold" niet heeft en die bij de Gold ook niet te verkrijgen zijn als optie. Maar ze hebben 'minder' dan de Platinum.[/size]

Op een verdwenen Duits Y-forum waren er wel die de Y verlaagden (Koni ?) en een "sportluchtfilter" (K+N ?) plaatsten.
Er staat me ook iets voor dat ze de Y "boos" lieten kijken : ze plaatsten iets boven de lichten ofzo.

Ooit eens voor mijn 1.2 8 kleppen de website van een firma bekeken die aan chiptuning deed : enkele kW's meer en een beetje Nm meer voor 500 Euro ofzo. Meer kan je uit een benzinemotor zonder turbo niet halen.
Ik vermoed dat de 1.2 16 kleppen ook bijna aan zijn maximum zit.

Maar eigenlijk : de Y is zo goed genoeg en rijdt heel aangenaam.
Bijna als een kart, zeggen sommigen.

Het is altijd een plezier als ik terug in mijn Y stap, nadat ik 3 dagen met de Ypsilon [size=small](uit 2014)[/size] van mijn vrouw heb gereden.

Koen

PS : nu je toch je rijbewijs hebt : heb je al met een Y gereden ? Testrit als kandidaat koper op een verkoopannonce, bijvoorbeeld.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”