Verhuisbericht

Discussie en vraagbaak over Lybra
Rembrandt

Verhuisbericht

Unread post by Rembrandt »

Hallo Lybristi,

Afgelopen zaterdag heb ik afscheid genomen van onze Lybra, nadat op de terugweg van vakantie op de autobahn een krukaslager het had begeven. Als vervanging staat er nu een Lancia Delta voor de deur, dus de komende tijd zal ik vooral die afdeling van het forum checken.

Voor de onderdelen zoekers: de auto staat nu bij Lettinga autodemontage Drachten. De belangrijkste gegevens: type 1.8 LX SW, voorzien van Vialle LPi-G3, kleur 435/A (effen blauw). Enkele dingen die de laatste tijd (± afgelopen jaar) nog vervangen waren:
- nieuwe distributieriem
- nieuwe waterpomp
- nieuwe thermostaat
- nieuw voorwiellager met astap
- nieuwe zomerbanden om de voorwielen
Daarnaast is ook de motorkap ± 1½ jaar geleden nog gespoten om steenslag weg te werken, deze is nog steeds in goede staat. Ook is het achterwielophanging-subframe in een vroegtijdig stadium ontroest en in de zinkspray gezet (alleen aan de uiteinden bij de wielen zat nog wat verf die nu begon af te bladderen, maar als geheel dus nog in goede staat).
Zoek je dus toevallig nog iets van het bovenstaande (of iets algemeners) dan kun je je bij Lettinga melden.
Zelf heb ik ook nog een abs sensor links-voor liggen (die moest in verband met het nieuwe voorwiellager nog vervangen worden), dus mocht je daar in interesse hebben, stuur dan een pb-tje.

De Lybra beviel nog prima, en ik was er nog lang niet op uitgekeken, maar ja, als de motor ophoudt dan moet je op zoek naar iets anders (nieuwers), en dan zullen we zien of de Delta ons net zo zal gaan bekoren.

Met vriendelijke groet,

Rembrand
Attachments
lybra.jpg
lybra.jpg (248.97 KiB) Viewed 389 times
Reinier666

Re: Verhuisbericht

Unread post by Reinier666 »

Delta3 neem ik aan?
Hele mooie wagens, rijden heerlijk!
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Svo

Unread post by Svo »

Dank voor de tip en veel plezier met je nieuwe auto.
Rembrandt

Delta 3 inderdaad, een T-Jet 120 omdat ik zelf niet zo dol ben op het 'aan-uit met vertraging' karakter van een turbo motor. Het is dus nog wel even wennen aan dat je niet meer zo makkelijk in de 4e of 5e versnelling een bocht doorgaat en vervolgens ook weer rustig soepel optrekt, dan zit je laag in de toeren en merk je toch een 1.4-tje te hebben. Wel weer met een beige interieur, want na zo'n lybra wil je gewoon nooit meer een saai en zwart interieur (dit beperkte de keuze voor een andere auto nogal).

Rijdt verder goed, en het zal moeten blijken of deze ook zo 'op je groeit' als een lybra.
nieboer

Unread post by nieboer »

T-jet heeft ook een turbo
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Het lichte interieur heeft ook mijn voorkeur bij de delta 3, liefst met groot kleurenscherm/navi. (Latere modellen dus)
Ze schijnen trouwens prima te chippen te zijn.....heb ik me laten vertellen.
(Mocht het koppel je iets tegenvallen)
Helaas zit dit model nog boven mijn budget.
Maar gelukkig ben ik ook nog zeer content met mijn Lybra!
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Rembrandt

Klopt, daar is niet aan te ontkomen. Maar bij de 120 is deze turbo het kleinst en het minst merkbaar.
Rembrandt

De chipbaarheid van de 120 verschillen de meningen wat over, maar in de algemeenheid schijnt de turbo redelijk aan zijn limiet te zitten, en schijnt ook de nokkenas een beperkende factor te zijn. (vervang deze 2 en je hebt ongeveer een t-jet 150).

[size=small]Maar als je echt vlot wil, neem dan een 1.8Di, die schijnt redelijk eenvoudig 230+ pk's te halen, met bakken koppel en bijbehorend brandstofgebruik. Dit laatste, samen met de automaat, heeft mij doen besluiten toch maar zo'n 1.4 tje te nemen.[/size]
[size=x-small]P.S. Zou er al iemand ter wereld zo'n 1.8Di in een Lybra gelepeld hebben? zou ook een fijne combi opleveren.[/size]
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”